Foto: Rob Engelaar

Per ongeluk de verkeerde brandstof in je auto getankt: wat doe je best, en welke hulp krijg je van VAB en Touring?

Al eens per ongeluk benzine in een dieselwagen getankt? Missen is menselijk: het overkomt jaarlijks duizenden Belgen. Wat doe je dan? Vooral de motor niet starten en pechverhelping inroepen. VRT NWS ging te rade bij de twee grote pechverhelpers in ons land: Touring en VAB. Hoe helpen zij je in die situatie en hoeveel kost dat? Er zijn wel wat verschillen, zo blijkt.

Radio2-presentator Daan Masset tankte in augustus van dit jaar (na een lange uitzending en in een verstrooide bui) per ongeluk benzine in de dieselwagen van zijn vriendin, waarmee hij die dag op weg was. Gelukkig had hij zijn fout direct door en belde hij een pechverhelpingsdienst. Aan de wagen was geen bijstandscontract verbonden. Het totale kostenplaatje bedroeg 450 euro: slepen en daarna de interventie van de garage. Toch wel een pittig bedrag.

Het totale kostenplaatje bedroeg 450 euro: slepen en daarna de interventie van de garage. Toch wel een pittige factuur.

Wat doe je in zo’n geval nu het beste? We gaan in ons verhaal uit van mensen die als particulier een auto bezitten. Heb je een bedrijfswagen, dan voorzien contracten in dit geval een meer uitgebreide pechverhelping. Particulieren met een omniumverzekering kunnen soms ook van meer diensten profiteren, maar dat verschilt van maatschappij tot maatschappij.

Wat als je benzine in een dieselauto tankt?

Als je benzine in een dieselwagen tankt, dan riskeer je serieuze schade aan je motor. Diesel is een iets dikkere substantie dan benzine en smeert de dieselmotor ook omdat er parafine in de brandstof zit. Benzine, zelfs een klein beetje, verdunt de diesel genoeg om die smerende functie te stoppen.

Merk je de fout niet op bij het tanken zelf? Je auto zal na een bepaalde afstand beginnen te sputteren en gewoon stoppen. De kans is dan groot dat je je tank en brandstofsysteem moet laten leegpompen en schoonmaken, inclusief een nieuwe brandstoffilter. Erger is dat er ook schade kan zijn aan je motor. In het slechtste geval kost je dat duizenden euro’s.

Wat als je diesel in een benzineauto tankt?

Die fout komt weinig voor omdat het dieselpistool veel dikker is en niet in de vulmond van een benzinetank van een recente auto past. “Toch slagen sommige creatieve mensen tot onze verbazing erin om het toch te doen,” getuigt Mich Vergauwen van VAB.

De eventuele schade is doorgaans wel minder erg. Diesel brandt minder goed dan benzine. Een benzinemotor heeft ook lagere ontbrandingstemperaturen, waardoor de diesel niet zal ontsteken en er gewoonweg niets gebeurt. Heb je je fout al door terwijl je aan het tanken bent, stop dan natuurlijk.

Sommige waarnemers zeggen: als je niet heel veel diesel verkeerd in je benzinewagen hebt getankt, kan je zo snel mogelijk meer benzine toevoegen om het mengsel dunner te maken en meer kans te geven om te ontsteken. Na een paar tankbeurten zal je motor weer de oude zijn. Maar: vooral recente wagens zijn steeds vaker uitgerust met allerlei interne sensoren en dus gevoeliger voor onzuiverheden in het voertuig. Dat kan dan wel eens leiden tot een cascade aan alarmen op het dashboard van je auto, waarna je uiteindelijk toch bij de concessiehouder of garagist belandt.

Start de motor niet!

Het veiligste wat je kan doen, is na je fout vooral je motor niet starten en om hulp bellen. Sta je op een kleinere weg, bel gerust je lokale garagehouder. Op het parkeerterrein van een snelweg kan dat in principe ook, maar die hulp kan natuurlijk langer op zich laten wachten als je ver van huis bent.

Wat als je nu hulp van VAB en Touring inroept, hoe helpen ze je dan en wat kost je dat?

Hoe helpt VAB je en wat zijn de prijzen?

“Meer dan 10 jaar geleden hadden onze wegenwachters nog een pomp bij om de foute brandstof uit het brandstofreservoir te hevelen”, zegt Mich Vergauwen. “Het volstond toen om vervolgens de correcte brandstof toe te voegen en klaar was kees. Met de evolutie van de technologie zijn alle systemen in auto’s echter veel gevoeliger geworden voor onzuiverheden in de brandstof en is het risico op motorschade te groot geworden, zeker als de bestuurder de motor al probeerde te starten.” Daarom sleept VAB je auto na fout tanken altijd en direct naar een herstelgarage. 

BELGA

De garagehouder zal dan een risico-inschatting maken en op basis daarvan de nodige interventies en vervanging van onderdelen uitvoeren. Je zult bijvoorbeeld minstens je tank en brandstofsysteem moeten laten leegpompen en schoonmaken. 

