© atv

‘Wil’ is nu al de film van het seizoen, spraakmakende première laat niemand onberoerd: “Verstomd en verstijfd na het kijken”

Antwerpen -

Het is amper september, maar met Wil beleefde Kinepolis Antwerpen donderdagavond al meteen de meest spraakmakende première van het seizoen. Het premièrepubliek moest na afloop duidelijk bekomen van de beklemmende oorlogsthriller die niemand onberoerd laat.

Guy Van Vliet

De sterrencast van Wil maakte zijn stijlvolle entree aan de rode loper in oldtimers uit de jaren 40. De acteurs zijn wel gewend aan zo’n spectaculaire entree, maar schrijver Jeroen Olyslaegers, op wiens ijzersterke historische boek de film gebaseerd is, wist niet echt wat hem overkwam. “De lancering van een boek is net iets anders dan een filmpremière”, reageerde de auteur.

Auteur Jeroen Olyslaegers.© Robin Fasseur

“De toejuichingen vond ik wel prettig. Maar ik vond het vooral een eer om op de rode loper te stappen met een cast die het uiterste van zichzelf heeft gegeven. Toen ik de film voor het eerst zag, lag ik emotioneel helemaal overhoop. De toeschouwers moeten nu oordelen over de film. Met een nachtmerrieachtige film over een zwarte bladzijde in de geschiedenis van Antwerpen, krijgen ze alleszins iets heel bijzonders te zien”, zei een overtuigde Jeroen Olyslaegers, die er geen moeite mee had om zijn boek in handen van de filmmakers te geven. “Het vuur in de ogen van de regisseur, scenarist en de hele cast gaf veel vertrouwen. Ik kon mijn hart openen en het boek loslaten.”

© Robin Fasseur

‘Peaky Blinders’

Regisseur Tim Mielants, met onder meer Peaky Blinders en De Patrick op zijn palmares, is meer gewend, maar ook op hem maakte de rode loper indruk. “Het went absoluut nooit. Een première als vandaag is zenuwslopend”, erkende de regisseur, die zich aan een film over de Tweede Wereldoorlog in Antwerpen waagde, een periode die de gemoederen nog steeds beroert. “In Nederland hebben ze de traditie om elk jaar een oorlogsfilm te maken. Bij ons is het decennia geleden dat we nog een film hadden over de Tweede Wereldoorlog. Ik wou vooral een spannende thriller. Het verhaal speelt zich af in de bezette stad die Antwerpen in 1942 was. We zijn in Vlaanderen gefascineerd door die periode, maar dat heeft zeker ook te maken met het feit dat de generatie van toen extreme keuzes moest maken. Ik ben zelf vader van twee kinderen en weet ook niet hoe ik toen zou gereageerd hebben. De extreme dilemma’s uit een oorlogstijd blijven intrigeren en boeien”, zag Tim Mielants als reden voor het feit dat de film nog voor de première vlot over de tongen gaat.

© Robin Fasseur

Film van het seizoen

Nu al omschrijven nogal wat mensen Wil als de film van het seizoen. Hoofdrolspelers Matteo Simoni en Stef Aerts hopen vooral dat het publiek de film meepikt in de cinema. “Dit is echt een film voor een cinemapubliek. In de stijl van de Italiaanse cinema uit de jaren 70, met de grote middelen en prachtige beelden. Die wil je gezien hebben op een groot scherm in de bioscoop”, prees Stef Aerts aan. “Ons verhaal belicht geen evidente periode uit onze geschiedenis. De film gaat over de collaboratie van de Antwerpse politie bij de Jodenrazzia’s. Wat toen gebeurde, is stuitend, maar tegelijk ook begrijpelijk. Want we krijgen te maken met heel jonge en heel beïnvloedbare hoofdpersonages tijdens een gruwelijke oorlog en een dwingende bezetting.”

Regisseur Tim Mielants en auteur Jeroen Olyslaegers.© Robin Fasseur

Ook voor Matteo Simoni bleek het gegeven confronterend. “Ik wist weinig van de bezette stad en het leven hier in Antwerpen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Het scenario is zo straf en komt zó binnen, dat je verstomd en verstijfd bent na het zien van de film.”

Matteo Simoni en Loredana Falone.© Robin Fasseur

Wil, vanaf 27 september in de bioscoop

Ook Kevin Janssens was van de partij.© Robin Fasseur

Kristof Goffin, Evelien Van Hamme en Yemi Oduwale, uit de eerste generatie Dertigers.© Robin Fasseur

© Robin Fasseur

© Robin Fasseur

© Robin Fasseur

© Robin Fasseur

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

MEER OVER