Leopoldstraat op 1 augustus en dezelfde plek op 30 augustus.© Joris Herregods/ Dirk Kerstens

Impact parkeerregeling in historisch centrum nog onduidelijk: “Een maand is te vroeg voor evaluatie”

Antwerpen -

Heeft de nieuwe parkeerregeling in het historisch centrum van Antwerpen na een maand al effect? Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) wil zich er nog niet over uitspreken. Het is volgens hem nog te vroeg. We legden ons oor dan maar te luister bij andere betrokkenen.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. 6 handelaars op de 10 zeggen economische schade te ondervinden door parkeerregeling

Bezoekers aan het historisch stadscentrum mogen sinds 1 augustus niet langer met de wagen op straat parkeren. De parkeerplaatsen zijn er nog alleen voor bewoners en vergunninghouders. Met deze ingreep wil de stad de parkeerdruk verminderen in deze wijk. Bezoekers worden verplicht om in de parkings te staan.

Hoeveel boetes of parkeerretributies zijn er afgelopen maand al uitgeschreven? Is de parkeerdruk verminderd? Hoeveel klachten ontving de stad Antwerpen over deze regeling? Schepen Kennis zegt dat het na een maand nog te vroeg is om hierop antwoorden te geven.

“We monitoren continu de situatie”, zegt Kennis. “Een eerste evaluatie is na een maand niet te geven. Dat gaan we ten vroegste drie maanden na de invoering kunnen doen. Ik zit nu geregeld samen met de handelaars en mensen uit verschillende beroepscategorieën om te luisteren naar hun opmerkingen en om toelichting te geven over de regeling. Ik beantwoord hun bedenkingen met de vraag hoe ze dit dan deden voor de regeling werd ingevoerd? Waarschijnlijk zullen er hier en daar nog wel bijsturingen komen.”

“We monitoren continu de situatie”, zegt Antwerps schepen van Mobiliteit Koen Kennis.© Jan Van der Perre

De firma De Lift stapt naar de Raad van State om de parkeerregeling aan te vechten. De nieuwe regeling zou het bedrijf jaarlijks 150.000 euro kosten. Volgens schepen Kennis is dit het enige bedrijf die zo’n procedure heeft opgestart.

LEES OOK. Firma De Lift vecht nieuwe parkeerregeling aan voor Raad van State: “Deze regeling kan ons jaarlijks 150.000 euro kosten”

Horeca

Davy Brocatus, voorzitter van de horecafederatie Antwerpen, zegt dat het effect momenteel moeilijk in te schatten valt. “Ik verwacht wel dat er bijsturingen gaan komen voor mensen met een beperking die met de wagen komen en voor bedrijven die herstellingswerken uitvoeren”, zegt Brocatus. “Het is bijvoorbeeld niet praktisch dat deze firma’s vijf dagen op voorhand een vergunning moeten aanvragen.”

Davy Brocatus, voorzitter van de horecafederatie Antwerpen, zegt dat het effect momenteel moeilijk in te schatten valt.© Jan Van der Perre

Voor de hotels in het historisch centrum ziet Brocatus niet veel verandering. Voor de invoering van de nieuwe regeling mochten hun klanten maximaal drie uur parkeren op straat. “De hotels verwezen hun klanten al door naar de parkings”, zegt Brocatus.

Hij dringt wel aan op een grondige evaluatie van de parkeerregeling, zeker ook voor de impact op de klanten van de restaurants en cafés. “Ik merk zelf al een verschuiving”, zegt Brocatus. “Bezoekers parkeren hun wagens nu aan de rand van de zone waar de parkeerregeling van kracht is. De parkeerdruk neemt daar toe.”

De uitbaters van de parkings in de binnenstad merken nog geen effect van de nieuwe parkeerregeling. “We zien op basis van de cijfers geen grote verschillen met voor de invoering”, zei Laurence Seynaeve, woordvoerder van Q-Park eerder deze week aan ATV. “Ik verwacht wel een effect te zien als er daadwerkelijk wordt beboet en de zomervakantie afgelopen is.”

Ook bij Lantis, bouwheer van de Oosterwelewerken en beheerder van de Park-and-Rides, zeggen ze nog geen conclusies te kunnen trekken na een maand. “In augustus zijn er wel wat evenementen geweest, dus die zullen vanzelf voor een stijging van het aantal geparkeerde wagens zorgen”, zegt Lantis-woordvoerder Annik Dirkx.

Parkeerdruk

Renaat Van Hoof van de Fietsersbond Antwerpen vangt geen signalen op dat er in het stadscentrum nu iets is gewijzigd. “We vinden het niet onlogisch dat het stadsbestuur deze beslissing heeft genomen”, zegt Van Hoof. “Alleen gaat er niet veel verschil te merken zijn door de parkings in het historisch centrum. Je trekt zo wagens door smalle straatjes de stad in. Bovendien blijft de parkeerdruk hoog omdat veel bewoners een wagen hebben en ook een gratis bewonerskaart hebben.”

De maatregel rond parkeren moet de binnenstad aangenamer maken voor de voetgangers. Alleen merkt Tom D’Hollander van de Voetgangersbeweging daar nog weinig van. “De publieke ruimte staat nog steeds vol met wagens. Mogelijk heeft het nog wat tijd nodig. Ik hoop echt dat er dan meer plaats vrijkomt en dat die dan anders kan worden ingericht”, zegt D’Hollander.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Mobiliteit Antwerpen