Aantal intercitytreinen tussen België en Nederland wordt verdubbeld (en versneld) tegen 2025

Vanaf eind volgend jaar zullen er dagelijks dubbel zoveel intercitytreinen rijden tussen Brussel en Nederland: 32 in plaats van 16. Dat melden de spoorwegmaatschappijen NS en NMBS. Er komt een verbinding met nieuwe, snellere treinen die 16 keer per dag zullen rijden. Deze nieuwe verbinding komt bovenop een intercityverbinding tussen Rotterdam Brussel, die ook 16 keer per dag zal rijden. 

Wie nu de intercitytrein tussen Brussel en Amsterdam neemt, doet daar zo'n 2 uur en 45 minuten over. Die reistijd wordt tegen eind 2024 ingekort tot zo'n 2 uur.  Dat komt doordat er tegen dan nieuwe, snellere treinen zullen rijden op het traject.

Die nieuwe treinen kunnen tot 200 km per uur rijden over de hogesnelheidslijn tussen Antwerpen en Amsterdam. Daarmee komt er een alternatief voor Thalys, dat nu al met hogesnelheidstreinen rijdt tussen Brussel-Zuid en Amsterdam Centraal.

De nieuwe treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam wordt ook sneller doordat de treinen minder tussenstops zullen maken. Nu stopt de trein bijvoorbeeld nog in de stations Breda, Noorderkempen, Mechelen en Brussels Airport-Zaventem, maar dat gebeurt straks niet meer.

Nieuwe verbinding met Rotterdam

Deze stations zullen straks nog wel bediend worden, maar dan met een andere trein van de NMBS: net als de treinen tussen Amsterdam en Brussel zal die trein ook 16 keer per dag rijden, maar dan tussen Brussel Zuid en Rotterdam Centraal. 

Deze trein zal vanaf Rotterdam via Breda rijden en blijft bij alle huidige tussenliggende stations stoppen.  

De exacte dienstregeling en de ticketprijzen moeten de NS en de NMBS nog verder uitwerken.

De NS zette dit kaartje online over de nieuwe treinverbindingen tussen België en Nederland:

Vervanger van de Fyra

Om de snellere treinverbinding tussen Nederland en België mogelijk te maken, had de NS vier jaar geleden al 20 nieuwe treinen besteld die geschikt zijn om in België te rijden. Die treinen, Intercity Nieuwe Generatie genoemd, worden dus tegen 2025 geleverd.  

Deze nieuwe treinstellen, gemaakt door de Franse fabrikant Alstom, moeten de huidige locomotieven en rijtuigen van de Beneluxtrein vervangen. Het was de bedoeling dat die in 2012 al vervangen zouden worden.

Dat moest gebeuren door de Fyra, een nieuwe hogesnelheidstrein die na nog geen twee maanden dienst van het spoor werd gehaald. Omdat die trein, gemaakt door het Italiaanse AnsaldoBreda, met zware technische problemen kampte, werd hij al snel weer vervangen door de oude Beneluxtreinen.

Sinds 5 jaar rijdt die wel sneller dan voorheen - maximaal 160 km/u - omdat hij al grotendeels over de hogesnelheidslijn rijdt. 

Intussen rijden de Fyra-treinen sinds 4 jaar rond in Italië, tussen verschillende steden.

Meest gelezen