Themabeeld© AP

Europese Commissie legt zes techgiganten strengere regels op

De Europese Commissie geeft vijf Amerikaanse techgiganten en het Chinese ByteDance, eigenaar van TikTok, zes maanden de tijd om te voldoen aan de verplichtingen in de Digital Markets Act. Dat heeft de Commissie bekendgemaakt.

jvh
Bron: BELGA

Naast ByteDance gaat het om Alphabet, Amazon, Apple, Meta en Microsoft. De Commissie bestempelt ze als ‘poortwachters’, techbedrijven die door hun omvang een sleutelpositie innemen op de markt waardoor kleinere bedrijven van hen afhankelijk zijn en consumenten hun diensten niet of amper kunnen omzeilen.

De techgiganten moeten zich in het kader van de DMA, die in mei in werking trad, aan een aantal strengere regels houden om de concurrentie op de digitale markt te verbeteren. Zo moeten berichtendiensten als Facebook Messenger of Whatsapp ervoor zorgen dat ze interoperabel zijn met kleinere diensten en mogen persoonsgegevens enkel voor doelgerichte advertenties worden gebruikt als de betrokkene daar expliciete toestemming voor heeft gegeven. De nieuwe regels gelden voor onder meer zoekmachines als Google, sociale media, besturingssystemen en internetmarktplaatsen van de betrokken bedrijven. 

De Europese Commissie opent daarnaast vier marktonderzoeken na opmerkingen van Microsoft en Apple. Die bedrijven beweren dat een aantal van hun diensten diensten - Bing, Edge en Microsoft Advertising van Microsoft en iMessage van Apple - geen poortwachters zijn, hoewel ze volgens de Commissie wel aan de voorwaarden voldoen. Dat onderzoek moet binnen de vijf maanden klaar zijn. Een ander marktonderzoek moet nagaan of iPadOS van Apple een poortwachter is, hoewel het in principe niet aan de drempels voldoet. 

Zeven techbedrijven hadden zich begin juli bij de Commissie kenbaar gemaakt als mogelijke poortwachter. Naast de zes techreuzen die de Commissie nu heeft aangemerkt ging het om het Samsung. De Commissie concludeerde echter dat Samsung Internet Browser geen kernplatformdienst is na “voldoende gemotiveerde argumenten” van het Zuid-Koreaanse techbedrijf. Datzelfde geldt trouwens ook voor Gmail en Outlook.com, van respectievelijk Alphabet en Microsoft. 

Het is echter niet uitgesloten dat er later nog meer poortwachters worden aangeduid. Om aan de criteria te voldoen moeten bedrijven een zogenaamde ‘kernplatformdienst’ leveren in minstens drie Europese lidstaten en de laatste drie jaar een jaaromzet van 7,5 miljard euro op de Europese markt hebben gedraaid of een marktwaarde van 75 miljard euro vertegenwoordigen. Daarnaast moeten platformen minstens 45 miljoen actieve eindgebruikers en 10.000 zakelijke gebruikers hebben. 

De betrokken bedrijven hebben tot 6 maart 2024 de tijd om aan de verplichtingen in de wet digitale markten te voldoen. Doen ze dat niet, dan kan de Europese Commissie een boete opleggen tot 10 procent van de wereldwijde omzet, in geval van herhaalde inbreuken kan dat oplopen tot 20 procent. Het dagelijks bestuur van de Europese Unie kan eventueel zelfs verplichten dat een poortwachter het bedrijf of delen ervan verkoopt, of een verbod opleggen om aanvullende diensten te verwerven. 

Apple reageert woensdag “erg bezorgd” op het nieuws dat het aan de regels in de DMA moet voldoen. Volgens het Amerikaanse bedrijf achter onder meer de iPhone veroorzaakt de nieuwe Europese regelgeving problemen voor de bescherming van de privacy.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer