"In juni besteld, nog niets ontvangen": Veel vragen over verdelers schoolboeken, dit zijn (enkele) antwoorden 

Schoolboeken moet je als ouder tegenwoordig aankopen via online boekenplatformen. Dat verloopt vaak vlot, maar niet altijd. “Mijn boeken zijn eind juni al besteld en betaald, toch hebben we nog niets gekregen”, is één van de vele vragen die Radio2 hierover krijgt. Of ouders met 3 kinderen die 3 keer verzendkosten moeten betalen. “Waarom versturen ze die niet in 1 doos?” De sector antwoordt op 8 veel voorkomende vragen.

Radio2 bundelt de meest voorkomende vragen en een aantal opmerkingen over de verdelers van schoolboeken. De antwoorden komen van Ivan Coeckelbergh van Edudis, een belangenvereniging van verdelers van educatieve boeken, van Studieshop en de Nederlandse concullega Iddink.

1. "Wij hebben de boeken meteen besteld en betaald op 30 juni, maar we hebben nog niets ontvangen?" (Joke Dekeyzer)

 "Wij hebben op het einde van het schooljaar alles besteld en nog steeds geen boeken?" (Vanessa Peroni)

Edudis: “Onze grootste zorg is dat elke leerling zijn pakket boeken krijgt voor 1 september. Dat is 100 procent zeker, mochten we 110 procent kunnen zeggen, dan deden we dat ook. Dat is de garantie die we elke leerling en hun ouders geven.”

“Wanneer dat pakket precies geleverd wordt, kunnen we bij de bestelling nog niet zeggen, want er komt een enorme logistieke operatie aan te pas. Er zijn heel veel verschillende uitgeverijen die voor elke onderwijskoepel aparte schoolboeken voorzien voor elk vak, in elke richting. Door de recente onderwijshervorming zijn er bovendien nieuwe en oude boeken en zijn er nog eens vakken bijgekomen. Voor heel wat vakken bestaan er bovendien meerdere boeken waaruit scholen kiezen. Dan zijn er nog de eigen cursussen van leerkrachten van elke school. Het is dus een huzarenstukje om elke keer uit dat aanbod de dozen samen te stellen.”

“Wij wachten telkens tot de volledige voorraad voor een bepaalde leerling binnen is, ons computersysteem detecteert dat en print de lijsten uit van de bestellingen die helemaal volledig zijn. Dan vullen en versturen we de dozen. Maar iedereen mag gerust zijn, de bestelling zal volgen. Het is zelfs zo dat wie vandaag bestelt, morgen ons pakket al mag verwachten, als we op dat moment alles binnen hebben. Wees dus niet in paniek als de dochter van de buren haar pakket plots krijgt, en jij nog niet. Het komt in orde.”

2. "Waarom niet bij een lokale handelaar de boeken kopen? Dat is goedkoper dan bij bijvoorbeeld dat Nederlandse platform en je steunt de Belgische economie." (Peter Smekens)

"Ik moest voor mijn zoon een wereldatlas aankopen, ik zag die bij Standaard Boekhandel veel goedkoper staan. Op het einde van het schooljaar had hij die atlas trouwens maar twee keer moeten gebruiken. Wat als je een boek ergens anders goedkoper vindt?" (geen naam)

Edudis: “Het is niet verplicht om de schoolboeken bij ons te kopen. Scholen kiezen met welk platform ze willen werken, en welke boeken nodig zijn. Het is onze opdracht om een comfortabele besteltool aan te bieden. Heb je nog een boek liggen of zie je op een andere plaats een betere prijs, kan je dat boek in onze lijst makkelijk schrappen. Wil je de hele lijst elders aankopen, dan mag dat. Het klopt dat wij ook zelfgeschreven cursussen van leerkrachten per school verspreiden, maar wie niet bij ons wil bestellen, kan die cursussen op school krijgen. Zij zijn verplicht een afgedrukte versie aan te bieden.”

3. "De huurprijs is soms de helft van de aankoopprijs. Ik heb een boek 2 jaar na elkaar moeten huren, dus had ik het beter gekocht en na die 2 jaar zelf doorverkocht. Kassa kassa voor die bedrijven!" (Inge Vanesch)

“Dat is het grootste misverstand over onze sector, dat wij grote winst maken op kap van de ouders. Wij zijn bedrijven in de sociale economie en moeten ons voor de aankoopprijzen houden aan de vaste boekenprijs van de uitgever. Zij beslissen over die prijs, wij doen daar niets bij. Uiteraard hebben wij een inkoopmarge, maar ook die wordt bepaald door de uitgever.

“Dat de verhuurprijs zo hoog ligt, dat je na 2 jaar het boek had kunnen aankopen, dat lijkt me sterk. Zelfs hier is het de uitgever die beslist welke boeken verhuurd mogen worden en welk deel van de huurprijs naar hen gaat. Die wereldatlas mogen we bijvoorbeeld alleen maar te koop aanbieden.”

“De huurprijs bepalen we wél zelf, maar die proberen we betaalbaar te houden. We moeten er alleen rekening mee houden dat wij het boek kunnen afschrijven na een aantal jaar. Nu het onderwijs is hervormd, worden er heel veel schoolboeken herwerkt en zijn er een aantal die we niet meer lang kunnen verhuren. Dat heeft invloed op de prijs van een aantal huurboeken.” 

