Nieuwe smaak Coca-Cola is gemaakt met AI: revolutionair of misleidende marketing?  

Frisdrankbedrijf Coca-Cola heeft deze week een nieuwe, opvallende smaak op de markt gebracht. "Coca‑Cola Y3000 Zero Sugar" werd gemaakt met artificiële intelligentie (AI). Hoe kan AI helpen bij het maken van voedsel? En is AI de toekomst van de voedingssector of een misleidende marketingtruc?

"De smaak van de toekomst", zo noemt Coca-Cola het nieuwe drankje bij de lancering eerder deze week. De frisdrankreus bevroeg eerst mensen over de hele wereld en liet artificiële intelligentie los op die bevindingen.

"Steeds meer bedrijven gebruiken AI om producten te ontwikkelen, omdat het huidige proces van productontwikkeling niet efficiënt is", zegt Bernard Lahousse van het Gentse bedrijf Foodpairing, dat smaken creëert en uittest met AI, in de VRT NWS-podcast "Het uur van de waarheid". "Acht tot negen op de tien producten falen op de markt, terwijl er wel een heel proces van smaaktesten met honderden mensen aan voorafgaat. Daarnaast kan AI helpen om meer lekkere, gezonde voeding te ontwikkelen."

BEKIJK - Op sociale media testen mensen volop de nieuwe Cola-smaak uit: 

Het verbaast hem niet dat een bedrijf als Coca-Cola uitpakt met AI. "Stel dat wij een nieuwe frisdrank moeten lanceren, dan gaat AI miljoenen nieuwe variaties maken van het bestaande product. Die nieuwe smaken laten we testen door virtuele consumenten om te voorspellen welke smaak de voorkeur heeft en gekocht zou worden."

Hoe gaat dat in z'n werk?

"Miljoenen nieuwe smaken" en "virtuele consumenten"? Wat moeten we ons daar precies bij voorstellen? Lahousse was niet betrokken bij de creatie van de nieuwe Coca-Cola, maar legt uit hoe ze bij Foodpairing te werk gaan. 

"Eerst digitaliseren we producten en consumenten. Voor producten gebeurt dat via analyses van de geur- en smaakcomponenten. Voor de consument gebruiken we publieke data en een vragenlijst. Als jij via die lijst een 150-tal producten kan aanduiden die je lust, kunnen wij voorspellen welke andere producten je lekker zal vinden. Onze databank bestaat uit producten over de hele wereld, en er komen er dagelijks honderden bij."

Op die manier smaken ontwikkelen, heeft zijn voor- en nadelen. "Het voordeel is dat je heel specifiek te werk kan gaan", zegt Lahousse. "Zo kan je bekijken wat mensen van 35 tegenover die van 65 jaar van de smaak zouden vinden. Toch kunnen we nog niet alles voorspellen. De textuur van een product kunnen we nog niet goed digitaliseren, omdat er nog geen gepaste apparatuur voor is. Daarvoor gebruiken we wel nog een expertenpanel."

Coca-Cola niet de eerste

Toch is Coca-Cola niet de eerste die AI gebruikt voor nieuwe producten. "AI is momenteel hot topic", vertelt Lahousse. "Coca-Cola claimt onterecht de eerste te zijn om er een nieuwe smaak mee te maken. Als je in de supermarkt rondloopt, vind je bijvoorbeeld ook al chipssmaken die gemaakt zijn met AI. Voorlopig staat dat niet op die verpakkingen, maar je ziet dat producenten dat wel meer willen doen."

Lahousse gelooft dat AI binnenkort onmisbaar zal zijn voor de voedselindustrie. "In de toekomst zal elk voedselbedrijf werken met AI. Je kunt veel meer testen doen op kortere en goedkopere tijd."

De Coca‑Cola Y3000 Zero Sugar is tijdelijk te verkrijgen in Europa, China, Canada, Afrika en de Verenigde Staten (VS). De variant met echte suiker zal binnenkort ook in Canada en de VS te koop zijn.

Beluister de podcast van "Het uur van de waarheid":

Meest gelezen