Aldi schrapt Pirato-chips: “Er is een goeie reden voor”

De Cara Pils van de chipswereld houdt ermee op, Aldi schrapt vanaf volgend jaar het merk Pirato en herdoopt het tot Sun Snacks. “Er is een goeie reden voor”, klinkt het bij de supermarktketen, Retailspecialist Gino Van Ossel ziet een andere.

Chris Snick en Tom Le Bacq

Je hebt Lay’s en Croky bij de A-merken, maar als het gaat over huismerkchips is Pirato met voorsprong het bekendste. Al komt daar dus vanaf volgend jaar een einde aan. Aldi stuurt hun piraat met pensioen. “Ahoi snack-maatje, na jaren varen ben ik gestrand op een paradijselijk eiland. Hier geniet ik in de stralende zon van mijn pensioen. Daarom heten je favoriete Pirato-snacks binnenkort Sun Snacks”, staat er nu op de verpakking van de chips.

Het is een bizarre move om zo’n bekend merk te schrappen. Maar volgens Aldi kadert het in een breder verhaal. “Internationaal zijn we de huismerken aan het herdenken”, zegt woordvoerder Jason Sevestre. “We willen naar minder merken, niet naar minder producten, maar gewoon naar minder verschillende namen. Doel is de herkenbaarheid te verhogen. Zo hebben we om te beginnen verschillende andere snacks die naast Pirato ook nog een eigen naam hebben. Die komen allemaal onder Sun Snacks. Daarnaast is het ook handig dat wanneer je in pakweg Spanje een Aldi binnenstapt, je dezelfde merken terugvindt zoals hier. Dat is duidelijker. Maar dat betekent dat er ook keuzes moeten gemaakt worden.” Waarom ze er dan niet voor kozen om alles onder het populaire ‘Pirato’ te steken? “De chips van Aldi-Nord, de keten waaronder wij vallen, heten al Sun Snacks. We weten dat Pirato hier zeer gekend is, maar daarom verandert het dus vanaf 2024. Net omdat het zo populair is, communiceren we er nu al over om de overgang niet te bruusk te maken. Andere merken zoals pakweg het wasmiddel Tandil of de nootjes en koekjes van Trader Joe’s blijven wel.”

(Lees verder onder het debat)

Retailspecialist Gino Van Ossel ziet echter nog een andere reden dan de ‘herkenbaarheid’. “Dat kan de hoofdreden niet zijn. Een Belg winkelt doorgaans niet bij Aldi Nederland en een Nederlander niet bij Aldi België. Voor mij is dit een besparing. Eén merk voor meerdere landen betekent ook dat je een groter volume van één verpakking aankoopt wat goedkoper is dan telkens andere per land. Aldi is niet de enige die dit doet hoor. Veel producten van het Delhaizemerk 365 worden in het buitenland in zusterbedrijven verkocht. Bijvoorbeeld ook in Griekenland of Roemenië. Zie naar hun melkdoos, daar staan verschillende talen op. Hetzelfde met producten van Carrefour.”

(Lees verder onder de afbeelding)

Bij het overkoepelende Aldi Nord heten alle chips al ‘Sun Snacks’© red

Of de chips met het nieuwe merk ook een ander smaakje zullen krijgen? Bij Aldi kunnen ze nog niet zeggen of er ook een andere producent komt, nu is dat Roger&Roger of het bedrijf achter Croky. “Wat de beslissing ook is, het is sowieso de bedoeling dat we zo dicht mogelijk bij de originele smaak blijven.” Volgens Van Ossel kan eenzelfde verpakking ook nog per land een eigen smaakje bevatten. “Als je op vakantie bent, merk je dat Lay’s ook niet overal gelijk is.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer