Stad Brussel test systeem van beveiligde fietsenrekken om fietsdiefstallen tegen te gaan

De stad Brussel gaat twee systemen testen om fietsen veiliger te stallen. De stad wil zo fietsdiefstallen tegengaan en meer mensen aan het fietsen krijgen. De twee systemen, genaamd Locky en Sharelock, zullen vanaf 2024 uit te testen zijn op een honderdtal locaties in Brussel. Na een proefperiode van twee jaar worden de systemen geëvalueerd met het oog op een uitbreiding naar het hele Brusselse Gewest. 

“In Brussel willen veel mensen graag fietsen, maar ze doen het niet omdat ze geen veilige plek hebben om hun fiets te stallen of omdat ze bang zijn dat hun fiets gestolen wordt”, weet Elke Van den Brandt, Brussels Minister van Mobiliteit (Groen). “We werken uiteraard samen met de politiezones om diefstal tegen te gaan, maar we willen ook veilige stallingsoplossingen aanbieden.”

Om die veilige stallingsoplossing te vinden, heeft Brussel Mobiliteit een projectoproep gelanceerd, waarna twee aanbieders van beveiligde fietsenrekken zijn weerhouden. Het gaat om Sharelock en Locky. Het Franse Sharelock werkt met een netwerk van geconnecteerde sloten, die toegankelijk zijn via een app. Locky, opgericht door twee Brusselaars, werkt met roestvrijstalen armen met een drukbestendige structuur die slijpschijven, vaak gebruikt om fietssloten te doorbreken, inefficiënt maakt.

500 extra beveiligde fietsen

Het doel is om een veilige oplossing voor kort parkeren te bieden voor fietsers die hun fiets extra willen beveiligen, met behulp van eenvoudige toestellen die worden geactiveerd met een kaart of smartphone en die op het frame van de fiets worden vergrendeld met een hoger beveiligingsniveau dan een eenvoudig afzonderlijk hangslot.

Beide systemen zullen elk hun oplossing op proef beschikbaar stellen op 50 locaties in Brussel. Goed voor 100 locaties in totaal, voor een capaciteit van ongeveer 500 beveiligde fietsen. De locaties zullen worden bepaald met de hulp van het Brussels gewestelijk parkeeragentschap Parking.brussels. Hun platform Cycloparking wordt gebruikt om de vraag naar beveiligd parkeren te meten en de wijken te lokaliseren waar de behoefte het grootst is.

De proefperiode start in het voorjaar van 2024 en duurt 2 jaar. Daarna volgt een evaluatie van de systemen om te bepalen of ze worden uitgebreid naar het hele Brusselse Gewest. 

Meest gelezen