De pontonbrug van Fietsen tussen Terhills drijft op het water en is geïnspireerd op de Fibonacci-spiraal.© Provincie Limburg

Fietsen tussen Terhills en Fruitroute 3,5 miljoen euro duurder dan voorzien

Hasselt -

De kostprijs voor de aanleg van Fietsen tussen Terhills en de Fruitroute valt duurder uit dan eerst geraamd. Dat bleek woensdagavond tijdens de provincieraad.

Miranda Gijsen

Lees ook. Provincie pompt 4 miljoen euro in nieuwe fietsbeleving ‘Fietsen tussen Terhills’

Een jaar geleden keurde de provincieraad de start goed van de nieuwe fietsbeleving Fietsen tussen Terhills. De pontonbrug die op het water drijft, is geïnspireerd op de Fibonacci-spiraal en verbindt de ‘panoramaterril’ met de ‘tweelingterril’.

“De ontwerpfase en gunning zijn intussen gestart”, zegt provincieraadslid en voorzitter van de betrokken beleidscommissie Liesbet Gabriels (cd&v). “In de onderhandelingsfase zijn de kosten van de investering geoptimaliseerd. Daaruit blijkt een nieuwe totale geraamde kost van 6.208.000 euro. Dat komt neer op een verschil van ruim 2.260.000 euro ten opzichte van wat oorspronkelijk was voorzien. Oorzaak zijn de stijging van de bouwkosten, de loonkosten en het ontwerp van de brug. Bedoeling is dat Fietsen tussen Terhills opent op 15 april 2024.”

(lees verder onder de illustratie)

In de schaduw van de stroopfabriek in Borgloon ondergaat het stationsplein een metamorfose.© Consortium Quartier Canal

Ook de Fruitroute door Haspengouw wordt duurder. Deze fietsbeleving moet straks Sint-Truiden, Borgloon en Tongeren verbinden via het voormalige Fruitspoor en de Romeinse weg. De schop gaat eerst in de grond in Borgloon. Daar zal het stationsplein een metamorfose ondergaan. Er komt een nieuw plein met fietspaviljoen, veel groen en voldoende ruimte.

“Ook hier valt de inrichting van die stationsomgeving duurder uit dan eerst geraamd. Het aandeel van de provincie stijgt van 3,5 miljoen euro naar ruim 4,8 miljoen euro”, licht Gabriels toe.

Lees ook. Start aanleg Fruitroute door Haspengouw

Impact

“Ik fiets alle dagen en ben dus overtuigd van de meerwaarde van deze projecten”, reageert oppositieraadslid Koen Ooms (Vlaams Belang). “Maar leg als gedeputeerde dan goed uit aan de mensen die niet fietsen of wandelen, dat de economische return van deze projecten belangrijk is voor onze provincie.”

“Het gaat natuurlijk over projecten die een impact hebben”, aldus gedeputeerde van Toerisme Igor Philtjens (Open Vld). “Als we vandaag een stijging vaststellen van het aantal jobs in de economie van de vrije tijd, dan is dat een voorbeeld van die economische return. Daarnaast bevorderen we met deze projecten ook het welzijn, in eerste instantie voor de Limburgers zelf, want ook zij kunnen ervan genieten. De welvaart en jobcreatie die we met dit soort projecten in de laatste tien jaar hebben gerealiseerd, mag toch wel gezien worden.”

Verschil

“Ik treed de gedeputeerde volmondig bij”, zegt oppositieraadslid Jean-Paul Peuskens (Vooruit). “Je kan 5 miljoen euro versnipperen in vijftig projecten, maar je kan ook werken aan sterke producten. In deze projecten ligt de lat duidelijk heel hoog en is uw ambitie heel groot. Ook onze fractie is ervan overtuigd dat middelen beter gebundeld worden geïnvesteerd in producten die daadwerkelijk het verschil maken in Limburg.”

Lees ook. Provincie Limburg moet op zoek naar 35 miljoen euro

Eind juli 2022 stelde gedeputeerde Philtjens in HBVL nog dat de provincie op zoek moest naar 35 miljoen euro extra om de energierekening en de gestarte investeringsprojecten te kunnen financieren. De vraag die nu niemand openbaar in het halfrond stelt, is hoe de provincie deze nieuwe meerkost zal betalen.

“Een aantal projecten hebben vertraging opgelopen of zijn nog niet opgestart, daarnaast zijn er bijvoorbeeld investeringssubsidies waar minder projecten op zijn binnengekomen dan gepland. Daardoor hebben we nog marge om met middelen te schuiven”, laat gedeputeerde Philtjens ons desgevraagd weten.

(lees verder onder de foto)

De fietssnelwegen in Vlaanderen krijgen een eenvormige bewegwijzering.© Provincie Limburg

Demerroute

Gedeputeerde van Mobiliteit Bert Lambrechts (N-VA) had dan weer een fietsprimeur bij. De vijf Vlaamse provincies ontwikkelden voor de fietssnelwegen samen een eenvormige bewegwijzering. “Fietssnelweg F70, de zogenaamde Demerroute die loopt vanaf het Albertkanaal in Stokrooie tot aan het station in Bilzen, zal de eerste fietssnelweg in Limburg zijn met deze nieuwe bewegwijzering”, kondigt Lambrechts aan.

(lees verder onder de foto)

Het Sentower Park mag uitbreiden.© Raymond Lemmens

De provincieraad heeft ook het provinciaal ruimtelijk uitvoeringsplan (PRUP) voor het Sentower Park in Oudsbergen definitief goedgekeurd. “Dit geeft toekomst aan het bedrijf en verankert het paardencentrum in Limburg. Tegelijkertijd komen we tegemoet aan de bezorgdheden van de buurt. Zo wordt de verkeersveiligheid aangepakt en komt er bijkomende parkeergelegenheid”, aldus gedeputeerde van Omgeving Inge Moors (cd&v).

Lees ook. Sentower Park in Opglabbeek krijgt ruimte voor hotel en wedstrijdstallen

Aardbeving

Tot slot heeft de provincieraad een minuut stilte gehouden voor de slachtoffers van de aardbeving in Marokko en de overstromingen in Libië. “Op welke manier kan de provincie de slachtoffers van de aardbeving steunen?” vroeg oppositieraadslid Yasin Kilic (Vooruit).

“De deputatie heeft beslist om 50.000 euro vrij te maken voor Marokko én Libië. Die middelen doneren we in principe aan het Rode Kruis, dat op dit moment al actief is in de getroffen regio’s”, aldus gedeputeerde Moors. Waarop de hele provincieraad spontaan een applaus gaf.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer