Brandstof besparen door ‘hypermilen’: zo doe je het
Wanneer hoge brandstofprijzen automobilisten het leven zuur maken, halen sommige chauffeurs alles uit de kast om zo ver mogelijk te rijden op elke liter benzine, disel of kilowattuur stroom. Dit fenomeen noemen we hypermilen. Maar wat is dat precies en hoe doe je het?
De technieken die zogenoemde hypermilers gebruiken om nog zuiniger te rijden dan de fabrikant voor mogelijk houdt, kunnen worden toegepast door elke automobilist die zijn actieradius wil maximaliseren. Extreme hypermilers besparen al snel tientallen procenten brandstof, simpelweg omdat ze dag in dag uit hun uiterste best doen om zo veel mogelijk kilometers uit een liter brandstof te persen. In het dagelijks gebruik kun je met een paar simpele tips echter al snel tien procent brandstof besparen.
De geschiedenis van hypermilen
Hypermilen won aan populariteit in de Verenigde Staten toen de benzineprijzen begin jaren 2000 torenhoog waren. Met hoge prijzen aan de pomp kochten veel automobilisten brandstof besparende hybride auto’s, zoals de Toyota Prius. Fans van deze zuinige auto’s probeerden al snel om deze auto nog zuiniger te laten rijden, door slimme rijtechnieken toe te passen. Hypermilen is nog steeds een populair tijdverdrijf bij sommige coureurs. Er worden zelfs marathons gehouden en hypermilers delen hun ervaringen wat graag op sociale media. Je kunt het ook gebruiken in normale verkeerssituaties, om zo je brandstofverbruik te minimaliseren.
Wat is hypermilen?
De hypermilers beginnen altijd met de vraag of ze wel echt moeten rijden. Als een rit van vijf minuten kan worden vervangen door wandelen of fietsen, dan laten ze de auto staan. Als ze toch moeten rijden, plannen ze een route die zo vlot mogelijk is. En waarbij ook zo min mogelijk hoeft te worden geaccelereerd en afgeremd. Ook zullen ze proberen te rijden op een moment dat het minder druk is. Bij hypermiling draait het allemaal om het behouden van snelheid. Hoe meer je remt en accelereert op heuvels of in druk verkeer, hoe minder efficiënt je rijdt.
Een hypermiling-auto wordt ook geoptimaliseerd om zo efficiënt mogelijk te kunnen rijden. Dit betekent dat de auto regelmatig wordt onderhouden en dat de banden altijd op de juiste spanning zijn, zodat de rolweerstand goed is. Alle ongebruikte spullen in de bagageruimte worden verwijderd om gewicht te besparen, wat ook helpt om het brandstofverbruik te verbeteren.
Hypermilen: ook bij parkeren
Een hypermiler die zijn auto parkeert, zal altijd proberen om de locatie in zijn voordeel te gebruiken. Als het koud is, parkeren ze de auto in de richting van de zon, zodat de zon een bevroren voorruit doet smelten. Dan hoef je immers de verwarming van de auto daar niet voor te gebruiken. En als het warm is, parkeren ze in de schaduw, zodat de airconditioning van de auto niet te hard hoeft te werken om de temperatuur in de auto te verlagen.
Sommige hypermilers parkeren in optimale posities, zodat ze geen brandstof verspillen met onnodige manoeuvres rond de parkeerplaatsen. Meestal houdt dit in dat ze achteruit inparkeren, zodat ze onmiddellijk vooruit rijden. Sommige parkeren op hellingen naar beneden zodat ze kunnen ‘uitrollen’ met zo min mogelijk brandstof, hoewel het niet wordt aanbevolen, omdat je niet de volledige controle hebt over een voertuig dat uitrolt.
Anticiperend rijden
Onderweg zullen hypermilers langzaam en gestaag rijden en anticiperen om hun manoeuvres van tevoren te plannen, in plaats van te reageren op wat er direct voor de auto gebeurt. Met een lage snelheid verbeter je het verbruik aanzienlijk, hoewel het waarschijnlijk het beste is om een redelijke snelheid aan te houden. Dan jaag je medeweggebruikers niet tegen je in het harnas.
Gaspedaal en de besturing worden soepel gebruikt, terwijl Driving Without Brakes (DWB) een populaire mantra is bij hypermilers. Ze proberen zo lang mogelijk te rijden zonder het middelste pedaal aan te raken. Dit betekent dat een hypermiler verder vooruitkijkt dan de gemiddelde weggebruiker en ook minder grillig zou moeten rijden.
