© ATV

101-jarige Flandria verzekert toekomst door samenwerking met Nederlandse rederij: “Traditie nieuw leven inblazen”

Antwerpen -

De Antwerpse rederij Flandria heeft via een verregaande samenwerking met de Nederlandse rederij De Zilvermeeuw, haar voortbestaan verzekerd. Beide maatschappijen hebben de Antwerp Boat Company BV opgericht, die alle Antwerpse activiteiten zal exploiteren. Aan het merk Flandria verandert weinig, de naam blijft gewoon bestaan.

Patrick Van de Perre

Met Flandria 20, 24 en de Festina Lente heeft rederij Flandria momenteel nog drie schepen in de vaart. Voor de Flandria 20, die bekendstaat als de Pannenkoekenboot, houdt het binnenkort wel op. Het verouderde schip wordt verkocht.

“Dat schip wordt vervangen door De Catharineplaat. Dat is een schip met een recente, duurzamere dieselmotor van rederij De Zilvermeeuw. Dit vaartuig zal binnenkort dus onze nieuwe Pannenkoekenboot worden”, zegt Flandria-zaakvoerder Philip De Prest.

Rederij Flandria werkte al langer samen met deze Nederlandse rederij, die vooral actief is in en rond natuurgebied De Biesbosch, op de grens van de provincies Zuid-Holland en Noord-Brabant. Door de oprichting van de Antwerp Boat Company BV, een Nederlandse vennootschap, krijgt Flandria nu een reddingsboei toegeworpen.

“Opnieuw financieel gezond”

“In 2017 hebben we de rederij overgenomen van Studio 100. In eerste instantie wilden we de rederij opnieuw financieel gezond maken. Dat is ondertussen gelukt. En nu willen we Flandria klaar maken voor toekomst. De samenwerking met rederij De Zilvermeeuw is daarin een belangrijke stap”, aldus nog Philip De Prest.

Concreet komt het erop neer dat Flandria haar twee resterende schepen, Flandria 24 en Festina Lente, verhuurt aan de Antwerp Boat Company BV. De Nederlandse partner doet hetzelfde met het schip De Catharineplaat.

“Deze drie schepen varen permanent in Antwerpen en zullen het Asiadok als ligplaats blijven houden. Het voordeel van het nieuwe bedrijf is dat we zo een aantal kosten kunnen drukken, zoals de administratie, de ticketverkoop en het inzetten van boordpersoneel”, stelt de Antwerpse reder.

Philip De Prest: “In 2017 hebben we de rederij overgenomen van Studio 100. Dat betekende in eerste instantie dat we de rederij opnieuw financieel gezond moesten maken.”© Koen Fasseur

“Antwerpen ondenkbaar zonder rondvaarten”

Rederij De Zilvermeeuw, van wie de Nederlandse activiteiten in eigen beheer blijven, ziet in de samenwerking een mogelijk om verder uit de breiden in België. Hoewel de rederij onder meer al in de Kempen aanwezig is, vaart ze toch vooral op Nederlandse wateren.

“Antwerpen verdient een rederij die rondvaarten in de haven en dagtochten organiseert. Flandria is een sterk merk, bekend tot ver buiten de stad. Voor ons betekent deze samenwerking een uitgelezen kans om ook hier actief te zijn”, zegt zaakvoerder Adriaan Schuller.

Rederij De Zilvermeeuw stelde woensdag ook de eerste volledig elektrisch aangedreven rondvaartboot voor in de schaduw van het Havenhuis. “Deze Z9 zal voornamelijk in Nederland ingezet worden, maar zal ook in Antwerpen gereserveerd kunnen worden voor bedrijfsfeesten en grote groepen”, vult Philip De Prest aan.

Nu al organiseert rederij De Zilvermeeuw geregeld boottochten tussen het toeristische plaatsje Drimmelen in Noord-Brabant, ook hun thuishaven, en Antwerpen. “We weten dat Flandria vroeger ook populaire dagtochten had tussen onder meer Vlissingen en Antwerpen. Op termijn willen we samen die traditie nieuw leven inblazen”, aldus nog Adriaan Schuller.

Terugblik op een woelige geschiedenis

Rederij Flandria bestaat 101 jaar, een geschiedenis die bij momenten best woelig mag worden genoemd. Een overzicht van ruim een eeuw watertoerisme in Antwerpen.

  • In 1922 koopt Antwerpenaar Eugène Van Marcke zijn eerste (stoom)boot. Die dient vooral om met melk en graan tussen de beide oevers van de Schelde te varen.
  • In 1923 werd de rederij Interprovinciale Stoombootdiensten Flandria opgericht en organiseerde Eugène Van Marcke de eerste boottochtjes voor toeristen.
  • In 1930 worden de eerste havenrondvaarten georganiseerd. Tochtjes naar Doel, Sint-Annastrand en het Noordkasteel zijn populair.
  • In 1935 ontvangt rederij Flandria Koning Leopold III en koningin Elisabeth naar aanleiding van de opening van het Albertkanaal.

Aanlegplaats Flandria in 1939.© rr

  • In 1949 bezit Flandria 13 schepen. De Tweede Wereldoorlog betekent een ramp voor de rederij. Na de bevrijding zijn er nog vijf geschikt om te varen.

1950. Flandria is een vertrouwd beeld nabij het Steen© rr

  • In 1947 beschikt Eugène Van Marcke alweer over 12 schepen en heeft zijn rederij de afgelopen 25 jaar meer passagiers heeft vervoerd dan dat er op dat moment mensen wonen in België.
  • In 1953 wordt Flandria 16 omgebouwd tot het drijvende restaurant La Pérouse dat 2 sterren zou krijgen. Gekroonde hoofden en filmsterren van over de hele wereld komen er eten.

Koning Boudewijn ontvangt het Japanse Keizerpaar op het drijvende restaurant La Pérouse© rr

  • In 1971 worden ruim 1,2 miljoen passagiers ontvangen op de verschillende schepen. Het zijn gouden jaren.
  • In 1982, wanneer de rederij zestig jaar bestaat, vormt Flandria samen met de Antwerpse Zoo de belangrijkste toeristische attractie van de stad. De rederij heeft op dat moment 24 schepen in de vaart en tweehonderd mensen in dienst.

Dave Weispecher (rechtsbovenaan), de maître d’hôtel van La Pérouse, met enkele notabelen, waaronder toenmalig Antwerps burgemeester Bob Cools.© Evelien de Jonghe

  • In 2002 ging Flandria na vele magere jaren, een verouderde vloot en een tanende belangstelling voor de rondvaarten failliet. Nadien kende de rederij nog meerdere eigenaren.
  • In 2011 nam Studio 100 de rederij over met de bedoeling om er een rendabel bedrijf van te maken. Dat mislukte en in 2016 verliet het productiehuis het zinkende schip.
  • In 2017 nam huidig zaakvoerder Philip De Prest de overblijvende boten van Flandria over met de bedoeling om de rederij opnieuw rendabel te maken.

© GvA-foto Ludo Marien LUMA

LEES OOK. Dave (87) was maître d’hôtel bij La Pérouse toen de Queen er in 1966 kwam dineren: “De menukaart heb ik altijd bewaard”

https://Flandria.nu, https://zilvermeeuw.nl
Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Bekijk meer ATV