© ATV

Havenschepen Annick De Ridder (N-VA) komt terug op ingreep Fietsbus: “Communicatie was ongelukkig en voorbarig”

Antwerpen -

Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) zoekt naar een oplossing voor de Fietsbus. Het terugdraaien van de dienstverlening veroorzaakt heel wat onvrede, onder meer bij de Kamer van Koophandel (Voka). “Een goede dienstverlening moet gegarandeerd blijven”, zegt de schepen.

Sacha Van Wiele

LEES OOK. Protest over vermindering dienstverlening Fietsbus: vanaf 1 oktober niet langer door Liefkenshoektunnel

De Fietsbus zou vanaf 1 oktober niet langer door de Liefkenshoektoltunnel rijden. De Ridder verdedigde die beslissing maandag nog. “De Waterbus biedt op vrijwel dezelfde plaats een Scheldekruising aan”, zei de schepen. “Bovendien staat de Fietsbus helaas nog vaak in de file in de tunnels, waardoor de dienstverlening verstoord wordt. Daarom hebben we besloten om vanaf 1 oktober het aanbod aan te passen naar de kruising van één tunnel, de Tijsmanstunnel. Het kortere traject vermindert de kans op vertragingen, waardoor er een stabielere dienstverlening is.”

Maar dat viel niet in goede aarde bij de gebruikers van de Fietsbus en bij Voka. “Het terugdraaien is onaanvaardbaar”, zei Philippe Heyvaert, secretaris-generaal van Voka in zijn reactie op de beslissing.

Hij had ook kritiek op de laattijdige communicatie. Voka drong bij het Havenbedrijf aan om de beslissing in te trekken en te overleggen over een aanvaardbare dienstregeling.

Dienstverlening garanderen

Havenschepen Annick De Ridder.© Dirk Kerstens

Havenschepen De Ridder erkent dat er duidelijk iets is fout gelopen in de aanloop naar de beslissing.

“De communicatie was ongelukkig en voorbarig”, zegt De Ridder. “Als schepen heb ik de eindverantwoordelijkheid en ik verontschuldig mij dan ook hiervoor. Een goede dienstverlening moet gegarandeerd blijven, ook voor de hele vroege en late werkers in de haven. De huidige dienstregeling loopt tot eind september. In tussentijd plan ik overleg in met de betrokken partijen. We bekijken alvast of we bijvoorbeeld Fietsbussen kunnen laten rijden over het volledige traject in aanvulling van het vaarschema van de Waterbus. Het Havenbedrijf kreeg de opdracht om de oefening opnieuw te maken. Alle mensen die onze economische motor draaiende houden, zullen hun woon-werkverkeer op een slimme en aangename manier met de fiets kunnen blijven doen.“

Het Havenbedrijf krijgt van Vlaanderen 1,4 miljoen subsidies voor de Pendelbus en de Fietsbus. Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) kijkt nu uit naar het overleg over de dienstverlening van de Fietsbus. “Voor ons is het belangrijk dat de werknemers in de haven zich goed en comfortabel kunnen verplaatsen”, zegt Aidan Reinquin, woordvoerder van de minister. “De haven moet zo duurzaam mogelijk worden ontsloten. We wachten nu eerst het overleg af.”

Absurd

Ook Antwerps CD&V-lijsttrekker Orry Van de Wauwer vraagt dat de beslissing wordt teruggedraaid. De partij zit in Antwerpen in de oppositie.

“Jaarlijks vervoert de Fietsbus zo’n 120.000 passagiers naar de Antwerpse havenbedrijven”, zegt Van de Wauwer. “Deze gebruikers worden nu terug in de wagen gejaagd om naar hun werk te gaan. 120.000 passagiers is een enorm aantal, zeker gezien het korte traject. De route van de Fietsbus van de halte aan de Noorderlaan naar de halte op Linkeroever is slechts 6,5 kilometer. Als je het aantal gebruikers per afgelegde kilometer zou vergelijken, is de verbinding met de Fietsbus misschien een van de meest performante busverbindingen in Vlaanderen. En dan gaan we net deze afschaffen? Absurd!”

Orry Van de Wauwer.© Jeroen Hanselaer

Ook oppositiepartij PVDA is scherp. “Er is nu al bijna geen openbaar vervoer in de haven”, zegt Ben Van Duppen, woordvoerder voor PVDA Antwerpen. “We hebben er helemaal geen begrip voor dat het Havenbedrijf nu beslist om het nog verder te beperken. Zeker voor shiftarbeiders vormt dit een probleem. Veel van hen beginnen om 6u in de ochtend. Zij moeten hopen dat hun ene Waterbus vaart. Terwijl er dan al vier gratis fietsbussen zijn gepasseerd.”

PVDA verwijt schepen De Ridder dat ze de gemeenteraad niet heeft betrokken bij deze beslissing. “Het Havenbedrijf is 100% publiek”, zegt Van Duppen. “Een beslissing met zo’n grote impact op het woon-werkverkeer van duizenden arbeiders zou op zijn minst moeten openstaan voor debat.”

Ben Van Duppen.© rr

 

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER Meest gelezen