4. "Kan je de boeken gespreid betalen? Wij moeten 2 keer boeken aankopen voor ongeveer 300 euro, dat is zwaar." (anoniem)

Edudis: “Dat is een vraag die we vaak krijgen. Ja, dat is zeker mogelijk. Ouders moeten daarvoor contact opnemen met ons. Zo kunnen we voor hen een persoonlijk betaalplan opstellen.”

“We kunnen de optie van een gespreide betaling niet meteen online aanbieden, want een webshop mag een betaling niet langer dan over een periode van 2 maanden spreiden. De wetgeving over het verlenen van kredieten bepaalt dat je na die termijn met een bankinstelling moet samenwerken. Dan wordt het een heel ander verhaal en dus werken we met die betaalplannen.”

“We merken naarmate het einde van de schoolvakantie nadert, er meer van die vragen komen. Ouders met betaalmoeilijkheden bekijken eerst welke andere betalingen ze moeten doen of wachten op de schooltoelage van de overheid voor ze boeken bestellen.”

5 "Bij ons is de bestelling prima verlopen, maar we hebben 2 dochters in dezelfde school, moesten op 2 accounts bestellen en dus 2 keer verzendkosten betalen." (Femka De Cock)

"Vorig jaar tot in het tweede trimester moeten wachten op enkele boeken, dit jaar is alles geleverd. Maar wel 3 pakketten, alledrie tegelijk besteld bij dezelfde shop en 3 keer verzendingskosten moeten betalen?" (Indra Declerck)

Edudis: “We begrijpen deze vraag van gezinnen en we sluiten niet uit dat het in de toekomst in 1 pakket verstuurd zal worden, maar het lijkt gemakkelijker dan het is. Het zou kunnen dat de bestelling voor kind 1 bij de bestelling meteen helemaal voorradig is, dat we voor kind 2 nog wachten op enkele exemplaren en dat we voor kind 3 nog een eigen cursus van een leerkracht nodig hebben. Als we per leerling werken, kunnen we via die aparte accounts makkelijker communiceren over welke doos compleet is of over wat later nog zal volgen. Het klopt dat ouders dan 3 keer de verzendkosten betalen, maar voor alle nazendingen nemen we de kosten op ons."

6. Wij hebben de boeken besteld en betaald op 29 juni. Vorige week een bericht dat de bestelling is geannuleerd. Je krijgt niemand aan de lijn en berichten worden niet beantwoord. (Esther Prinsen)

Studieshop: “We leiden elk jaar een ruim team op dat een zomer lang vragen van ouders beantwoordt, zowel via de telefoon, mail en Whatsapp en we doen dat in 5 verschillende talen. Elke dag bekijken we hoe druk het is en wat we kunnen doen om de vele vragen te beantwoorden. We merken wel dat als ouders niet onmiddellijk antwoord krijgen via de ene weg, dat ze die ook nog eens sturen via de andere. En na 1 dag nog eens opnieuw. We begrijpen dat uiteraard, maar daardoor wordt de wachttijd wel langer voor iedereen. Weet dat we elke vraag die binnenkomt, beantwoorden.”

Iddink: “Onze klantendienst is bereikbaar via telefoon, WhatsApp en e-mail. De afgelopen weken was de gemiddelde wachttijd aan de telefoon 69 seconden, het merendeel van de Whatsapp-berichten was binnen de 30 minuten afgehandeld, mails grotendeels binnen een werkdag. Het spijt ons te vernemen dat er klanten zijn die langer hebben moeten wachten. Wij hebben naar aanleiding van de verhalen de capaciteit meteen verder verhoogd.”

7. "Wij moesten voor 5 juli bestellen bij Iddink of we moesten extra betalen. Maar onze dochter had nog niet beslist welke richting ze ging volgen." (Annelies Roegis)

Iddink: "Dat prijsverschil tussen tijdig en laat bestellen kan inderdaad worden doorgerekend. Voor ons maakt het een verschil of wij bestellingen van schoolboeken tijdig en gebundeld kunnen verwerken, of dat we die in een latere fase één voor één moeten afwerken. Nogmaals, als dit voor ouders onoverkomelijk is: je bent niet verplicht bij Iddink te bestellen."

8."De levering verloopt niet altijd even vlot. Je krijgt geen bericht dat ze geleverd worden en dan worden ze gewoon ergens buiten neergezet. Als je met vakantie bent, staan die daar. Of ze worden ergens bij buren afgezet en die vertrekken dan met vakantie. Dan geraak je ook niet aan je boeken. Waarom werken ze niet met een leveringspunt?" (Katia van Craen)

Edudis: “Onze bedrijven werken met koerierdiensten die ook een track and trace-service aanbieden. Dus als een pakket wordt verstuurd, krijgen ouders daar een bericht van en kunnen ze het pakket de dag van levering ook volgen en eventueel opzoeken waar het pakket is afgeleverd als ze niet thuis waren. Als het anders is verlopen, vragen we die ouders zeker contact op te nemen met ons.”

“Sommige scholen laten de boeken op het eind van de vakantie bij hen toekomen. Dan kunnen leerlingen hun boeken op 1 september mee naar huis nemen, maar het heeft wel één nadeel. Als dan blijkt dat er een fout ingeslopen is bij de bestelling, dat duurt het even voor een boek is ingewisseld of nagestuurd. Als het thuis toekomt, kunnen ouders het pakket meteen controleren en is er tijd om fouten recht te zetten, zodat hun kind zorgeloos kan starten op 1 september.”

Meest gelezen