De tanker Nautica, aangekocht door de VN, in de Rode Zee.

Gigantische milieuramp voor kust van Jemen afgewend: alle olie uit verwaarloosde tanker overgepompt

Voor de kust van Jemen is een internationaal team erin geslaagd alle olie aan boord van het verouderde opslagschip FSO Safer over te pompen. Daarmee is een "tikkende tijdbom" ontmanteld en lijkt een potentieel gigantische milieuramp afgewend.

Meer dan 1 miljoen vaten olie lagen nog aan boord van de verouderde tanker FSO Safer in de buurt van de havenstad Hodeida, voor de kust van Jemen.

Sinds het land verscheurd is door een aanhoudende burgeroorlog, die uitbrak in 2014, werd het opslagschip niet meer onderhouden en is het beschadigd. De Verenigde Naties (VN) waarschuwden al jarenlang voor een "tikkende tijdbom".

Als er een explosie of een lek zou ontstaan, zou zich een milieuramp kunnen voordoen die groter zou zijn dan die met de Exxon Valdez. Toen die olietanker in 1989 tegen een rif botste voor de kust van Alaska, kwam 100 miljoen liter ruwe olie in zee terecht. Meer dan een half miljoen vogels en duizenden otters, robben en zeeleeuwen stierven. 

Van opslagschip tot tikkende tijdbom

De FSO Safer is een drijvend opslagschip voor olie dat bij de havenstad Hodeida in Jemen ligt. Het schip werd gebouwd in 1976, en tot opslagschip omgevormd in 1987. Sinds dan gebruikt de nationale oliemaatschappij in Jemen het schip om olie op te slaan en te exporteren. In totaal kan het schip drie miljoen vaten olie opslaan. 

Bij het uitbreken van de oorlog in 2015, kwam het schip in handen van de door Iran gesteunde Houthi-rebellen. Het schip werd nog nauwelijks onderhouden. Onderhandelingspogingen tussen de rebellen, de regering in Jemen en de Verenigde Naties draaiden lange tijd op niets uit, terwijl de vrees voor een lek of explosie - en dus ook een enorme milieuramp - bleef toenemen.

Om zo'n ramp af te wenden, kocht de VN eerder dit jaar zelf een tanker om de olie aan boord van de FSO Safer over te pompen. Het overhevelen van de olie uit het verwaarloosde schip begon eind vorige maand. Voor de hele operatie (met inbegrip van het aankopen van de tweede tanker) haalde de VN 120 miljoen dollar (bijna 110 miljoen euro) op. 

Gedurende 18 dagen waren de bergingsploegen actief in het conflictgebied. Hun werk was zeker niet zonder risico's. In het gebied in de Rode Zee liggen zeemijnen, de temperaturen liepen er hoog op, en er stond ook een sterke stroming.

Het schip is nu leeggepompt, maar het werk is nog niet voorbij. De tanks van de FSO Safer moeten nog worden gereinigd, een klus die naar verwacht ongeveer een week zal duren. De tanker zal daarna worden overgebracht naar een sloopwerf.

Meest gelezen