Bouwheer verslikt zich in magazine ‘om vrouwen warm te maken voor Oosterweel’: “Is dit een slechte grap?”

© Jan Van der Perre

Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, brengt een lifestylemagazine uit om ook vrouwen beter te bereiken over “de grootste werf van de eeuw”. De communicatiepoging schiet bij de politiek in het verkeerde keelgat.

Arnout Gyssels

“Is dit een slechte grap? Een lifestyle-magazine om ‘de’ vrouw mee te krijgen met Oosterweel? Wat een betuttelende visie. Wat een denigrerend voorstel. Wat een overbodig gedoe.” Vlaams Parlementslid Gwendolyn Rutten (Open VLD) kon haar ogen niet geloven toen ze het las. Lantis, de bouwheer van de Oosterweelverbinding, zal een lifestylemagazine onder de naam Cleo uitgeven om ook vrouwen te bereiken voor nieuws over de bouwwerken rond Antwerpen.

Ceo Luc Hellemans lichtte het project toe op een gespreksavond voor 250 Schotense ondernemers. “Je mag Oosterweel echt wel vergelijken met de bouw van de Notre-Dame in Parijs en de Taj Mahal in India. Op een luchtige manier zullen we de vele voordelen en fascinerende aspecten van dit project belichten, aangevuld met kook- en uittips”, klinkt het in de Gazet van Antwerpen. Of in de woorden van Groen-parlementslid Meyrem Almaci “seksistisch gezwam”.

Het blad zal Cleo heten en bij 214.000 Antwerpse gezinnen in de bus vallen, samen met andere bladen van uitgever Roularta zoals Feeling, Flair en Libelle. Totale kostprijs van het project voor Lantis: zo’n 78.000 euro voor redactie, productie, druk en distributie.

Lydia Peeters (Open VLD) vroeg een exemplaar op van het blad om te kijken of de “tone of voice” wel goed zit”.© Foto: Tom Cornille - http://www.tomcornille.be

Bij Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Lydia Peeters (Open VLD) benadrukken ze dat Lantis op eigen houtje communiceert aan de omwonenden van de werken. “Dit gaat om de werf van de eeuw, het is logisch dat ze er alles aan doen om alle buurtbewoners mee te krijgen.” Maar echt gerust zijn ze er ook niet op. Dus hebben ze voor de zekerheid het magazine al eens opgevraagd bij Lantis. “Om te kijken of de tone of voice wel goed zit. Het gaat per slot van rekening om belastinggeld waarmee Lantis aan de slag gaat.”

“Zo groot mogelijk publiek”

Lantis zit uiterst verveeld met de controverse en spreekt stevig tegen dat er een seksistische insteek mee gemoeid is. “Oosterweel is veel meer dan louter een bouw- en mobiliteitsproject”, zegt de woordvoerder. “Oosterweel zal de hele stad Antwerpen veranderen, er komt meer groen en er komt meer levenskwaliteit. Daarom willen we een zo groot mogelijk publiek aanspreken. Maar wij volgen ook wie de nieuwsberichten op onze site leest. Als het gaat over bouwnieuws, zoals het plaatsen van tunnelelementen, dan zien we toch vooral een mannelijk publiek. Dus gooien we het nu over een andere boeg.”

Met een magazine dus. Een stand van zaken van de bouwwerken, geschreven door een vrouw. Twee buurvrouwen uit de buurt met elkaar in gesprek gaan. Over groen in de stad. Een Iraanse die bij een aannemer van Lantis aan de slag kon. En de kooktips? Dat is het relaas van een vrouw uit Antwerpen die zo graag kookt en haar hele buurt op eten trakteert. Zij deelt haar recept voor gehaktballen.

“Het is heel jammer dat zo’n positief initiatief nu zo in de verkeerde hoek wordt weggezet”, klinkt het bij Lantis.

LEES OOK. Oosterweel kost al bijna 6 miljard euro en werken schakelen nog versnelling hoger: dit staat in 2023 op de planning

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen