Meer Europese investeringen in wegennet dan in spoor, klaagt Greenpeace aan

Archiefbeeld.© BELGA

De Europese landen hebben tussen 1995 en 2018 zowat 1.500 miljard euro besteed aan weginfrastructuur, tegenover maar 930 miljard euro aan het spoor. Dat zegt milieu-ngo Greenpeace, die voor een bijsturing pleit.

Bron: BELGA

De lengte van het wegennet is met 60 procent toegenomen tussen 1995 en 2020: van 51.500 naar 82.500 kilometer. Het spoornet daarentegen is 6,5 procent kleiner geworden, zo blijkt uit de studie van transportdenktank T3 en het Duitse onderzoekscentrum Wuppertal Institut in opdracht van Greenpeace. 

In 1995 was het klimaatprobleem al bekend, zegt transportverantwoordelijke Lorelei Limousin van Greenpeace. “Ondanks de waarschuwingen over de nakende klimaatverandering, zijn de landen blijven investeren in wegen.”

Volgens Greenpeace zijn sinds 1995 zowat 13.700 kilometer spoorlijnen voor passagiersvervoer gesloten. Meer dan de helft van die lijnen zou relatief eenvoudig weer in gebruik kunnen worden genomen, luidt het. 

Greenpeace wil dat niet meer wordt geïnvesteerd in nieuwe autowegen. Het geld zou in de plaats naar het spoor moeten gaan, maar ook naar openbaar vervoer en niet-gemotoriseerde transportmogelijkheden. 

België investeert wel meer in spoor

België investeerde volgens het rapport tussen 1995 en 2018 wél meer in sporen (23,26 miljard euro) dan in wegen (7,49 miljard euro). “Dat is natuurlijk relatief, aangezien we al voor 1995 over een van de meest uitgebreide wegennetwerken van de wereld beschikten”, zegt Greenpeace België. 

“Toch kunnen en moeten we veel beter doen. De transportsector is goed voor 20 procent van de broeikasgassen die in België worden uitgestoten. Extra investeren in openbaar vervoer is noodzakelijk, zodat het qua betrouwbaarheid en kwaliteit kan wedijveren met dat van gidslanden als Zwitserland of Oostenrijk. Alleen zo bieden we mensen een toegankelijk en betaalbaar alternatief voor de auto.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen