Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium, de federatie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van de markt voor zero emissie mobiliteit in ons land
Volledig scherm
PREMIUM
Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium, de federatie die zich bezighoudt met de ontwikkeling van de markt voor zero emissie mobiliteit in ons land © Klaas De Scheirder / EV Belgium

Elektrische wagen voor 16.000 euro? Dit is wat u moet weten over nieuwe Vlaamse premie die particulier over de streep moet trekken

5.000 euro, zoveel krijgt u vanaf volgend jaar van Vlaanderen als u als particulier een elektrische wagen van maximaal 40.000 euro koopt. Gaat het om een tweedehands, dan bedraagt de premie 3.000 euro. Na de subsidies voor zonnepanelen, isolatie en warmtepompen: gaat dit de nog dure elektrische wagen in Vlaanderen echt toegankelijker maken? Welke modellen komen in aanmerking? En wat zijn de andere voorwaarden? Uw vragen beantwoord.

93 reacties

  • Linda Van Branteghem

    6 maanden geleden
    Een fietspad voor je deur en je bent al gejost. Je mag daar geen kabelgoot leggen. Vertel mij dsn eens hoe ik aan het goedkoopste tarief kan geraken,?net dus er resten mij alleen maar de duurdere laadpalen. Ik betaal al genoeg gemeentetaxt anders had ik wel mee in the flow gegaan..
  • johan thyssen

    7 maanden geleden
    lachwekkend. dat zijn allemaal basic modellen zonder opties dan en kleine stadswagentjes met een heel klein rijbereik. en dan kom je al snel tussen de 30000 en 40000 euro uit nog. voor dat geld koop ik full option middenklasse stationwagen met verbrandingsmotor hedendaags in vele gevallen en voor diezelfde wagen betaal je electrisch meestal rap 55000 tot 60000 euro. wie kan dat betalen? uw autolening kost evenveel als uw woonlening dan. als je iets deftig wil is dat gewoon niet betaalbaar.
  • Leo Horemans

    7 maanden geleden
    Iedereen die benzine of diesel tankt betaald 60% aan de staatskas. Iemand die elektrisch rijdt en thuis oplaad betaald 6% BTW , dit spelletje zal niet lang meer duren. De staatskas heeft die miljarden van de brandstoffen nodig, ze komen nu al veel te kort.
  • Johnny De Telder

    7 maanden geleden
    Weer blijkt dat onze regering nog veel te leren heeft Waarom gebruiken ze het geld van de premie voor wie een elektrische wagen koopt niet om meer laadpalen te plaatsen. Met het rijbereik van de goedkopere modellen zijn er nu al Veel te kort. Wat met de garages die tot 2024 zo met hun modellen blijven zitten omdat klanten tot dan wachten om te kopen
  • Johan Planckaert

    7 maanden geleden
    elektrische wagens van minder dan 40000 zijn enkel goed als tweede wagen rond de kerktoren, zelfs met 5000 premie nog veel te duur. Voor 20000-25000 heb je een vergelijkbare wagen waar je overal kunt mee naar toe rijden. Trouwens als iedereen elektrisch zal rijden zal de prijs van de electriciteit merkelijk hoger liggen dan benzine nu, want waar denk je dat ze al die miljarden die ze niet meer hebben van de brandstof zullen halen? Waterstof of synthetische brandstof is de komende 15 jaar best.