Illustratiebeeld.
Volledig scherm
PREMIUM
Illustratiebeeld. © Getty Images

ONZE OPINIE. “Ons onderwijs is te belangrijk om op hoop te varen”

Een op de vijf leerkrachten denkt aan stoppen. De uitdaging is niet enkel mensen verleiden tot de job van leerkracht, maar ze ook behouden”, schrijft politiek journalist Isolde Van den Eynde. “En daar moet meer vaart achter zitten. Die éen op de vijf leerkrachten die volgens onze enquête vandaag op afhaken staan, hebben geen tijd om te zien of de tanker binnen 10 jaar van koers is veranderd.”

18 reacties

  • Rene Hupperts

    8 maanden geleden
    Ik denk dat de minister zich onvoldoende omringt door mensen met kennis van de zaak. Hij is verantwoordelijk voor teveel posten binnen de regering. Opvoeders in het buitengewoon onderwijs zijn niet nodig en dit valt uiteraard op het lerarenkorps die het reeds "zwaar" genoeg hebben met hun taak als lesgever.
  • Louis Momme

    8 maanden geleden
    Dat leerlingen, ouders én leerkrachten over de taalgrens het anders doen werkt gewoonweg niet. Onderwijs, zoals zovele andere materie, dient terug federale materie te worden. België splitsen werd nu al niet.
  • Herwig Laenen

    8 maanden geleden
    Ik heb de goede oude tijd nog meegemaakt dat de belangrijkste feedback de respons van de leerlingen was. Toen ik stopte moest de respons komen van pedagogen die zelf nooit voor een klas hadden gestaan en van doorlichtingen die enkel in de juiste documenten geïnteresseerd waren. Als oudere vastbenoemde leerkracht trok me daar geen moer van aan. Maar ik had wel medelijden met mijn jongere leerkrachten die dat uiteraard niet durfden, maar verzopen in de paperasserij die niemand ooit las.
  • Gino Denil

    8 maanden geleden
    Ben Weyts gaat voor een tweede termijn op onderwijs. Zijn werk is nog niet af. Er zijn nog steeds leerlingen die iets bij leren en leraren die les durven geven. Als dat lukt kunnen we alle hoop wel laten varen.
  • Dany Herman

    8 maanden geleden
    Ons onderwijs levert teveel praters en te weinig doeners af en vooral de kennis om zoveel mogelijk te verdienen met zo weinig mogelijk arbeid of prestatie