Daan belde naar VAB voor hulp. Aan de auto van zijn vriendin was geen bijstandscontract verbonden. Daarom betaalde hij het tarief als niet-lid. Dan betaal je voor een eenmalige pechverhelping 198 euro, op voorwaarde dat de pechverhelper het probleem ter plaatse kan oplossen. In dit geval was dat niet mogelijk, en dan komt het bedrag uit op 290 euro inclusief slepen tot een afstand van 50 kilometer. Als je auto verder moet worden gesleept, zijn er extra kosten: laat je je slepen tot op een afstand van bijvoorbeeld 70 kilometer, dan ben je 390 euro kwijt.

Een belangrijk voordeel: in die kost zit wel meteen een jaarcontract voor pechverhelping bij VAB inbegrepen. Maar het leegpompen en schoonmaken door de garagehouder moet je wel zelf betalen want dat is een pure herstelkost. Daan betaalde uiteindelijk 290 euro aan VAB en 160 euro herstelkosten aan zijn garagehouder, in totaal 450 euro.

Wat als Daan VAB-lid was geweest? Dan ben je gedekt als je verkeerd hebt getankt. Je lidmaatschap basisprijs kost 149 euro per jaar. “Onze wegenwachter sleept je naar je garage of naar een andere plek, ongeacht de afstand. De kosten voor het leegpompen en eventueel spoelen en vervangen van onderdelen blijven wel voor de chauffeur,” weet Vergauwen. Dat had Daan in elk geval een pak minder gekost: 309 in plaats van 450 euro.

Hoe helpt Touring en wat kost je dat?

“Iemand die pechbijstand bij ons heeft afgesloten, kan bij verkeerd tanken steeds een beroep op Touring doen,” bevestigt Joost Kaesemans, directeur informatie. “Ons basisproduct in pechbijstand heet ‘Go België’, kost 66 euro per jaar en voorziet bijvoorbeeld bij verkeerd tanken in de sleping naar de dichtstbijzijnde garage van het merk. Voor een prijs van 140 euro kan je als lid naar een garage naar keuze of naar huis worden gesleept.”

Anders dan VAB heeft Touring drie zogenoemde ‘refuel’-voertuigen waarmee ze je ter plekke helpen. “Onze ‘refuel’-voertuigen’ zijn uitgerust met een pomp- en opslagsysteem om veilig de brandstoftank leeg te maken. Op die manier is je auto ter plaatse weer klaar om te rijden en moet je dus niet naar de garage. Wijzelf verzamelen de vervuilde (want gemengde) brandstof en leveren die af in een recyclagecentrum,” aldus nog Kaesemans.

Touring heeft natuurlijk wel maar drie van die voertuigen. Is er geen voertuig in je buurt, dan is het misschien beter dat je gesleept wordt. Ook technisch werkt de ‘refuel’-optie niet altijd: “Wij bekijken of er benzine in een dieselwagen is getankt of diesel in een benzinewagen en ook of en hoe ver er nog met de auto gereden is. Dit om een inschatting te kunnen maken of een herstelling ter plaatse zal lukken,” besluit Kaesemans.

Wat als Daan nu als niet-lid naar Touring had gebeld? Met een ‘refuel’-voertuig zou dat hem 479 euro gekost hebben. Een stevig bedrag maar dan was hij wel ter plekke uit de brand geholpen en nauwelijks duurder uit dan de 450 euro die hij nu betaald heeft.

Zonder de ‘refuel’-optie wordt het bij Touring wel prijzig. Een éénmalige pechverhelping als niet-lid kost je 231 euro en de sleepkosten bedragen nog eens 191 euro (tot een afstand 20 kilometer), samen 422 euro. Met de herstelkosten van 160 euro zou Daan dan 582 euro lichter geweest zijn.

Als lid van Touring was Daan minder geld kwijt geweest. Met het basispakket van 140 euro per jaar, slepen naar de garage en de herstelkosten van 160 euro komt dit op een totaal van 300 euro. Vergelijkbaar met VAB dus. Als lid van Touring betaal je voor de ‘refuel’-optie een bedrag van 248 euro bovenop je lidmaatschap, een totaal van 388 euro. Die extra service bespaart je dan wel de bijkomende calvarietocht langs je garage. Aan jou de keuze.

In tegenstelling tot VAB krijg je bij Touring bij een éénmalige pechverhelping niet automatisch een lidmaatschap voor een jaar aangeboden. Dat komt omdat de organisatie sinds kort op het vlak van tijdelijke of jaarcontracten in pechverhelping alleen nog met pure verzekeringsproducten werkt. “Pechverhelpers zijn niet gecertifieerd om, in overeenstemming met de wet op de verzekeringen, deze contracten aan de man te brengen,” duidt Kaesemans nog.

Meest gelezen