Voor enkele tientallen euro’s tanken en toch 375 euro van je rekening zien verdwijnen: hoe kan dat?

Enkele klanten bij Argenta zagen 375 euro van hun rekening verdwijnen na een tankbeurt, zonder dat ze zoveel geld hadden gespendeerd aan de pomp. Hoe kan zoiets gebeuren?


Wil je op de hoogte blijven van alles wat er zich afspeelt in de financiële wereld? Niels Saelens, een journalist met een passie voor financiën, volgt alles op de voet op. Via deze link kan je je inschrijven op zijn wekelijkse nieuwsbrief.


In het nieuws: Het Nieuwsblad meldt dat enkele klanten van Argenta tot 375 euro van hun rekening zagen verdwijnen nadat ze een tankbeurt met een elektronisch betaalmiddel hebben bekostigd, hoewel ze slechts voor enkele tientallen euro’s hadden getankt.

  • In Europa is het al een tijdje een standaardprocedure dat tankstations tot 375 euro van je rekening blokkeren wanneer je een tankbeurt wil betalen met een bankkaart.
    • Ive Rosseel van de juridische Facebookgroep ‘Durf te vragen’, laat in een gesprek met de nieuwssite weten dat tankstations dat doen omdat ze nooit op voorhand weten voor hoeveel je gaat tanken. “Dat is gebruikelijk én wettelijk. En het wordt ook met een grijze sticker op de brandstofpomp gemeld. Na de tankbeurt wordt het aankoopbedrag dan vereffend, waarna de bank het saldo meteen weer vrijgeeft”, klinkt het.
      • Indien er minder dan 375 euro op je rekening staat, zal het beschikbare kapitaal worden vastgeklikt. Als er bijvoorbeeld slechts 100 euro op de rekening staat, zal je voor maximaal 100 euro kunnen tanken.
    • In een normale situatie wordt het gereserveerde bedrag vrijwel onmiddellijk vrijgegeven nadat de betaling is voltooid. Je merkt daar dus niets van.

Fout bij Argenta

Details: Bij Argenta is er weliswaar iets foutgelopen, waardoor die 375 euro niet onmiddellijk werd vrijgegeven.

  • Mieke Winne, secretaris van het directiecomité van Argenta, erkent tegenover Het Nieuwsblad dat er iets niet naar wens is verlopen. Ze benadrukt daarbij dat de bank alles in het werk stelt om die problemen zo snel mogelijk weg te werken. Over hoeveel mensen het gaat, kan of wil de bank niet zeggen. “We zien alvast geen verhoging van het aantal meldingen bij ons contact center”, aldus Winne. “Het is natuurlijk zo dat enkel mensen met een heel laag saldo op hun rekening dat probleem zullen hebben gevoeld.”
Meer