Hypermiling-controverse: uitrollen in vrij
Coasting, het laten doorrollen van de auto zonder dat de motor de wielen aandrijft, heeft wel geleid tot enige discussie. Sommige voorstanders van hypermiling zetten hun auto in neutraal om brandstof te besparen, door de motor stationair te laten draaien op afdalingen. Anderen schakelen de motor volledig uit om brandstof te besparen (een techniek die bekendstaat als Forced Auto Stop of FAS).
Deze laatste techniek kan gevaarlijk zijn, omdat het uitschakelen van de motor de stroom naar de zogeheten servo’s die helpen bij het remmen en sturen, kan onderbreken. Ook loop je het risico dat het stuurslot wordt ingeschakeld. Geen enkele bestuurder zou zich met deze vorm van uitrollen moeten bezighouden. Veel moderne auto’s zijn voorzien van technologie die ervoor zorgt dat de motor stationair draait, zodra het gas wordt losgelaten, waardoor de efficiëntie op een veilige, gecontroleerde manier wordt verhoogd en uitrollen hoe dan ook overbodig wordt.
Hypermilen door slipstreamen
Een andere controversiële hypermiling-techniek is het slipstreamen van ander verkeer. Dit heeft zijn wortels in de autosport, waar auto’s soms bumper aan bumper in konvooi rijden om de luchtstroom te verbeteren. Terwijl Nascar-racers zo snel mogelijk proberen te rijden, door de weerstand te verminderen, gebruiken hypermilers de verstoorde luchtstroom juist om hun verbruik te verlagen. De lagere luchtdruk achter een voertuig betekent dat de volgende auto minder energie verbruikt om dezelfde snelheid te bereiken.
Meestal brengt dit de hypermiler en het voertuig dat ze volgen echter in gevaar, omdat ze dicht op hun voorganger moeten rijden om hun doel te bereiken. Ze zouden ruimschoots binnen de gouden regel van ‘twee seconden’ blijven. Die is opgesteld voor rijden bij droge omstandigheden. Het slipstreamen zal de reactie- en remtijd van de hypermiler verkorten als de voorligger plotseling langzamer gaat rijden. En zuinig rijden moet niet tot ongelukken leiden.
Nogmaals, verantwoordelijke hypermilers vermijden deze techniek en raden altijd aan om een veilige afstand tot de voorligger aan te houden. Je kunt net zoveel brandstof besparen door afstand te houden en te anticiperen op wat er gaat gebeuren door zo ver mogelijk op de weg te kijken.
Hypermiling tips voor dagelijks gebruik
Hypermilen kent een aantal basisprincipes. Veel regels zijn logisch en vind je vaak terug in een artikel over zuinig rijden. We vatten ze hieronder samen, zodat je ziet hoe je hypermilen kunt gebruiken in het dagelijkse verkeer:
-Goed onderhoud. Onderhoud je auto goed met regelmatige beurten en houd je banden op de goede spanning.
-Gewicht verwijderen. Haal al het overtollige gewicht, zoals gereedschap, tassen, kinderwagens et cetera, uit de auto als je die niet nodig hebt.
-Rijd niet. Als je maar vijf minuten verderop gaat, kun je dan lopen of fietsen? Zijn er andere opties die goed werken?
-Park + Ride. Als je naar een stadscentrum gaat, kun je brandstof besparen door gebruik te maken van zo'n locatie. Immers: het remmen en optrekken in de stad zorgt voor veel energieverbruik. Of je kunt een vouwfiets meenemen in je auto, zodat je buiten de stad kunt parkeren en het laatste stuk kunt fietsen. Of laat de trein de rest van de reis het werk doen.
-Plan je route. Als je moet rijden, plan dan een route die zo kort en vlak mogelijk is en vermijdt mogelijke verkeersopstoppingen.
-Verminder je snelheid. Als je met 100 kilometer per uur op de snelweg rijdt, zul je veel zuiniger rijden dan met 120 kilometer per uur.
-Draag schoenen met dunne zolen. Dunne zolen geven je een beter gevoel van de pedalen, waardoor je soepeler kunt accelereren en remmen.
-Anticipeer op de weg die voor je ligt. Kijk zo ver mogelijk vooruit. Je kunt je snelheid aanpassen op de omstandigheden, rekening houdend met verkeerslichten, kruispunten en afremmend verkeer.
-Wees vlot. Zachte gasinvoer en soepele besturing houden je auto stabiel, zodat je zijn efficiëntie kunt behouden.
-Rijden zonder remmen. Probeer zo lang mogelijk te rijden zonder te remmen. Dit kan je helpen brandstof te besparen en beter te anticiperen op gebeurtenissen verderop in de weg. Speel als je een elektrische of hybride auto hebt met de B-stand om energie terug te winnen. Soms is het handiger om juist langer uit te rollen.
