Max Verstappen krijgt de pole-trofee van Marta Garcia, de leider in de FIA Academy.© AFP

Max Verstappen brengt zonneschijn op Zandvoort: “Pole doet deugd in zo moeilijke omstandigheden”

Groot jolijt in Zandvoort: Max Verstappen start morgen op pole in de GP van Nederland. In een sessie die lang uitliep door twee rode vlaggen zette hij een superrondje neer, waar Lando Norris niet aan kon tippen.

Marc Cornelissen

Q3, de finale van de kwalificaties met de beste tien, werd twee keer onderbroken door een crash. Eerst ging Logan Sargeant van de baan. De Amerikaanse rookie van Williams was voor het eerst in Q3 geraakt, maar op een opdrogende baan verloor hij de controle in bocht 2. Na lange herstellingen aan de bandenmuur kwam de sessie opnieuw op gang met acht minuten op de klok en met een nu echt droge asfaltlaag. Maar met 4”05 op de klok kwam er een nieuwe rode vlag uit, dit keer voor een crash van Charles Leclerc (Ferrari).

Daarna bleef er maar tijd over voor één poging, maar in een razend rondje zette Max Verstappen (Red Bull-Honda) 1:10.567 neer. Lando Norris (McLaren-Mercedes) was even sneller in de eerste sector, maar moest aan de meet ruim een halve seconde toegeven. Zes verschillende teams starten op de zes eerste plaatsen. Sergio Perez, de Mexicaanse teammaat van Verstappen, moest met dezelfde bolide liefst 1,3 seconde toestaan.

Max Verstappen.© REUTERS

“Heel verraderlijk”

“Dit was een heel verraderlijke sessie”, glunderde Verstappen. “De baan was heel glad en het was een kwestie van uit de problemen te blijven. De piste droogde sneller op dan verwacht, we hadden de wind en de zon wat onderschat. Maar toch was er op het einde alleen een smal droog spoor. Daarnaast bleef het nat. Ik ken Zandvoort nat en droog, en dit is een baan waar een foutje afgestraft wordt door grindbakken of muren. Als je dan op het moment van de waarheid een sterk rondje kan brengen, doet dat enorm veel deugd.”

Lando Norris was blij met zijn tweede plaats. “Je hoopt natuurlijk dat Max een fout maakt, maar dat doet hij niet. Ik piekte in het begin van de ronde, mijn tweede en derde sector waren verschrikkelijk. Dat lag niet aan de banden, maar aan de rijder. Ik maakte onder meer een schakelfout. Ik kijk zondag naar mijn kansen, maar Max is op zondag nog beter dan op zaterdag en is erg goed met zijn banden. Het wordt moeilijk om hem te bedreigen.”

George Russell (Mercedes) start als derde. “Mijn rondje was goed. Maar zondag rijdt Max toch weer van ons weg. Ik hoop op een leuk gevecht met Lando, Alex en Fernando.”

De Williams van Logan Sargeant.© AP

Onderzoek naar Hamilton

Q1 van de kwalificaties begonnen met intermediates op een natte baan. De grote uitdagingen waren om een vrije baan te vinden op dit korte circuit, en om temperatuur in de banden te krijgen. Eerst Nico Hulkenberg (Haas) en daarna Max Verstappen lieten zich verrassen in bocht 1, de Tarzanbocht. Ze gingen door de kiezelbak en Verstappen liet over de radio weten dat hij geen enkele grip vond en overal wielspin had. Hij had een ronde meer nodig om zijn banden warm te krijgen, maar eens dat lukte, kwam het goed. De snelste tijd moest hij wel aan seizoensrevelatie Alex Albon laten in de Williams. Waren uitgeschakeld: Zhou Guanyu (Alfa Romeo), Esteban Ocon (Alpine), Kevin Magnussen (Haas), Valtteri Bottas (Alfa Romeo) en debutant Liam Lawson (AlphaTauri).

In het begin van Q2 lag de piste weer wat natter, maar de tijden begonnen al snel weer te zakken. De laatste ronden waren uiteraard de snelsten en Lewis Hamilton (Mercedes) schatte dat verkeerd in. Hij pushte in zijn voorlaatste ronde en had te weinig energie in de batterij toen het echt telde. Ook Lance Stroll (Aston Martin) haalde de top tien niet. Logan Sargeant (Williams) voor het eerst wel. Ook out: Pierre Gasly (Alpine), Yuki Tsunoda (AlphaTauri) en Nico Hulkenberg (Haas).

Hamilton in betrokken in meerdere onderzoeken naar ‘impeding’, het hinderen van een andere rijder. In sommige gevallen lijkt hij daarbij het slachtoffer, in andere de dader.

Max Verstappen in de regen.© AFP