AFP or licensors

Productie autobouwer Toyota ligt stil door informaticaprobleem: "Cyberaanval wordt uitgesloten"

's Werelds grootste autobouwer Toyota heeft de productie van de 14 fabrieken in Japan stilgelegd. De boosdoener is een enorme computerstoring, maar "van een cyberaanval is geen sprake", zegt een woordvoerder. Wat dan wel de oorzaak is van de storing, wordt volop onderzocht. Welke gevolgen het heeft voor de bestellingen van wagens in Europa, is niet duidelijk. Toyota is van plan de productie morgen volledig te hervatten.

Toyota is van plan morgen zijn productie in Japan te hervatten, nadat die vandaag volledig is stilgelegd na een grootschalige computerstoring. Het bedrijf wil in de ochtend 12 fabrieken heropstarten, gevolgd door de twee overige fabrieken in de namiddag. Dat meldt de autobouwer in een verklaring.

Een grote computerstoring heeft het voor Toyota onmogelijk gemaakt om nog nieuwe onderdelen te bestellen. Eerst werd de productie in 12 fabrieken stilgelegd. Enkele uren later besloten de Japanners de productie in hun twee overgebleven fabrieken ook op te schorten, waardoor in totaal 28 assemblagelijnen verstoord zijn. "Deze storing heeft alleen betrekking op de Japanse fabrieken van de groep en niet op de vele productiesites in het buitenland", meldt Toyota.

"Op dit moment geloven we niet dat het om een cyberaanval gaat", zegt een woordvoerster tegen persagentschap AFP. Wat de oorzaak is van de storing, wordt volop onderzocht. Vorig jaar moest Toyota de hele productie in Japan een dag stilleggen door een cyberaanval bij een van zijn leveranciers, Kijoma Industries.

Het is onduidelijk wanneer de productielijnen weer in gebruik worden genomen. Toyota weigerde te zeggen welke modellen mogelijk worden getroffen. Ook de gevolgen voor de bestellingen van Toyota-wagens in Europa zijn niet duidelijk.

"Just-in-time"-productieproces

De Japanse autobouwer is bekend "just-in-time" onderdelen te bestellen, om zo weinig mogelijk opslagplaatsen te moeten voorzien (en te betalen). Deze werkwijze maakt de productie efficiënter en zorgt ervoor dat er minder verspilling is, maar maakt de productie ook kwetsbaar voor eventuele problemen in de toeleveringsketen.

In de eerste zes maanden van dit jaar produceerde het autobedrijf 5,6 miljoen wagens wereldwijd, een stijging met ruim 10 procent en een nieuw record. Het bedrijf (met ook de merken Lexus, Daihatsu en Hino) verwacht dit jaar wereldwijd 11,38 miljoen voertuigen te verkopen, wat een nieuw record en een stijging van 7,8% ten opzichte van het voorgaande jaar zou betekenen.

Meest gelezen