Vlaamse regering verleent vergunning voor tracé van  luchthaventram in Machelen en Zaventem

De Vlaamse regering heeft het tracé goedgekeurd van de luchthaventram op het grondgebied van Machelen en Zaventem. Dat is de laatste ontbrekende schakel voor de tramlijn van Brussel naar de luchthaven. Daarvoor moet er nog een trambedding komen langs de A 201 en een tiental straten in de twee gemeenten. Het gaat om ingrijpende werken waarvoor ook nieuwe tunnels en bruggen nodig zijn. Ook de nodige natuurcompensaties worden voorzien.

De Vlaamse regering verleende vandaag op initiatief van Vlaams Minister Zuhal Demir (N-VA) de stedenbouwkundige vergunning voor het Vlaamse stuk van de tramlijn die Brussel zal verbinden met Brussels Airport. Eerder deed de Brusselse regering dat voor het stuk tramlijn op de Bourgetlaan van de NAVO-rotonde tot de grens met Vlaanderen. 

Brabantnet

De vergunning is onderdeel van het "Project Luchthaventram" tussen het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en de luchthaven. Het is een van de geplande vervoerlijnen van Brabantnet waarmee De Lijn de verbinding in de noordelijke Vlaamse Rand en in Vlaams-Brabant wil verbeteren. Momenteel stopt de tramlijn aan eindhalte NATO, maar met deze  goedkeuring zal de lijn tot aan de luchthaven worden doorgetrokken. Een openbaar onderzoek, dat eerder dit jaar werd gehouden in Machelen en Zaventem, leverde slechts acht bezwaren op. "Die werden grondig behandeld", stelt de Vlaamse regering in een persbericht. 

Ingrijpende werkzaamheden

De vergunning maakt de weg vrij voor ingrijpende werkzaamheden in Machelen en Zaventem. Hat gaat om de aanleg van de trambedding parallel aan de A201 en de heraanleg van de Hermeslaan, Culliganlaan, Grensstraat, Hector Henneaulaan, J.F. Kennedylaan, Leonardo Da Vincilaan en de Ringlaan. Dat is ook goed nieuws voor de fietsers, want zij zullen nieuwe fietsinfrastructuur krijgen met fietsbruggen- en tunnels. Er zal ook onthard worden, belooft de Vlaamse overheid.

Compensaties voor natuur

"De Vlaamse Rand is een groene rand en dat zal met deze vergunning ook blijven", verzekert minister Demir. "Zo komt er weinig tot geen bijkomende verharding en worden er groene bermen voorzien. De bomen die voor de werken geveld moeten worden zullen in tienvoud gecompenseerd worden. Om de leefomgeving van de omwonenden nog verder te verbeteren zullen extra rioleringen, bufferbekken en zelfs eco-tunnels aangelegd worden", aldus nog de minister. 

Meest gelezen