Foto: Rob Engelaar

Tankstation kan tot 375 euro blokkeren op je rekening bij het tanken: "Het duurde 4 dagen voor het geld vrijgegeven werd"

Bij Radio2 komen de laatste tijd verschillende klachten binnen van luisteraars die merken dat het tankstation geld blokkeert op hun rekening na het tanken. Het gaat vaak om 375 euro. “Dat is normaal”, krijgt iemand te horen. “Dat geld krijg je binnen 5 werkdagen terug.” Maar is dat wel zo normaal? Mag dat?

Het consumententeam van Radio2 gaat op zoek naar een antwoord op al je vragen. Heb je een verhaal of vraag, laat het ons weten op consumenten@radio2.be.

Ja, dat mag, blijkt uit navraag bij de bankensector en enkele tankstations. Het is zelfs een Europese standaard dat tankstations een bepaald bedrag reserveren tijdens je tankbeurt.

Wanneer je je kaart gebruikt om te tanken aan een buitenterminal van een benzinestation, wordt een waarborgsom op je bankrekening gereserveerd omdat het nog niet duidelijk is hoeveel je effectief zal moeten betalen voor je tankbeurt. 

De waarde van een volle vrachtwagentank

Het bedrag dat gereserveerd wordt is afhankelijk van het beschikbaar bedrag op je rekening en bedraagt maximaal 375 euro. Waarom 375 euro? Omdat dit de gemiddelde prijs is voor een volle tank voor een vrachtwagen. Het kan zijn dat het bedrag bij tankstations waar vooral personenwagen tanken, lager ligt. Het is de oliemaatschappij die bepaalt hoe hoog het bedrag is. Belangrijk om te weten is dat je rekening in geen geval voor dit bedrag wordt gedebiteerd.

De reden waarom tankstations dat doen, is om misbruik te voorkomen. De uitbater moet op voorhand aan de klant laten weten dat dit gaat gebeuren. In de praktijk gebeurt dat meestal met een sticker bij de terminal waarop staat dat er een bedrag gereserveerd zal worden op de rekening.

5 werkdagen blokkeren: mag niet

Het gereserveerde bedrag moet meteen vrijgegeven worden wanneer de tankbeurt beëindigd is. Het exacte bedrag dat je voor de tankbeurt moet betalen, wordt van je rekening gehaald en de rest wordt vrijgeven. Normaal wordt dat bedrag van 375 euro dus maar enkele minuten geblokkeerd. Geld langer dan de tankbeurt reserveren, kan niet.

Toch krijgt Radio2 hierover klachten. Benjamin Decat laat weten dat hij een etentje in een restaurant niet kan betalen nadat hij die middag is gaan tanken. “Ik was gaan tanken en had daarna een jerrycan gevuld met benzine voor mijn grasmachine. Op een bedrag van 76 euro voor de tankbeurt van de auto heeft men 105 euro van onze rekening gereserveerd. Op het bedrag van 12 euro voor de benzine voor de grasmachine heeft het tankstation 375 euro gereserveerd.”

En die bedragen blijven bij Benjamin 4 dagen lang gereserveerd. Iemand anders zegt dat het tankstation laat weten dat het 5 dagen kan duren voor het geld vrijgegeven wordt.

Technische problemen

Dat mag dus niet. "Als het toch gebeurt, is het te wijten aan technische problemen", laat Isabelle Marchand, woordvoerster bij bankenfederatie Febelfin weten. Sandrine Vander Ghinst van betalingsverwerker Worldine, voegt eraan toe dat het reserveren "een complex proces is waarbij veel spelers, zoals handelaars, financiële instellingen en verwerkers van betalingen zoals Worldline, moeten samenwerken."

Dat er nu opvallend meer klachten zijn bij onze redactie over geld dat langer gereserveerd staat, is niet meteen te verklaren. Volgens tankstations Total, Q8, bankenfederatie Febelfin en Worldline komen er de laatste tijd niet meer klachten binnen dan normaal. Er is ook geen sprake van meer technische problemen. Het gebeurt volgens hen ook slechts in uitzonderlijke gevallen dat het geld niet onmiddellijk vrijgegeven wordt.

"Dit soort situaties zijn erg zeldzaam", vertelt Sandrine van der Ghinst van Wordline. "Normaal gezien merkt de consument er niets van omdat alles snel en automatisch verloopt. Maar we zien vaak dat consumenten niet op de hoogte zijn van de standaardprocedure, wat natuurlijk voor veel vragen zorgt in geval van een incident."

Wat moet je doen als het geld geblokkeerd blijft?

Merk je dat het bedrag na 1 uur nog niet is vrijgegeven, contacteer je bank. Op verzoek van de bank kan Worldline het geld vrijgeven. Isabelle Marchand van Febelfin verzekert daarbij dat een langdurige blokkering of een ander probleem bij de reserving van het geld "steeds opgelost en vereffend zal worden."

Meest gelezen