Direct naar artikelinhoud
NieuwsPolitiek

‘Enorme gemiste kans’: Vlaams minister Lydia Peeters (Open Vld) verzet zich tegen nieuwe uitstootnormen auto’s en vrachtwagens

De Antwerpse Ring.Beeld Wouter Van Vooren

Europa wil nieuwe uitstootnormen vastleggen voor auto’s en vrachtwagens vanaf 2025, maar Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld) is niet overtuigd. Tot ongenoegen van de milieubeweging.

‘Euro 7’ moet de uitstootnormen rond onder meer fijn stof en stikstofoxiden vastleggen voor alle auto’s en vrachtwagens die in Europa geproduceerd worden. Voor auto’s zouden de normen ingaan vanaf 2025 en voor vrachtwagens vanaf 2027. De huidige uitstootnormen zijn achttien jaar oud.

Woensdag was er op Europees niveau overleg over Euro 7. Begin volgende week volgt normaal gezien de stemming onder de lidstaten. Het is uitkijken naar het standpunt van België. Donderdag is technisch overleg gepland tussen de verschillende bestuursniveaus. Zij moeten samen tot een standpunt komen.

Groen

In Vlaanderen staat minister Peeters op de rem. Zij maakt voorbehoud bij de nieuwe uitstootnormen. Vlaams minister van Omgeving Zuhal Demir (N-VA) zou wel openstaan voor Euro 7. Zij is bevoegd voor luchtkwaliteit in Vlaanderen. Haar kabinet wil geen commentaar kwijt.

Volgens Peeters komt Euro 7 “eigenlijk te laat”. Ze wil nu alles inzetten op de snelle overstap naar groene auto’s en vrachtwagens zonder uitstoot. En niet meer op het ‘verschonen’ van auto’s en vrachtwagens met een klassieke verbrandingsmotor die op benzine of diesel draait. Volgens haar zou dit net nadelige gevolgen hebben.

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).Beeld Karolien Coenen

“De sector geeft aan dat wanneer ze assemblagelijnen moeten opstarten (voor schonere auto’s met een verbrandingsmotor, red.), ze modellen gaan blijven produceren tot wanneer de investering is afgeschreven”, reageert Peeters per mail. Met andere woorden: er zullen langer vervuilende auto’s worden geproduceerd.

Haar voorstel is dat Europa enkel het deel van Euro 7 overhoudt dat ook van toepassing is op groene auto’s en vrachtwagens, zoals duurzaamheidsnormen rond remmen, banden en batterijen. Die normen kunnen best ingaan vanaf 2030. Tegen dan wil Vlaanderen de verkoop van nieuwe benzine- en dieselauto’s verbieden.

Zwak

De milieubeweging volgt Peeters niet. “Met strengere uitstootnormen vermijden we duizenden vroegtijdige sterftes aan een lage kost voor de industrie. Uitstel zou een enorme gemiste kans zijn”, zegt Naomi Cambien van Bond Beter Leefmilieu. “Het huidige Europese voorstel is sowieso al sterk afgezwakt.” Vooral onder druk van grote autolanden zoals Duitsland en Italië.

Bond Beter Leefmilieu verwijst naar het advies van de Minaraad over Euro 7 waarin wordt benadrukt dat “de voorgestelde emissienormen cruciaal zijn om onze luchtkwaliteitsdoelstellingen te behalen en onze gezondheid en milieu te beschermen”.

Luchtvervuiling is de belangrijkste milieugerelateerde oorzaak van vroegtijdige sterfte in Vlaanderen en Europa. De EU raamt de gezondheidskost door luchtvervuiling voor België op ruim 8 miljard euro per jaar.

In de federale regering lijkt er al meer overeenstemming. Althans rond de normen voor remmen, banden, batterijen. Op aansturen van minister van Milieu Zakia Khattabi (Ecolo) zou men die willen verstrengen. Over het totaalpakket wacht men op de standpunten van de deelstaten.