Delhaize kondigt grote kortingen aan na woelige periode: “We willen vertrouwen van klanten herwinnen”

Supermarktketen Delhaize verlaagt vanaf eind deze week de prijzen van honderden producten. De keten wil zijn imago oppoetsen en klanten weer naar zijn winkels halen.

Christof Willocx

In een opvallende krantenadvertentie die maandag verschijnt, kondigt Delhaize enkele grote acties aan. “Wij willen de algemene perceptie bijstellen dat we een duurdere supermarkt zouden zijn”, zegt Roel Dekelver, woordvoerder van Delhaize.

De advertentie in de krant, waarmee de supermarktketen de lezer probeert te overtuigen dat ze niet zo duur zijn als gedacht.© RR

“We gaan via onze actie met de Kleine Leeuwtjes vanaf eind deze week op vijfhonderd huismerken een korting van 10% tot 30% geven”, zegt Dekelver. “Eerder hebben we dat al met vijfhonderd andere huismerken gedaan. De verkoop van die producten is sindsdien met 20% gestegen. In totaal zullen dus duizend van onze vijfduizend huismerken vanaf eind deze week sterk in prijs worden verlaagd. Daarnaast zullen we ook de prijzen van bekende merken van frisdranken vanaf eind deze week in prijs verlagen.”

Waar komt dat kortingfestijn vandaan? “De maand september breekt bijna aan en dat is voor veel gezinnen door de start van het nieuwe schooljaar traditioneel een dure maand”, zegt Roel Dekelver. “Wij willen onze klanten daardoor extra koopkrachtondersteuning geven. De kortingen gelden voor een langere periode. We willen hiermee duidelijk maken dat Delhaize niet zo duur is als iedereen denkt. Wij zijn niet veel duurder dan de rest en voor veel producten hanteren we dezelfde verkoopprijs als andere supermarkten.”

Negatieve beeldvorming

Roel Dekelver geeft toe dat de prijzenslag ook te maken heeft met de negatieve beeldvorming over Delhaize in de voorbije maanden. In veel vestigingen is geregeld gestaakt, omdat de winkelketen de 128 winkels die het in eigen beheer heeft, wil overdragen aan zelfstandige overnemers.

LEES OOK. Ondanks impact van stakingen zet Delhaize door met plannen, maar intussen klinkt er ook bij zelfstandige uitbaters gemor

“Het klopt dat we via deze acties ook het vertrouwen willen herwinnen van klanten die bij ons zijn weggegaan”, zegt Roel Dekelver. “We willen mensen terug naar Delhaize lokken, door onze producten voor iedereen heel toegankelijk en zo betaalbaar mogelijk te maken.”

Het is een algemene tendens dat supermarkten heel hard werken aan hun prijsimago vanwege de hyperinflatie, zegt Gino Van Ossel, retailprofessor bij Vlerick Business School. “Dat is voor de zomer al begonnen met Aldi, Lidl en Carrefour die aankondigden dat ze producten in prijs verlaagd hadden. Alleen bleek dat er tegelijkertijd nog meer producten in prijs stegen.”

Het verschil tussen toen en nu is dat de voedingsinflatie erg aan het teruglopen is, zegt Van Ossel, waardoor “de kans reëler is dat er niet meer producten in prijs stijgen dan dalen”.

Vlaanderen vs. Wallonië

Of klanten zullen terugkomen, is heel verschillend in het noorden en het zuiden van ons land, aldus Van Ossel. “In Vlaanderen zitten veel supermarkten weer in een relatief normale situatie. De winkels zijn open, de rekken gevuld en het personeel vriendelijk.”

In Franstalig België wordt echter door vakbonden, maar ook door consumenten opgeroepen tot een boycot van Delhaize en er zijn ook vaker onaangekondigde acties. “Dan sta je als klant voor een gesloten deur vanwege een stakingspiket of je krijgt het gevoel dat je niet echt welkom bent. Ik zeg het nu wel heel zwart-wit, maar in Vlaanderen heb je veel meer winkels waar van die acties niet meer zoveel te merken is.”

Dat verschil is erg belangrijk, benadrukt Van Ossel. “In Brussel en Franstalig België is het aantal klanten dat naar Delhaize gaat heel erg afgenomen. Die ga je terug moeten krijgen, maar met prijs gaat dat volgens mij niet lukken. Dat heeft niets met prijs te maken, voor hen is Delhaize op dit ogenblik een onbetrouwbare winkel.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER