© Gemeente Rotterdam - Nico te Laak

Gent onderzoekt lawaaiflitspaal tegen patsergedrag: "De overlast is een pest"

De stad Gent onderzoekt of er een speciale flitspaal kan komen om overlast door boomcars, straatracers en opgedreven voertuigen te registreren en aan te pakken. "Dit is één van onze prioriteiten", klinkt het. Gent volgt zo onder meer het voorbeeld van Rotterdam, daar is net een proefproject gestart. 

Gent wil bekijken of er een lawaaiflitspaal geplaatst kan worden om voertuigen die de geluidslimieten overschrijden te registreren en te beboeten. De stad volgt zo het voorbeeld van enkele buitenlandse steden. Het was Anneleen Van Bossuyt van oppositiepartij N-VA die het idee lanceerde op de Gentse gemeenteraad. Het werd unaniem goedgekeurd. "We gaan ons informeren en bekijken of we het ook in Gent kunnen toepassen", zegt burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD). "We waren hier al mee bezig, het is voor ons een topprioriteit", benadrukt de burgemeester. Gent wil wel een duidelijk kader en zal daarover overleggen met de koepel van steden en gemeenten (VVSG). 

Wat gebeurt er nu al?

Gent doet al inspanningen om de overlast door patsergedrag aan te pakken. Zo is het GAS-reglement aangepast om ‘boomcars’, die te luid muziek spelen, te beboeten. Dit jaar werden er al 70 dossiers over opgesteld. De stad riep daarnaast ook burgers op om alle overlast te melden, dat gebeurde al meer dan 20 keer dit jaar. Het is immers moeilijk om op te treden, omdat de patsers snel verdwijnen na de feiten. "We zetten anonieme wagens en spotters in. We vatten patsers ook tijdens gewone verkeersacties", zegt De Clercq.

De stad werkt ook al samen met het parket bij geluidsoverlast in het verkeer in combinatie met andere overtredingen zoals te hoge snelheid en rijden onder invloed. Een voertuig kan dan in beslag genomen worden. Dat gebeurde de eerste 8 maanden van dit jaar al 55 keer, dat is bijna evenveel als heel vorig jaar. 

Wat is een lawaaiflitspaal?

In Rotterdam, in Nederland, loopt nog maar net een proefproject met lawaaiflitspalen. "Op 6 locaties in de gemeente staan sinds half augustus geluidsmeters", verklaart woordvoerder Tristan van Rijn. In totaal zijn daar al meer dan 100 voertuigen geregistreerd die meer dan 80 decibel produceerden. Op 4 van de 6 locaties staan er naast de meters ook zogenaamde GID’s of geluid-informatie-displays."

De displays, of lichtkranten, dienen vooral om automobilisten op hun wangedrag te wijzen. Ze zijn te vergelijken met de signalisatieborden die rood kleuren bij te hoge snelheid (bijvoorbeeld bij het niet naleven van zone 30). De sensibilisering lijkt in Rotterdam alvast te werken, want op de plekken waar er GID’s staan, is er al na twee weken minder geluidsoverlast. "We geven nu nog geen boetes, maar leren veel bij uit deze resultaten." Gent verwijst ook naar een proefproject in Knokke, waar via data van Proximus gewerkt wordt. 

Automatische boetes?

Of er, net zoals bij snelheidsovertredingen, ook automatische boetes kunnen komen is nog toekomstmuziek. Een proefproject in Genk werd eerder afgevoerd, onder meer omdat een streng wettelijk kader ontbreekt. "In principe moet het kunnen, net zoals bij flitsboetes", stelt Van Bossuyt. "In Parijs gaan ze er volgend jaar al mee van start. Het zou ook bij ons een grote meerwaarde kunnen zijn." 

In Nederland is er nog geen sprake van boetes. "We experimenteren nu eerst met de opstelling, we kijken pas later of we verder gaan", klinkt het daar. Gent wil het concept nu eerst onderzoeken en wil nog niet dieper ingaan op een mogelijke timing. 

Meest gelezen