101-jarige Flandria verzekert toekomst door samenwerking met Nederlandse rederij: “Traditie nieuw leven inblazen”
De Antwerpse rederij Flandria heeft via een verregaande samenwerking met de Nederlandse rederij De Zilvermeeuw, haar voortbestaan verzekerd. Beide maatschappijen hebben de Antwerp Boat Company BV opgericht, die alle Antwerpse activiteiten zal exploiteren. Aan het merk Flandria verandert weinig, de naam blijft gewoon bestaan.
Met Flandria 20, 24 en de Festina Lente heeft rederij Flandria momenteel nog drie schepen in de vaart. Voor de Flandria 20, die bekendstaat als de Pannenkoekenboot, houdt het binnenkort wel op. Het verouderde schip wordt verkocht.
“Dat schip wordt vervangen door De Catharineplaat. Dat is een schip met een recente, duurzamere dieselmotor van rederij De Zilvermeeuw. Dit vaartuig zal binnenkort dus onze nieuwe Pannenkoekenboot worden”, zegt Flandria-zaakvoerder Philip De Prest.
Rederij Flandria werkte al langer samen met deze Nederlandse rederij, die vooral actief is in en rond natuurgebied De Biesbosch, op de grens van de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant. Door de oprichting van de Antwerp Boat Company BV, een Nederlandse vennootschap, krijgt Flandria nu een reddingsboei toegeworpen.
“Opnieuw financieel gezond”
“In 2017 hebben we de rederij overgenomen van Studio 100. In eerste instantie wilden we de rederij opnieuw financieel gezond maken. Dat is ondertussen gelukt. En nu willen we Flandria klaar maken voor toekomst. De samenwerking met rederij De Zilvermeeuw is daarin een belangrijke stap”, aldus nog Philip De Prest.
Concreet komt het erop neer dat Flandria haar twee resterende schepen, Flandria 24 en Festina Lente, verhuurt aan de Antwerp Boat Company BV. De Nederlandse partner doet hetzelfde met het schip De Catharineplaat.
“Deze drie schepen varen permanent in Antwerpen en zullen het Asiadok als ligplaats blijven houden. Het voordeel van het nieuwe bedrijf is dat we zo een aantal kosten kunnen drukken, zoals de administratie, de ticketverkoop en het inzetten van boordpersoneel”, stelt de Antwerpse reder.
“Antwerpen ondenkbaar zonder rondvaarten”
Rederij De Zilvermeeuw, van wie de Nederlandse activiteiten in eigen beheer blijven, ziet in de samenwerking een mogelijk om verder uit de breiden in België. Hoewel de rederij onder meer al in de Kempen aanwezig is, vaart ze toch vooral op Nederlandse wateren.
“Antwerpen verdient een rederij die rondvaarten in de haven en dagtochten organiseert. Flandria is een sterk merk, bekend tot ver buiten de stad. Voor ons betekent deze samenwerking een uitgelezen kans om ook hier actief te zijn”, zegt zaakvoerder Adriaan Schuller.
Rederij De Zilvermeeuw stelde woensdag ook de eerste volledig elektrisch aangedreven rondvaartboot voor in de schaduw van het Havenhuis. “Deze Z9 zal voornamelijk in Nederland ingezet worden, maar zal ook in Antwerpen gereserveerd kunnen worden voor bedrijfsfeesten en grote groepen”, vult Philip De Prest aan.
Nu al organiseert rederij De Zilvermeeuw geregeld boottochten tussen het toeristische plaatsje Drimmelen in Noord-Brabant, ook hun thuishaven, en Antwerpen. “We weten dat Flandria vroeger ook populaire dagtochten had tussen onder meer Vlissingen en Antwerpen. Op termijn willen we samen die traditie nieuw leven inblazen”, aldus nog Adriaan Schuller.
Terugblik op een woelige geschiedenis
Rederij Flandria bestaat 101 jaar, een geschiedenis die bij momenten best woelig mag worden genoemd. Een overzicht van ruim een eeuw watertoerisme in Antwerpen.