Waarom je best niet altijd blijft tanken tot je een rond getal ziet: "De brandstof kan soms uit je wagen lekken"

Radio2-luisteraar Bert Agten uit Meerhout ziet aan zijn vast tankstation een affiche hangen met daarop de waarschuwing: "Stop. Stop. Stop. Als het pistool afklikt, wil dit zeggen dat uw bak vol zit. Dus niet meer bijtanken dan." Waarom die strenge waarschuwing, vraagt Bert zich af. Radio2 zoekt het uit.  

Het consumententeam van Radio2 gaat op zoek naar een antwoord op al je vragen. Heb je een verhaal of vraag, laat het ons weten op consumenten@radio2.be.

"Sinds enige tijd zie ik een affiche bij mijn tankstation", zegt Bert Agten. Een affiche met een dwingende tekst in zwarte en rode (hoofd)letters die zegt dat je moet stoppen met tanken als het pistool klikt. "Alles loopt er dan uit aan de onderkant ter hoogte van het achterwiel", valt er te lezen. Klopt dat, vraagt Bert zich af? 

Als je het doet zoals het moet, gaat het goed

Radio2 vraagt meer uitleg aan Johan Mattart van Brafco, de Belgische Federatie van Brandstoffenhandelaars. "In principe kan een tankreservoir van een auto nooit tot de nok toe gevuld raken. De pomp slaat namelijk automatisch af van zodra het vloeistofniveau in contact komt met het vulpistool. Op die manier wordt een overvulling altijd voorkomen."

Hoe vol je tank loopt, hangt af van het pistool zelf. "De vullingsgraad van een brandstoftank is afhankelijk van hoe diep het vulpistool in de vulopening van de tank steekt. Als dat zo diep mogelijk is ingebracht, zal de tank over het algemeen rond de 95 procent gevuld zijn. Dit kan ook meer zijn, afhankelijk van de constructie en de plaatsing van de tank."

Het fenomeen van het ronde getal

Veel bestuurders vinden tanken niet de meest fijne bezigheid, dus verlaten ze graag het tankstation met een goed gevulde tank. "Sommige klanten gaan dan toch nog een beetje bijvullen, ook nadat het tankpistool al is afgeklikt. Want dan moeten ze minder snel terugkeren."

Er is ook nog het fenomeen van het "ronde getal". "Je hebt klanten die graag een rond getal zien staan bij het aantal getankte liters of het getankte bedrag."

Als je je tank te veel vult, zou er brandstof kunnen lekken op de grond.

Johan Mattart, Brafco

Kan de brandstof uit je auto lekken?

Sommige autobestuurders proberen om zoveel mogelijk te tanken: nadat het pistool klikt, gaan ze verder tanken door het pistool wat hoger te houden. Maar dat is geen goed idee. "Zo bestaat het risico dat je tankreservoir toch tot de nok gevuld raakt en kan er een overloop ontstaan. De benzine kan zo gaan lekken en dat is pure verspilling."

Op de affiche van het tankstation staat ook dat de brandstof uit de onderkant van je auto loopt ter hoogte van het achterwiel, als je te vol tankt. Dat klopt dus? "Dat zou inderdaad kunnen", zegt Mattart. "Als je na het klikken blijft tanken, kan er brandstof terechtkomen in de ruimte achter het brandstofklepje van je auto. In de meeste wagens is daar op het laagste punt een kleine opening voorzien om eventuele vloeistof - bijvoorbeeld regenwater - af te voeren, zodat de plaats waar de dop van je brandstoftank zit, droog blijft."

De boodschap blijft dus om je vulpistool correct in te brengen en te stoppen met tanken als het pistool klikt. "Correct betekent dat je je vulpistool zo diep mogelijk in de brandstoftank moet plaatsen. Zo weet je altijd perfect wanneer je tank vol zit." De waarschuwing aan het tankstation van Bert Agten is dus niet uit de lucht gegrepen. 

Gelekte benzine nefast voor het milieu?

Wat als je toch te vol tankt, en er brandstof lekt? Waar gaat de benzine naartoe en kan dit ecologische gevolgen hebben? Johan Mattart stelt gerust: “Alle vloeistofpistes aan de tankstations moeten vloeistofdicht zijn. Dat wil zeggen dat er nooit product in de grond mag doordringen."

"Indien er tóch brandstof wordt gemorst, zal die op de vloeistofdichte tankpiste terechtkomen. Die is verbonden met een koolwaterstofafscheider, waardoor bodem- en grondwaterverontreiniging altijd voorkomen wordt", stelt Johan Mattart.  

Beluister het gesprek met pomphouder Vital over voltanken

Meest gelezen