Ongeval met een zelfrijdende auto of bij cruise control: wie is aansprakelijk voor de schade?
IndependerDe komst van zelfrijdende elektrische auto’s zal ons rijgedrag de komende jaren een flink stuk doen evolueren. Maar hoe zit het dan eigenlijk met de verzekering? Wie is er aansprakelijk als je een ongeval veroorzaakt terwijl je op autopiloot rijdt? En wat bij cruise control, een gangbare optie in vrijwel elk type auto? Independer.be zoekt het uit.
Hoe is de situatie nu?
Ook al wordt een elektrische wagen almaar slimmer, het is en blijft een materieel object. Dat wil dus zeggen dat als je - bijvoorbeeld - met je Tesla een ongeval veroorzaakt terwijl je op het geavanceerde ‘Driver Assistance-systeem Autopilot’ rijdt, er maar één iemand in fout is voor de verzekering: jij, als chauffeur! Voorlopig althans.
Dezelfde aansprakelijkheid geldt trouwens eveneens als je een ongeval veroorzaakt terwijl je op een cruise control-systeem rijdt: de bestuurder van de auto blijft aansprakelijk als zijn wagen een ongeval veroorzaakt.
Heb je een verzekering full omnium, dan ben je uiteraard wél gedekt tegen je eigen materiële schade.
Je elektrische voertuig verzekeren: goedkoper of duurder dan een benzine-/dieselmodel?
En hoe ziet de toekomst eruit?
De kans is groot dat het aantal ongevallen in de toekomst door de komst van zelfrijdende wagens behoorlijk zal afnemen. Dat kan dankzij de vele sensoren in de auto, maar tevens het feit dat voertuigen in de toekomst met elkaar gaan communiceren.
Ook de reactiesnelheid van een zelfrijdende auto is veel sneller dan die van een gewone chauffeur. Wist je dat een zelfrijdend voertuig binnen een honderdduizendste van een seconde reageert op een gevaarlijke verkeerssituatie? Een gewone bestuurder heeft hiervoor een halve seconde nodig.
De keuring van je elektrische wagen: verschillend van een bezoek met een klassieke auto?
Wat met de verzekering?
De introductie van almaar meer zelfrijdende wagens zal ook de aansprakelijkheidsregels in de toekomst veranderen, omdat er minder ongevallen zijn. Bovendien zal bij een ongeval met een zelfrijdende auto wagen wellicht ook de constructeur of een bepaald techbedrijf aansprakelijk worden gesteld, als bijvoorbeeld falende technologie aan de oorsprong ligt van het ongeval.
Zelfs lokale overheden lopen het risico om aansprakelijkheid gesteld te worden, als een gebrekkige verkeersinfrastructuur de oorzaak is voor een ongeval. Maar voorlopig is dat dus nog toekomstmuziek.
Op zoek naar een (nieuwe) verzekering voor je voertuig? Eéntje die perfect bij jouw noden aansluit? De gratis vergelijkingstool van Independer.be helpt je aanbieders en contracten vergelijken.
Wanneer kan je verzekeraar tussenkomst weigeren?
Wie de uitgebreide full omnium-autoverzekering heeft, is in principe 100 procent voor schade gedekt door zijn verzekeraar. Toch kan je verzekeraar nu al tussenkomst weigeren. Dat is bijvoorbeeld het geval als er sprake is van alcoholintoxicatie. Je draait dan zelf op voor de schade, en je verzekeraar kan ook verhaalrecht uitoefenen op je. Dat wil zeggen dat de verzekeraar de schade die hij uitkeert aan de slachtoffers van het ongeval kan terugeisen van de bestuurder die onder invloed was.
Lees meer op Independer.be:
Dit artikel is je aangeboden door onze partner Independer.be.
Independer.be is een onafhankelijke verzekeringsmakelaar die je helpt bij het vergelijken en afsluiten van een verzekering.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Europese autokoepel: “Veel meer laadpunten nodig in EU, er moet dringend opgeschaald worden”
-
Mijnenergie
EnergyVision introduceert gratis zonnepanelen met goedkoper stroomcontract: een interessante formule?
Gratis zonnepanelen én goedkopere stroom: dat is het model waarmee EnergyVision Vlaanderen wil veroveren. De energiespeler werkt volgens het derdebetalersysteem. De installatie van de zonnepanelen is gratis. Aan EnergyVision betaal je voor de opgewekte elektriciteit die je verbruikt. Mijnenergie.be analyseert de opmerkelijke formule, waar ook mede-investeerder Marc Coucke via zijn investeringsmaatschappij Alychlo zijn schouders onder zet. -
Jobat
Hoe herken je een toxische baas en wat doe je ertegen? “Hij zal altijd druk bezig lijken, maar toch ook micromanagen”
Welzijn op het werk krijgt vandaag meer aandacht dan ooit. Experts moedigen je aan om kritisch na te denken over je leidinggevende en op te komen voor jezelf en je team. Goed leiderschap is dan ook van cruciaal belang voor de prestaties die je levert en hoe je je voelt op de werkvloer. Maar wat kan je als medewerker doen als jouw leidinggevende je belemmert om goed – en graag – te werken? Welzijnsmanager Elisabeth Van Steendam legt het Jobat.be uit. -
-
Independer
Deze vijf reparaties aan je wagen kosten het meest en zo kan je je er optimaal tegen indekken
-
Independer
Auto-ongeval tijdens het pendelen: komt je werkgever tussen in de kosten? En wat moet jij zelf concreet ondernemen?
Het kan iedereen overkomen: een ongeval tijdens het pendelen, met stevige kosten als gevolg. Independer.be legt uit bij wie in dat geval de verantwoordelijkheid ligt en wat de precieze voorwaarden zijn, zodat jij met een gerust gemoed de baan op kan, zowel wat betreft lichamelijke schade als averij aan je wagen. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
Meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto, blijkt uit kwartaalcijfers van vakfederatie Traxio. Op één jaar tijd steeg het aandeel van elektrische wagens op de occasiemarkt van 1,7 naar 2,8 procent. In absolute cijfers ging het bijna om een verdubbeling: 5.090 auto’s tijdens de eerste drie maanden van dit jaar tegenover 2.708 vorig jaar. Welke modellen zijn populair en waar moet je extra op letten als je zelf een occasie-EV koopt? HLN-mobiliteitsexpert Brecht Vanhaelewyn legt uit: “Eén zaak is van levensbelang”. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
-
Slim tanken kan je tot 37 cent per liter besparen: zo rijd je het goedkoopst naar je vakantiebestemming
-
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
Independer
Takelen kost makkelijk 400 euro en slepen is uit den boze: dit moet je doen bij pech met een elektrische auto
Als je elektrisch rijdt, is het - zoals altijd - belangrijk dat je een goede pechbijstand hebt. Wat voor ééntje moet je kiezen? En zit hij misschien al inbegrepen bij je gewone autoverzekering? Independer.be legt uit waarop je moet letten. -
HLN Shop
Ga voor schoonheid én degelijkheid: in vijf stappen naar jouw ideale e-bike