Austrian Airlines had onterecht reclame gemaakt voor vluchten met ‘duurzame kerosine’.© imagebroker

Klimaat

Europa legt greenwashing door bedrijven verder aan banden: “Geen vluchten met 100 procent duurzame brandstof”

In Europa worden bedrijven steeds meer op de vingers getikt voor ‘misleidende’ duurzaamheidsclaims. Er is nu een politiek akkoord om de regels verder aan te scherpen.

Korneel Delbeke

Austrian Airlines, een zustermaatschappij van Brussels Airlines, is door een ondernemingsrechtbank in Korneuburg veroordeeld voor misleidende reclame, omdat ze ‘een verkeerde indruk’ had gewekt dat reizigers met de maatschappij klimaatvriendelijk zouden kunnen vliegen, terwijl de vluchten met fossiele brandstoffen werden uitgevoerd.

De zaak was eerder dit jaar aangespannen door een Oostenrijkse consumentenorganisatie, nadat Austrian Airlines reclame had gemaakt voor vluchten met ‘duurzame kerosine’. De luchtvaartmaatschappij beweerde dat vluchten naar Venetië zouden worden uitgevoerd met 100 procent duurzame brandstoffen (die over heel hun levensduur evenveel koolstofdioxide opnemen als uitstoten), terwijl slechts 5 procent ervan was geproduceerd met hernieuwbare energie, blijkt uit het vonnis dat Austrian Airlines moest delen op het sociale medium X. De consumentenorganisatie, die de klacht had ingediend, verwelkomde het vonnis en noemde het een ‘primeur in Oostenrijk’. ‘Het is momenteel niet mogelijk om koolstofneutrale vluchten uit te voeren met 100 procent duurzame brandstoffen’, klinkt het in een statement.

Het is niet de eerste keer dat consumentenorganisaties met succes aanvechten wat zij ‘greenwashing’ noemen – ongefundeerde beweringen over de duurzaamheid. Ook het Nederlandse KLM werd eerder al van greenwashing beschuldigd, waarna de maatschappij haar communicatie heeft bijgestuurd.

Nieuwe Europese regels

Het vonnis tegen Austrian Airlines dateert al van juni, maar werd nu openbaar gemaakt. Het nieuws komt er op een moment dat de Europese Unie de regels voor greenwashing stevig wil aanscherpen en de informatie voor consumenten over duurzaamheid wil verbeteren. De EU-lidstaten en het Parlement hebben daar vorige week een akkoord over bereikt en willen zo een einde maken aan ‘problematische marketinggewoonten’, aldus het persbericht van het Parlement.

Daarbij zullen duurzaamheidslabels, zoals ‘klimaatvriendelijk’, ‘klimaatneutraal’, ‘natuurlijk’, ‘eco’ of ‘bio-afbreekbaar’, verboden worden als de duurzaamheidsprestaties van een product niet voldoende bewezen kunnen worden. Ook beweringen over de levensduur die niet kunnen worden hardgemaakt, of gebaseerd zijn op compensatieprogramma’s, worden in de ban gedaan. Daarnaast wordt het verboden om consumenten aan te sporen verbruiksartikelen, zoals inktpatronen, eerder te vervangen dan strikt noodzakelijk is.

Al die zaken moet het voor consumenten makkelijker maken om ‘duurzame producten’ te kopen, reageerde de Kroatische sociaal-democrate Biljana Borzan, die voor het Parlement als rapporteur optrad. Voor het akkoord in wetteksten wordt gegoten, moeten zowel de Raad als het Parlement nog definitief groen licht geven.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer