Achterpoortje om GAS-boete voor lichte snelheidsovertreding te ontwijken: "Vooral een probleem bij bedrijfs- en leasingauto's"

Wie een GAS-boete krijgt voor een lichte snelheidsovertreding in zone 30 of 50, kan nog te gemakkelijk die boete ontlopen. Dat schrijft Het Nieuwsblad. Wanneer je zelf niet de eigenaar bent, zoals bij een bedrijfs- of leasingauto, moet het bedrijf van je auto je naam doorgeven. Maar dat gebeurt niet altijd, waardoor boetes niet doorgestuurd kunnen worden. De Mobiliteitsraad van Vlaanderen wil aanpassingen want zo'n achterpoortje creëert straffeloosheid.

Stel: je rijdt vijftig kilometer per uur in een zone dertig. Sinds 2021 mogen steden en gemeenten daarvoor GAS-boetes uitschrijven met eigen flitspalen. De Vlaamse Vereniging voor Steden en Gemeenten schat dat zo'n 50 à 100 gemeenten zo zelf GAS-boetes uitschrijven.

LUISTER - In De Ochtend op Radio 1 kaart Tim Buyse van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen het probleem aan

Wie zat er achter het stuur bij de snelheidsovertreding?

Maar wanneer jij niet de eigenaar van de auto bent, bijvoorbeeld bij een leasing- of bedrijfsauto, kunnen er problemen opduiken. Want hoe weet de GAS-ambtenaar wie dan de bestuurder is? Dat kan moeilijk zijn, vertelt Tim Buyse, algemeen secretaris van MORA, de Mobiliteitsraad van Vlaanderen.

"Als bijvoorbeeld een leasingmaatschappij niet doorgeeft wie de werkelijke bestuurder is bij een overtreding, dan is dat een strafbaar feit in een strafrechtelijke procedure. Maar dat is niet zo bij de GAS-regeling. Een GAS-ambtenaar kan dat dan wel melden bij de politie, maar we zien dat dit bij de parketten geen prioriteit is. De melding zal daar dan vermoedelijk een stille dood sterven en de boete wordt uiteindelijk niet betaald."

Geldt dat ook wanneer zoon of dochter achter het stuur zat, en je die juiste naam niet doorgeeft? Buyse: "In theorie kan iedereen de boete zo ontwijken, al stelt het probleem zich veel duidelijker bij bedrijfsauto's." 

Boetes hebben een reden: te snel rijden is één van de belangrijkste oorzaken voor ongevallen op de weg

Tim Buyse, algemeen secretaris van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen

En dat is een probleem voor de verkeersveiligheid, benadrukt Buyse: "Belgen kunnen achterpoortjes misschien leuk vinden om te ontdekken, maar die boetes hebben wel een reden: te snel rijden is één van de belangrijkste oorzaken voor ongevallen op de weg." MORA vraagt dan ook aan Vlaanderen om de regels aan te passen.

Meest gelezen