Het perron werd de voorbije maanden verlengd met 140 meter en is nu 340 meter lang.© rr

Vernieuwing station in Hamont is klaar: “Vroeger konden reizigers soms niet uit laatste rijtuig stappen“

Hamont-Achel -

In het station van Hamont zijn de vernieuwingswerken voltooid. Zo werd het perron verlengd en verhoogd. NMBS en Infrabel investeerden samen ruim anderhalf miljoen euro in de werken die de toegankelijkheid moeten verhogen.

Geert Van Baelen

Sinds februari van dit jaar werd er gewerkt aan de verhoging en verlenging van het perron. “Het station is nu integraal toegankelijk. Daardoor kunnen ook reizigers die minder goed mobiel zijn of zware bagage meesleuren veilig de trein nemen”, stellen NMBS en Infrabel.

Het perron werd verhoogd tot de Europese referentiehoogte van 76 centimeter, zodat reizigers eenvoudiger in en uit de trein kunnen stappen. Het perron is via een helling toegankelijk en voor blinden en slechtzienden uitgerust met geleidelijnen. “Verder zijn er op het perron ook drie nieuwe schuilhuisjes en zitbanken geplaatst en is er ook nieuwe led-verlichting opgehangen. Ook de omroepinstallatie in het station is vernieuwd.”

Langere treinen

Het perron werd de voorbije maanden ook verlengd met 140 meter en is nu 340 meter lang. “Deze verlenging was nodig omdat de elektrische treinen, die sinds de zomer van 2021 in Hamont stoppen, vaak niet volledig aan het perron stonden. Daardoor konden de reizigers soms niet in of uit het laatste rijtuig stappen. Dat zal voortaan wel kunnen. Bovendien is het nu ook mogelijk om in de toekomst eventueel langere treinen te laten stoppen in Hamont.”

Met de werken is een stevig kostenplaatje van anderhalf miljoen euro gemoeid. “Het station van Hamont is voor de regio dan ook een belangrijk vervoersknooppunt. Van maandag tot en met zondag rijdt er elk uur een trein via Mol van en naar Antwerpen-Centraal. Elke week maken gemiddeld duizend reizigers daar gebruik van.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer