Pexels

Busmaatschappij Waaslandia uit Beveren pakt personeelstekort aan met interne opleiding tot buschauffeur

Zoals elk bedrijf in de sector van het autocar- en busvervoer kampt ook Waaslandia uit Vrasene bij Beveren met een nijpend tekort aan chauffeurs. In februari pionierde Waaslandia daarom als eerste busbedrijf in Vlaanderen met een interne opleiding tot buschauffeur. Intussen hebben al 30 mensen het traject succesvol afgerond en het bedrijf hoopt nu jaarlijks 60 tot 80 chauffeurs te kunnen opleiden. Daarmee kan het grotendeels aan de eigen behoeftes voldoen. 

De nood aan chauffeurs in de sector van het autocar- en busvervoer is hoog. Vandaag nog maakte de sectorfederatie FBAA (Belgische Federatie van Autocar- en Autobusondernemers) bekend dat de 300 aangesloten busondernemingen samen 1.535 chauffeurs zoeken. De FBAA pleit er daarom voor om flexi-jobs mogelijk te maken in sector. Dat is nu niet mogelijk waardoor deeltijdse chauffeurs overstappen naar sectoren waar flexi-jobs wel zijn toegelaten. De federatie wijst erop dat bijvoorbeeld het leerlingenvervoer voor het buitengewoon onderwijs zich perfect leent tot deeltijds werk in gesplitste diensten van enkele uren per dag. Net voor die piekmomenten werden flexi-jobs gecreëerd, stelt de FBAA.

"Flexi-jobs zullen zeker helpen, maar wij leiden zelf mensen op"

Volgens Ben Van den Branden van Waaslandia kunnen flexi-jobs een deel van de oplossing vormen. "Gepensioneerde flexi-jobbers aanwerven binnen het leerlingenvervoer zou zeker interessant zijn voor onze onderneming", stelt hij. "Zij zouden meerdere dagen per week bij ons aan de slag kunnen gaan."

Maar om het personeelsprobleem structureel aan te pakken, begon Waaslandia in februari dit jaar zelf met het opleiden van chauffeurs. Iedereen met een rijbewijs B (het 'gewone' rijbewijs om met een auto te mogen rijden) kan dan in het bedrijf een opleiding volgen voor het rijbewijs D (voor bussen en autocars). Ben Van den Branden: "Die opleiding bedraagt een 12-tal weken en als de examencentra wat meewerken, kan het zelfs op 8 weken. In die periode doorlopen de kandidaten eerst een medisch onderzoek, daarna volgen theorielessen. Als ze dan slagen voor het theoretisch examen, volgt nog een praktische opleiding door onze eigen instructeurs waarna ze het praktisch examen kunnen afleggen." 

"Nu al 30 chauffeurs opgeleid, we willen er tot 80 per jaar opleiden"

Sinds de start van de interne opleiding, zijn er al 30 chauffeurs afgestudeerd en in september zijn er nog eens 17 kandidaten gestart met de opleiding. Die zouden tegen december aan de slag moeten kunnen. Nu het bedrijf voldoende ervaring heeft opgedaan en de opstartproblemen zijn weggewerkt, hoopt Waaslandia zo jaarlijks tot 80 chauffeurs te kunnen opleiden. Van den Branden: "Idealiter gaan we dat opschalen tot 80 per jaar. We zijn natuurlijk ook maar gestart begin februari. In het begin ook met kleine klassen om te bekijken hoe alles verloopt. En ook om alles juridisch uit te klaren, daar is toch heel wat tijd in geïnvesteerd." 

Ook financieel moet het bedrijf een aanzienlijke inspanning doen. De kandidaten krijgen vanaf dag 1 van hun opleiding een loon en het bedrijf moet zelf ook voor de nodige instructeurs en begeleiders instaan. Van den Branden: "De mensen beginnen aan de barema's van De Lijn, die toch wel erg gunstig zijn. We mikken op langdurig werkzoekenden, mensen die een carrière-switch willen maken of uit een burn-out komen en opnieuw een job met sociaal contact zoeken. Het is een extra belasting op de exploitatie natuurlijk om zoiets te organiseren, maar het rendement voor het bedrijf staat buiten kijf."

Meest gelezen