© VRT NWS - Ward Schouppe - treinterminal aan Volvo Cars

Werken van 12 miljoen in Gentse haven naar nieuwe fase: "Goederentransport per spoor krijgt enorme boost"

In Gent is de nieuwe fase van grote infrastructuurwerken aan het goederenspoor aangekondigd. Europa en de federale overheid investeren er 12,5 miljoen in de uitbouw van het spoor. Het project moet helpen om vrachtwagens van de weg te halen. "Onze ambitie is om meer dan 10 miljoen ton goederen via de trein te transporteren vanaf 2025", klinkt het bij de haven. De werken zijn al aan de gang sinds vorig jaar, maar gaan nu een eindfase in. 

Aan Volvo Cars, in de Gentse haven, is de tweede fase aangekondigd van grote infrastructuurwerken aan het goederenspoor. De Mercator-bundel, een cluster van negen sporen, wordt er vanaf het najaar deels verlengd om zo langere goederentreinen te kunnen samenstellen. Die moeten ervoor zorgen dat er meer vervoerd kan worden per transport. Eerder werden er ook al wissels aangepakt. De werken moeten in de zomer van 2025 helemaal rond zijn. Het hele project kost 12,5 miljoen euro en wordt betaald door Europa en de federale overheid. 

"Het belang van deze investering en de werken kan niet onderschat worden", zegt Peter Van Parys, de operationeel directeur van North Sea Port. "De haven heeft de ambitie om duurzamer te worden. We willen dat het goederentransport per spoor met de helft groeit, tot 15 procent of meer dan 10 miljoen ton goederen per jaar." Om dat te kunnen doen, zijn er forse werken nodig. "Vooral DFDS zal het spoor kunnen gebruiken om transporten uit te voeren voor Volvo Cars en Volvo Trucks, ook Stukwerkers zal zo meer tegelijk kunnen uitvoeren. Er zijn ook andere spelers in de haven, zoals staalbedrijf ArcelorMittal, die echt inzetten op goederentransport in de plaats van klassiek vrachtverkeer." 

De verdere uitbouw van het goederenspoor kan per rit tot 45 vrachtwagens op de weg uitsparen 

Britt Monten, spoorbeheerder Infrabel

"In een eerste fase hebben we 8 wissels vernieuwd aan de Gentse kant en enkele sporen al een beetje verlengd, tot 200 meter. Nu pakken we 6 van de 9 sporen van de Mercator-bundel aan en gaan we ze ook verlengen aan de kant van Zelzate. We zorgen dat ze zeker 750 meter lang zullen zijn. Zo kunnen er langere treinen samengesteld worden die veel meer tegelijk kunnen vervoeren", zegt Britt Monten van spoorbeheerder Infrabel. Om de treinen vlot te laten passeren, zal ook de Skaldenbrug verbreed worden om er drie sporen naast elkaar te leggen. Nu kan er nog maar één trein tegelijk door. De werken starten in het najaar. "Een rit met een langere goederentrein kan tot 45 vrachtwagens van de weg halen en betekent een enorme milieuwinst." 

"Spoor als ruggengraat voor onze economie"

Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) is er om de investering vanuit de federale regering toe te lichten. België betaalt een derde van de kosten, Europa de rest. "We willen het spoor een boost geven en vinden het de ruggengraat van onze mobiliteit en van een duurzame economie. De ambitie is om in het hele land het goederenvervoer per spoor te verdubbelen." North Sea Port en de stad Gent zijn enorm blij met de investeringen. "Het is een absolute win, ook voor de verkeersveiligheid. Het is de bedoeling dat ook de filedruk verlaagt", besluit de Gentse burgemeester Mathias De Clercq (Open VLD).  

© VRT NWS - Ward Schouppe - minister Gilkinet, burgemeester De Clercq, schepen Bracke, directeurs Van Parys en Gilson

Meest gelezen