De Warmste Week verzamelt dit jaar geld in voor 287 projecten.© VRT

De Warmste Week verzamelt dit jaar geld voor 25 Limburgse projecten

Terwijl de herfst stilaan z’n intrede doet, zit de VRT al met haar gedachten bij Kerstmis. Maandagochtend werd aangekondigd dat De Warmste Week dit jaar geld inzamelt voor 287 projecten, waarvan 25 in Limburg, rond het thema ‘opgroeien zonder zorgen’. Het doel: kinderen en jongeren een veilige plek geven.

Wout Desmytere

Het centrale thema van deze editie – nog eens gesplitst in vier domeinen: thuis, onderwijs, vrijetijd en online – werd vlak voor de zomer al bekendgemaakt. Wie een idee had voor een project, kon dat indienen bij het DWW-fonds van de Koning Boudewijnstichting. Eind augustus waren alle voorstellen binnen, daarvan zijn er nu 287 geselecteerd. In Limburg zijn er dat 25.

Psychiatrisch ziekenhuis Asster, bijvoorbeeld, dat met een ‘comfort garden’ een groene, rustgevende omgeving wil inrichten waar kinderen en jongeren zich even kunnen terugtrekken. Of vzw Beestig Wijs, waar jongeren uit een onveilige thuissituatie een noodopvangplek vinden én hun huisdier mogen meenemen. VZW De Hummeltjes wil ouders en kinderen dan weer helpen om beter te slapen.

(lees verder onder de foto)

De vier ambassadeurs van ‘De Warmste Week’ zijn al begonnen met hun inzamelacties.© VRT

Slotweek in Brugge

De vier ambassadeurs van de actie zijn alvast gestart met hun inzamelacties. Eva De Roo (Studio Brussel) organiseert komende donderdag de allereerste kerstmarkt van het jaar op ’t Zand in Brugge, niet toevallig waar over een drietal maanden De Warmste Week ook zal doorgaan. Wie in z’n vrijetijd al eens een quiz in elkaar bokst, kan beroep doen op de expertise van Danira Boukhriss Terkessidis en andere VRT1-gezichten om haar of zijn quiz extra spannend te maken.

Eerder het bakkende type? Dan helpt Sarah Mouhamou (Ketnet) je met het bereiden van zandkoekjes en pannenkoeken met De Warmste Koekenbak. Sander Gillis (MNM) zal de eerste acties dan weer belonen met een spotje dat uitgezonden zal worden op de nationale radio. Met andere woorden: gratis reclame zodat je actie nog meer geld kan opbrengen. Andere acties kunnen nu geregistreerd worden.

Succesvolle start

“We kennen meteen een succesvolle start”, klinkt het bij Brieuc Van Damme, CEO van de Koning Boudewijnstichting. “Dit is een thema waar we veel belang aan hechten, op alle vlakken, gaande van kinderen in armoede ondersteunen tot laagdrempelige hulpverlening voor de mentale gezondheid van jongeren, en meer. We zijn trots dat er via zulke projecten échte impact kan worden gecreëerd en die impact willen we graag nog meer en beter in de kijker zetten.”

De volledige lijst met geselecteerde projecten is terug te vinden op de websites van de Koning Boudewijnstichting en – uiteraard – van de Warmste Week. Vorig jaar haalde de actie ruim 5 miljoen euro op voor de strijd tegen kansarmoede.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer