Verkeersveiligheid

Flitscamera’s tegen gsm’en achter stuur komen er niet

Gsm’en achter het stuur veroorzaakt veel ongevallen.© Matt McClain/getty

Het plan om in verschillende politiezones met automatische camera’s gsm’ende bestuurders te beboeten, is ­af­gevoerd. Er is politieke onenigheid over het privacy-aspect.

Werner Rommers

Twee Vlaamse, twee Waalse en één Brusselse politiezone zouden dit jaar als eerste opstap hoogtechnologische camera’s in gebruik nemen. Met behulp van artificiële intelligentie kunnen die gsm’ende bestuurders detecteren. Dat had minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) eind vorig jaar aangekondigd. Anders dan bij een proefproject van het verkeersveiligheidsinstituut Vias in 2020 zou wie betrapt werd ook bestraft worden met een boete van 174 euro.

Maar nu blijkt dat er nog geen enkele politiezone is aangezocht. Er is immers onenigheid binnen de federale regering over deze vorm van controle, en de manier waarop die gebeurt. Onder meer Open VLD staat op de rem. De liberalen vinden dit soort controles, waarbij camera’s haarscherpe ­foto’s van de inzittenden maken om zo te kunnen vaststellen of de chauffeur zijn gsm gebruikt, een te verregaande inbreuk op de privacy van bestuurders. ‘Je kunt op de foto’s de moedervlek op iemands arm zien. Voor ons is dat niet meer proportioneel’, zegt Open VLD-Kamerlid Marianne Verhaert.

Volgens een bron binnen de regering is er ook bij de top van de federale politie tegenkanting ontstaan. Officieel klinkt het op het kabinet-Gilkinet dat ‘er bijkomende juridische checks nodig zijn’. Maar in de wandelgangen is te ­horen dat door de tegenkanting van Open VLD – in combi­natie met het beperkte enthousiasme bij verschillende andere partijen – de kans ‘extreem klein’ is dat er straks zulke verkeerscamera’s boven de weg komen.

Zo klinkt het ook op het kabinet van minister van Justitie Vincent Van Quickenborne (Open VLD). ‘Los van de ideologische discussie – is controleren op deze ingrijpende manier nog wel proportioneel te noemen? – blijkt dit dossier technisch, juridisch en financieel ook nog lang niet op orde.’

Wel in Nederland

Vias reageert erg teleurgesteld. ‘Ons proefproject heeft bewezen dat de technologie wel degelijk werkt en dat er vandaag al meer dan voldoende waarborgen zijn wat privacy betreft’, aldus Vias-woordvoerder Stef Willems. Hij verwijst ook naar Nederland, waar er al soortgelijke camera’s worden gebruikt om steeds meer gsm’ende bestuurders te betrappen, ‘waarbij ook daar goed nagedacht is over het privacy-aspect’.

Nog volgens Vias zijn camera’s de enige manier om de controles op gsm’ende chauffeurs gevoelig op te drijven, wat hard nodig is. Het veiligheidsinstituut acht het gebruik van een gsm achter het stuur – en de afleiding die daarmee gepaard gaat – jaarlijks verantwoordelijk voor minstens 4.500 ongevallen met gewonden, en 50 doden in het verkeer, ‘waardoor het qua verkeersveiligheid één van de belangrijkste killers is’.