Barbie-film ook een succes in China: "De feministische boodschap slaat aan bij Chinese jongeren"

De film "Barbie" breekt wereldwijd records, zo is het bijvoorbeeld de eerste film van een vrouwelijke soloregisseur die al een miljard dollar opgebracht heeft in de cinemazalen. En dat succes verspreidt zich over heel de wereld, ook in China is de film heel populair. "Vooral jonge Chinezen gaan massaal kijken", vertelt China-onderzoeker Jasper Roctus in "De wereld vandaag" op Radio 1.  

"Barbie" heeft in China al meer dan 32 miljoen dollar opgebracht volgens Maoyan, een platform dat de Chinese box office-cijfers bijhoudt. Daarmee overtreft Barbie de verwachtingen, vertelt China-onderzoeker Jasper Roctus.

"De verwachtingen voor een Amerikaanse film die nogal westerse thema's benadrukt, lagen vrij laag. Maar we kunnen nu echt wel spreken van een groot succes, zeker jongeren gaan massaal kijken naar de film en bespreken de film ook duchtig op Chinese sociale media."

Quotum

Het is voor Amerikaanse films niet evident om op de Chinese markt te komen, volgens Roctus, omdat de Chinese regering een quotum heeft voor het aantal buitenlandse films die in China gespeeld mogen worden. "En zelfs als een film door die eerste selectie komt, wordt er vaak in geknipt en geplakt. Vaak zijn de films ook maar heel beperkt zichtbaar of mogen ze niet bediscussieerd worden."

Niets van dat bij de "Barbie"-film: de film wordt in veel cinemazalen gespeeld én er wordt ook druk over gesproken. Zelfs de Chinese staatsmedia zijn voorzichtig positief. "En op de Chinese IMDB (een filmrecensiewebsite, red.) schrijven ze dat ze blij zijn om eindelijk een film te zien die uiting geeft aan de strijd van vrouwen, dat zien ze niet vaak in China", vertelt China-onderzoeker Roctus.

Vrouwenrechten in China

Al moet er nog wel een voetnoot geplaatst worden bij de openheid van de Chinese regering ten op zichte van de film, want er is wel ingegrepen bij de ondertiteling. "Feminisme kan je op twee manieren vertalen in het Chinees, namelijk als 'de doctrine der vrouwen' of als 'de doctrine der vrouwenrechten'. Ze hebben in de officiële vertaling gekozen voor het neutralere 'doctrine der vrouwen'", vertelt Roctus.

Dit nuanceverschil vertelt veel over hoe China in het algemeen tegenover vrouwenrechten staat, zegt de onderzoeker: "De Chinese regering heeft een geschiedenis van het toelaten van de roep om vrouwenrechten. Ze is echter wel bevreesd van organisaties of bewegingen rond vrouwenrechten." 

Maar het is wel degelijk de feministische boodschap van de film die het succes verklaart: "Deze boodschap komt niet veel voor in Chinese films en slaat daarom aan, maar het is niet zo radicaal dat de Chinese regering er aanstoot aan neemt."

BELUISTER hier het gesprek met China-onderzoeker Jasper Roctus in "De wereld vandaag" op Radio 1:

Meest gelezen