© rr

‘Seizoensgebonden’ prijs: toeristen sprakeloos wanneer ze rekening krijgen in restaurant

Als er op de menukaart van een restaurant staat dat de prijs van sommige gerechten seizoensgebonden is, wees dan op je hoede. Een groepje toeristen in Singapore heeft zelfs de politie gebeld toen ze de rekening kregen. Want die was buiten proportie, vonden ze.

tg
Bron: Independent

Junko Shinba uit Japan was met drie anderen op bezoek in Singapore. Ze besloten een hapje te gaan eten bij Seafood Paradise, een bekend visrestaurant.

Ze waren van plan om chili-krab te eten. “Maar de ober raadde het Alaska-koningskrabgerecht aan”, zegt Shinba.

Terwijl op het menu op de website van het restaurant staat dat dit specifieke krabgerecht een “seizoensgebonden prijs” heeft, zijn de andere gerechten duidelijk geprijsd op basis van gewicht. Maar dat heeft de ober volgens het gezelschap niet gezegd toen hij de bestelling kwam opnemen.

Andere gerechten die ze bestelden, hebben een vaste prijs. Tom Yum-soep kost zo’n 7 euro, gestoofde buikspekribbetjes 7,50 euro.

Het eten was lekker. Wel veel te veel. Maar toen de rekening kwam wisten ze niet wat ze zagen. Omgerekend zo’n 850 euro moesten ze betalen. “We stonden aan de grond genageld”, zegt Shuna. “Niemand van ons had begrepen dat de hele krab alleen voor ons gekookt zou worden, aangezien sommige andere restaurants krabben gedeeltelijk serveren. Er waren drie borden vol krab en nog veel meer gerechten, we konden niet alles opeten. Dat hadden we niet besteld, zo veel.”

Korting

De boze klanten gingen eerst met de ober, dan met de restaurantuitbater in de clinch, maar dat leverde niets op. Dus belden ze de politie, want zo een bedrag betalen was uitgesloten, klonk het.

De chef van Seafood Paradise toonde, in het bijzijn van de politie, zijn goed hart en bood hen een korting aan van zo’n 50 euro, later zelfs 70 euro. Maar hij moest dat niet doen, klonk het. Hij verklaarde dat het personeel “tweemaal communiceerde dat de prijs van de Alaska-koningkrab hetzelfde was als die van de Schotse sneeuwkrab, terwijl ze naar het menu wezen”, en dat “ze zelfs de hele levende Alaska-koningkrab naar de tafel brachten om ze te tonen voor ze in de pot ging”. Dat werd door de klanten als een grove leugen afgedaan.

Begaan met de goede naam en faam van zijn zaak, liet de restaurantuitbater het daar niet bij: de beelden van de beveiligingscamera’s in het restaurant bevestigden inderdaad zijn versie. Het gezelschap maakte zelfs foto’s van de gigantische krab, zo was op de camerabeelden te zien.

Dus konden ze niet anders dan te betalen. Ze beloofden de eigenaar, bij het verlaten van de zaak, veel slechte reclame te maken voor het restaurant.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer