Vlaamse leerlingen scoren weer beter op wiskunde en wetenschappen, al blijft effect van quarantaines wel voelbaar
Het niveau van wiskunde en wetenschappen onder Vlaamse leerlingen gaat de goede kant uit na de barslechte testresultaten van 2019. Scholen die tijdens corona regelmatig in quarantaine gingen, scoren echter wel minder goed dan scholen die openbleven. Dat concludeert een studie van de Universiteit Antwerpen (UA) in opdracht van de Vlaamse overheid.
“Bij een groep leerlingen van het vierde leerjaar namen we in 2019 een test af die peilde naar hun wiskundige en wetenschappelijke kennis”, legt onderzoeker Dries Verhelst (UA) uit. “In 2021 werden diezelfde leerlingen aan een gelijkaardige toets onderworpen, die evenwel iets moeilijker was aangezien de leerlingen iets ouder waren geworden.”
De onderzoekers merkten twee jaar later een toename in de zogenaamde leerwinst. Opvallend, leerlingen die thuis geen Nederlands spreken (dat kunnen kinderen van expats zijn), boekten meer leerwinst. Zij maakten met andere woorden een grotere sprong voorwaarts dan anderen. Leerlingen die thuis veel boeken in de kast hebben staan, scoren ook een pak beter dan anderen.
Of de leerlingen de slechte resultaten uit 2019 vandaag hebben ingehaald, is helaas nog niet duidelijk voor de onderzoekers. Ook vergelijken met andere landen is niet mogelijk. “We hebben wel gekeken naar het effect van scholen die in lockdown gingen”, vertelt Verhelst. “Let wel, de scholen die in quarantaine gingen, dat hoefde niet per se te overlappen met de algemene lockdowns die voor het hele land telden.”
Verhelst merkte voor zowel wiskunde als wetenschappen een negatief effect op de toets van leerlingen die door corona af en toe thuis moesten blijven. Leerlingen van scholen die meer openbleven, scoorden hoger op de toets.
Verklaring vereist meer onderzoek
Om echt uit te klaren wat daar precies achter zit, is meer onderzoek nodig, benadrukt de UA. Het kan bijvoorbeeld dat scholen die minder goed presteerden vaak in een stedelijke context zitten, en dus meer in quarantaine gingen. “De boodschap is daarom bijzonder genuanceerd”, besluit Verhelst. Wanneer de resultaten van 2023 binnen zijn, komt er misschien meer duidelijkheid.
Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) reageert voorzichtig positief op het feit dat Vlaamse leerlingen leerwinst boeken. “Dit is zeker geen slecht nieuws, maar we hebben meer data nodig vooraleer we kunnen spreken over goed nieuws. We zullen leerwinst bij onze leerlingen meer moeten meten vooraleer we weten of er echt een inhaalbeweging is.”
Volgens Weyts kunnen we pas definitieve uitspraken doen over een eventuele inhaalbeweging wanneer we meer vergelijkpunten hebben. “Vlaanderen heeft bijvoorbeeld pas vanaf dit schooljaar (2023-2024) centrale Vlaamse Toetsen, die alle leerlingen op vaste tijdstippen moeten afleggen zodat er een duidelijk beeld ontstaat van de (al dan niet) geboekte leerwinst doorheen de schoolcarrière van onze leerlingen. Daarnaast blijven we uiteraard deelnemen aan internationaal onderzoek.”
“We moeten meer zicht krijgen op de onderwijskwaliteit in Vlaanderen en de leerwinst die leerlingen boeken”, besluit Weyts. “Op dit moment zijn we nog te afhankelijk van internationaal onderzoek dat om de zoveel jaar een steekproef bestudeert. Vanaf dit schooljaar gaan we veel meer de vinger aan de pols houden in onze scholen.”
KIJK OOK. Psychologische hulp op school wordt gratis
LEES OOK:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Einde van de "eeuwige student" en bindende starttoetsen: dit brengt het nieuwe academiejaar
-
105
Valse start voor nieuwe Vlaamse toetsen door technische problemen: “Er komt een inhaalmoment”
Vanaf vandaag zullen alle leerlingen in het vierde leerjaar lager onderwijs en het tweede jaar secundair onderwijs voor het eerst de Vlaamse toetsen afleggen. Vanochtend waren er al meteen technische problemen. Dat werd ons gemeld via 4040 en is aan onze redactie bevestigd door een woordvoerder van onderwijsminister Ben Weyts (N-VA). -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?
Bij nieuwbouw is het vanzelfsprekend dat je een architect inschakelt, maar hoe zit dat bij een renovatieproject? Moet je daar ook verplicht ééntje onder de arm nemen? Of zijn er uitzonderingen? Bouwsite Livios geeft uitleg. -
-
Jobat
Ontslag gekregen of genomen: op welke werkloosheidsuitkering kan je dan rekenen?
-
Weyts maakt extra budget van 6 miljoen euro voor buitengewoon onderwijs structureel
Een extra budget van 6 miljoen euro waar scholen die bijkomende plaatsen creëren in het buitengewoon onderwijs al twee schooljaren op kunnen rekenen, wordt structureel ingevoerd. Dat maakt Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) zondag bekend. -
Mijnenergie
Klopt jouw energiefactuur wel helemaal? En hoe betwist je een te hoge afrekening?
Af en toe berichten media over absurd hoge energiefacturen die bijvoorbeeld het gevolg zijn van een nulletje te veel of een vergeten komma. Dergelijke frappante fouten spot je als klant meteen. Maar soms duiken er ook afwijkingen op, die – hoewel ze minder in het oog springen - je toch een aardige duit kosten. Hoe stel je deze vast en op welke manier kan je ze aanvechten? Mijnenergie.be helpt je stap voor stap. -
Weyts geeft scholen jaar extra om voldoende leerlingen te tellen in Grieks of Latijn: “Voorrang durven geven aan uitdagende opleidingen”
-
Agressie tegen onderwijspersoneel neemt maar liefst met de helft toe: vijf leerkrachten langer dan honderd dagen thuis
-
Studenten vrezen duurdere advocatenstudie
Wie advocaat wil worden, dreigt straks fors meer te moeten betalen. Door een federaal wetsontwerp komt er een, mogelijk heel dure, extra opleiding bij. De Vlaamse Vereniging van Studenten (VVS) trekt vandaag in ‘De Morgen’ aan de alarmbel. -
22
Recordaantal leerlingen met een gedrags- of leerstoornis: “Verdachte en veel te spectaculaire stijging”
Afgelopen schooljaar telde Vlaanderen een recordaantal leerlingen met een gedrags- of leerstoornis. Dat schrijft ‘De Tijd’. Uit de nieuwe jaarcijfers van de Centra voor Leerlingenbegeleiding (CLB’s) blijkt dat in het schooljaar 2022-2023 meer dan 21.000 leerlingen een document kregen dat hen toegang geeft tot gespecialiseerde zorg en extra begeleiding. -
PREMIUM65
8 op de 10 leerkrachten klagen over te veel administratie: “We moeten zelfs bijhouden welk kind allergisch is aan pleisters”