Lidl

Arnold Schwarzenegger beeldhouwt zichzelf met kettingzaag van supermarkt in nieuwe reclamespot: "Beroemdheden in reclame, dat werkt"

De Amerikaanse acteur en politicus Arnold Schwarzenegger is het gezicht van een nieuwe campagne van supermarktketen Lidl. De ster uit de "Terminator" films maakt op posters, in folders en spots reclame voor Parkside, een merk van klus- en tuingereedschap. Een goeie verkoopstruc? Professor Marketing Malaika Brengman denkt van wel, maar heeft bedenkingen: "Ik zie in Schwarzenegger niet meteen een doe-het-zelver".

Het consumententeam van Radio2 gaat op zoek naar een antwoord op al je vragen. Heb je een verhaal of vraag, laat het ons weten op consumenten@radio2.be.

Warenhuisketen Lidl schakelt Hollywood-acteur Arnold Schwarzenegger in voor een internationale reclamecampagne. Ook in ons land duikt Schwarzenegger de komende tijd op in het straatbeeld en in reclamefolders. "We willen ons eigen merk van klus- en tuingereedschap extra op de kaart zetten", legt Isabelle Colbrandt van Lidl België uit.

Vooroordelen wegwerken

Malaika Brengman is professor Marketing en Consumentengedrag aan de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Ze gelooft dat de reclamecampagne kan aanslaan. "Beroemdheden in reclame werken. Als mensen naar iemand opkijken, vinden ze producten die hij of zij aanprijst, sneller interessant. Mensen hebben ook soms vooroordelen tegenover lageprijsspelers zoals Lidl. Ze gaan er dan automatisch vanuit dat bepaalde producten minder kwalitatief zijn. Sommige mensen zullen door deze campagne overhaald worden om een boor of kettingzaag aan te schaffen."

Hij is natuurlijk bekend over de hele wereld, maar ik zie in hem niet meteen een doe-het-zelver

Malaika Brengman, professor Marketing en Consumentengedrag (Vrije Universiteit Brussel)

Brengman heeft wel een paar bedenkingen bij de keuze voor de figuur van Arnold Schwarzenegger. Om reclame te doen slagen, kiest een merk best een bekendheid die een match heeft met de boodschap die het wilt overbrengen. "Hij is natuurlijk bekend over de hele wereld, maar ik zie in hem niet meteen een doe-het-zelver. De vraag is ook of jongere mensen hem nog wel hip genoeg vinden."

BEKIJK - De beelden van de reclamespot:

Videospeler inladen...

Vertrouwen uitstralen

"Je kunt het", schreeuwt de acteur op de reclameposters, terwijl hij uitnodigend naar de kijker wijst. Die slogan is niet toevallig gekozen, zegt Brengman. "Een van de dingen die mensen kan tegenhouden, is de overtuiging dat ze iets niet kunnen. Dat blijkt uit allerlei onderzoeken. Misschien geeft dit mensen het idee "met die toestellen kan ik het ook" en dus zo meer vertrouwen."

"Schwarzenegger is iemand die de problemen aanpakt en dingen oplost. Zo staat hij in het leven. Daarom is hij voor ons het ideale uithangbord", vertelt de woordvoerder van Lidl. Volgens professor Brengman heeft de campagne van Lidl zeker kans op slagen. "Het zal er in ieder geval voor zorgen dat mensen de toestellen leren kennen en sneller zullen overwegen om ze te kopen."

Meest gelezen