Alexander Dumarey

Werken aan het viaduct van Vilvoorde zijn gestart: hier kan je de komende jaren hinder ondervinden

De renovatie van het viaduct van Vilvoorde is van start gegaan. Er komen drie versmalde rijstroken op de binnenring. Op de buitenring verandert er in een eerste fase nog niets. De werken duren maar liefst acht jaar. Ontdek hier wat je vanaf vandaag, maar ook in de volgende jaren, kan verwachten.

Het viaduct van Vilvoorde is 45 jaar oud en heeft een flinke opknapbeurt nodig. Zo kan het nog tientallen jaren mee. De werkzaamheden duren acht jaar omdat het verkeer intussen wel over de constructie moet kunnen blijven rijden.

Een volledige afsluiting van het viaduct zou de aannemer helpen om veel sneller te werken, maar dat is onmogelijk. Het zou maandenlang en misschien zelfs gedurende twee jaar in en rond de hoofdstad leiden tot een nooit geziene verkeerschaos en de Belgische economie zware schade toebrengen. Daarom komt er een gefaseerde aanpak waarbij de binnen- en de buitenring afwisselend (deels) worden afgesloten en het verkeer er toch langs kan.

Hieronder leggen we stap voor stap uit hoe dat gebeurt.

Van 16 augustus 2023 tot eind 2025

Op de binnenring (van Groot-Bijgaarden naar Zaventem) wordt gewerkt aan de rechterhelft van de brug. Je moet er over 3 versmalde rijstroken en daar geldt een snelheidslimiet van 50 kilometer/uur. De rechterrijstrook is 3,25 meter breed omdat er ook vrachtwagens over moeten. De twee linkerrijstroken – alleen voor voertuigen van minder dan 3,5 ton - zijn erg smal met een breedte van 2,75 meter.

In de eerste week zal er ondanks de vakantieperiode extra file staan omdat weggebruikers moeten wennen aan de nieuwe situatie. Vanaf midden september en zeker vanaf begin oktober kan het vooral in de ochtendspits lastig worden op het vak tussen Groot-Bijgaarden en Vilvoorde. In oktober 2022 bedroegen de wachttijden op het hoogtepunt van de spits daar 0 tot 30 minuten. Die kunnen aangroeien tot drie kwartier of meer.

Van februari 2024 tot eind 2025 zal er tijdens sommige nachten maar 1 smalle rijstrook open zijn. In diezelfde periode zullen er in het weekend ook geen vrachtwagens over het viaduct mogen rijden. 

Op de buitenring verandert er tot eind 2025 niets. Alle gewone rijstroken blijven open. 

IN BEELD – Verkeerssituatie op het viaduct tot eind 2025

(c) De Werkvennootschap

BEKIJK - Vandaag starten de werken aan het viaduct van Vilvoorde:

Videospeler inladen...

Van het voorjaar 2026 tot het voorjaar 2027

De werkzaamheden vinden plaats op de buitenring en de verkeerssituatie verandert grondig. Op de binnenring kan het verkeer over 3 smalle rijstroken met een snelheidsbeperking van 50 kilometer/uur. Het verkeer op de buitenring wordt gesplitst. Auto’s en andere lichtere voertuigen gaan door de middenberm en rijden dan over 2 smalle rijstroken over de binnenring. Vrachtwagens blijven op de buitenring en rijden over 1 rijstrook tussen twee werfzones in.

IN BEELD – Verkeerssituatie op het viaduct vanaf het voorjaar van 2026

(c) De Werkvennootschap

Van het voorjaar 2027 tot eind 2030

In deze lange periode wordt eerst op de buitenring en daarna op de binnenring gewerkt. Voor het verkeer wordt dit zonder twijfel de moeilijkste periode want alle voertuigen moeten over één brughelft rijden. Afwisselend zijn er in 1 rijrichting 3 smalle rijstroken open en in de andere slechts 2.

IN BEELD – Verkeerssituatie op het viaduct vanaf het voorjaar van 2027

(c) De Werkvennootschap
(c) De Werkvennootschap

Hinder op de lokale wegen onder het viaduct

Ook de onderzijde van het viaduct wordt gerenoveerd. Aannemers gebruiken daarvoor stellingen die letterlijk aan het viaduct zullen hangen. Het opbouwen en afbreken van die stelling op een hoogte van meer dan 30 meter is een risicovol werk. Om de veiligheid van het verkeer en voorbijgangers op de straten onder de stelling te garanderen, gaan sommige lokale wegen dan gedurende 2 weken even dicht.

Het gaat om de Brusselsesteenweg, het Jaagpad Vaartdijk, de Harensesteenweg en de Schaarbeeklei. In december 2023 gaat de Brusselsesteenweg alvast twee weken dicht. Voor afsluitingen na 2023 is er nog geen exacte planning.

IN KAART – Afgesloten wegen onder het viaduct

(c) De Werkvennootschap

BEKIJK - Acht jaar werken: Welke hinder mogen we verwachten?

Videospeler inladen...

Meest gelezen