-Motor uit. Als je even moet stilstaan, zet dan je motor af om brandstof te besparen. In veel auto’s gebeurt dat al met de start-stopautomaat.
-Airconditioning. Gebruik in warme maanden met ingeschakelde airconditioning recirculatielucht om de lucht in het interieur af te koelen in plaats van de lucht die de auto binnenkomt af te koelen. Als het koud is, parkeer de auto dan in de zon zodat de zonnestralen de voorruit ontdooien, in plaats van de verwarmde ruit te gebruiken. Ook hoef je dan minder te verwarmen.
-Parkeer slim. Zoek een parkeerplaats waar je vooruit kunt rijden en bespaar brandstof door achteruitrijden met koude motor te vermijden.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM61
“Tesla heeft zich altijd wat verheven gevoeld en betaalt nu de prijs”: wat is er aan de hand met de elektrische auto’s van Elon Musk?
-
PREMIUM
HLN ONDERZOEK. Oude eigenaar kan zijn auto na verkoop nog traceren in app: “Ik kan hem zelfs nog altijd ontgrendelen”
Een klein jaar geleden levert onze techjournalist Kenneth Dée zijn oude leasingwagen in. Maar nog altijd ziet hij waar die nu rondrijdt. Via de app van de fabrikant kan hij de wagen bedienen en zelfs openmaken. Dat is het begin van een zoektocht die ons leidt naar een parkeergarage in Spanje én een pijnlijke vaststelling: “Hier hebben verschillende merken last van en het kan gevaarlijk zijn.” -
Independer
Elke dag worden er 15 auto’s gestolen: welk bedrag krijg je in dat geval terugbetaald? En wat als een dief met jouw voertuig schade veroorzaakt?
De criminaliteitscijfers laten er geen twijfel over bestaan: autodiefstal is nog altijd ‘booming business’ in ons land. In 2022 waren er liefst 5.368 gevallen te melden. Stel: ook jou wagen wordt ’s nachts gestolen, hoewel je dacht dat hij op een veilige plek stond geparkeerd. Wat moet je allemaal ondernemen om recht te hebben op een terugbetaling door je verzekeraar? Independer.be zoekt het uit. -
-
Volkswagen jarenlang gehackt, vermoedelijk door Chinese cyberspionnen
-
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike
Wie het aangename aan het nuttige wil koppelen bij het kiezen van een tweewieler, gaat voor een elektrisch exemplaar en raakt zo in één beweging ook razendsnel op zijn bestemming. Maar let op: de markt van de e-bikes evolueert continu en je zwemt in de keuzemogelijkheden. Waar moet je zoal op letten? HLN Shop haalt vijf aandachtspunten aan. -
HLN Shop
Op safari in de Benelux: vijf zinderende ervaringen om na te jagen
Hou je van natuur en avontuur, staat een safari vermoedelijk hoog op je bucketlist. Geen tijd/budget om af te reizen naar Afrika? Het perfecte plan B bevindt zich net over de grens, in Hilvarenbeek: in de Beekse Bergen onderneem je een safari met alles erop en eraan zonder op het vliegtuig te moeten stappen. HLN Shop geeft een checklist mee van wat je niet mag missen op je Nederlandse dan wel Afrikaanse safaritocht. -
Independer
Hoelang moet de proefrit met een nieuwe wagen duren? En waarop dien je precies te letten?
-
Spaargids.be
Geniet jij al optimaal van deze fiscale voordelen voor je woning en schuldsaldoverzekering?
-
Hoe zie je in je auto aan welke kant je moet tanken? En waarom zit de tankdop niet altijd op dezelfde plaats?
Bij de ene auto moet je aan de linkerkant tanken, bij de andere auto aan de rechterkant. Waarom verschilt dat soms? Mobiliteitsorganisatie VAB zocht het uit, en tipt hoe je achter het stuur in één oogopslag ziet waar je tank zit. -
Independer
Dit zijn de 5 populairste autokleuren en zo beïnvloedt de kleur van je wagen de prijs
Zwart, wit of grijs: het klinkt misschien wat eentonig, maar als je auto deze kleur heeft dan kun je rekenen op de nodige waardevastheid als je hem ooit wil verkopen. Daarnaast zijn er nog een paar andere elementen die de restwaarde van een voertuig bepalen. Independer.be maakt je wegwijs. -
PREMIUM
“Gebruik géén afwasmiddel”: carrosserie-expert geeft advies om je auto zonder strepen of krassen Saharastof-vrij te krijgen