Colruyt wil volgende jaren 10.000 laadpunten voor elektrische wagens installeren
Colruyt-dochter DATS 24 wil de komende vijf jaar 10.000 semipublieke laadpunten voor elektrische auto’s installeren. Dat meldt ‘De Tijd’ vrijdag en het bedrijf bevestigt het nieuws. Het gaat om een investering van tientallen miljoenen euro’s, schrijft de zakenkrant. “Maar we verwachten dat dit snel rendabel zal zijn”, zegt Jonas Cautaerts, hoofd Charging bij DATS 24.
Het aantal elektrische voertuigen neemt snel toe in België, vooral dankzij de fiscale stimuli voor bedrijfswagens. De meeste mensen laden thuis of op het werk, maar het is de bedoeling om ook op de openbare weg en semipublieke plaatsen zoals parkings van warenhuizen voldoende laadinfrastructuur te voorzien. De doelstelling van de Vlaamse regering is om tegen 2025 minstens 35.000 openbare laadpunten te hebben. De ambitie van Colruyt zou daarbij moeten helpen.
DATS 24 heeft nu al 930 trage laadpunten, over vijf jaar moet dat aantal dus vertienvoudigen.
Bij de supermarkt of aan het shoppingcentrum
De nieuwe laadpunten -zowel trage als snelladers- zullen op de parkings van de winkels van de Colruyt-groep (Colruyt, Bio-Planet, Bike Republic,...) komen. Maar daarnaast is het bedrijf op zoek naar andere plaatsen waar mensen hun auto langere tijd stallen, zoals parkings van ziekenhuizen of shoppingcentra.
“Het gaat hier om ‘destination charging’, mensen moeten ergens zijn en maken tegelijk van de gelegenheid gebruik om hun elektrische wagen op te laden”, legt Cautaerts uit. “We willen het gebruiksgemak voor de klant verhogen.” Tegelijk is het de bedoeling dat de laadpunten voor iedereen toegankelijk worden, dus ook voor bijvoorbeeld buurtbewoners. Op termijn zouden de parkings dan dag en nacht toegankelijk moeten zijn. Dat is nu nog niet overal het geval, erkent Cautaerts. Voor de installatie van de laadpunten wordt een beroep gedaan op PlugInvest, het bedrijf waarin Colruyt vorig jaar een participatie nam.
Dit jaar eerste nieuwe “laadplein”
Nog dit jaar moet het eerste nieuwe “laadplein”, dat tien laadpunten telt, operationeel worden. Momenteel zijn er drie locaties in de running, aldus Cautaerts, maar hij wil nog geen details kwijt. Zo’n laadplein bevat zowel trage laders als snelladers met een capaciteit van 150 kilowatt. “We hebben dus niet de ambitie om een auto 100 procent op te laden. Maar rekening houdend met het feit dat klanten doorgaans 30 tot 60 minuten winkelen, zou dit moeten volstaan voor 200 à 350 kilometer extra rijbereik”, klinkt het. DATS 24 kiest er ook voor om de laadpleinen zodanig in te richten dat de klanten hun boodschappen vlot in de koffer kunnen laden.
Delhaize
Eind vorig jaar kondigde Delhaize aan dat het tegen eind 2025 1.800 snellaadpunten wil installeren, die ook 24 uur op 24 toegankelijk moeten zijn voor iedereen, dus niet alleen klanten van de winkelketen. Delhaize werkt hiervoor samen met het Franse bedrijf Electra.
Lees ook:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM17
Welke jobs worden bedreigd door artificiële intelligentie? En welke zal het net makkelijker maken?
-
Agent loopt neusbreuk op tijdens arrestatie van 3 autovandalen in Dendermonde
Vandalen hebben in de nacht van vrijdag op zaterdag verschillende voertuigen beschadigd in Sint-Gillis-Dendermonde. De daders konden opgepakt worden, maar een agent raakte wel gewond. In totaal zouden er 11 voertuigen schade hebben opgelopen.Dendermonde -
Kunstenaar stelt standbeeld Leopold II in Brussel te koop: “Een waarschuwing”
Opvallend beeld aan het Troonplein in Brussel zaterdag. Het beruchte standbeeld van koning Leopold II bleek plots te koop te staan. Of zo lieten de bordjes rond het beeld toch uitschijnen. Het bleek om een stunt van conceptueel kunstenaar Pixie Pravda te gaan.Stad Brussel -
-
HLN Shop
“Gebruik er verschillende door elkaar”: podoloog geeft raad bij het kiezen van jouw perfecte wandelschoenen
-
PREMIUM
Laadpaalstress? Deze Vlaamse gezinnen gingen voor het eerst met hun elektrische auto op vakantie
Valiezen pakken, filerijden, jengelende kinderen op de achterbank én nu ook laadpaalstress. De gezinnen Depickere en Lucas reden voor het eerst naar hun vakantiebestemming met de elektrische wagen. Welke lessen hebben ze geleerd? Welke moeilijkheden overwonnen? En was het nu duurder of goedkoper dan met hun ouwe getrouwe dieselauto? -
Mijnenergie
Benzine, diesel of elektrisch: wat is de goedkoopste manier om rond te rijden?
De maximumprijs voor diesel flirt met de kaap van 2 euro en ook de benzineprijzen staan op hun hoogste punt in maanden. De stroomtarieven liggen dan weer een stuk lager dan een jaar geleden. Mijnenergie.be ging daarom na met welke energie- of brandstofvorm je vandaag de laagste prijs betaalt. -
Melissa Depraetere (Vooruit): "Wie niet wil integreren, verliest zijn geld”
-
PREMIUM
“We zijn het allerbelangrijkste kwijt. Net toen we dachten dat we haar terug hadden.” Baby Julia overlijdt net nadat ze kankervrij is verklaard
Knokke -
PREMIUM46
Mucopatiënte Eline (29) smeekt overheid om terugbetaling peperduur medicijn: “Ik ben nog niet klaar om dood te gaan”
“Beste minister Frank Vandenbroucke, geef mij toegang tot het medicijn dat de kwaliteit van mijn leven kan verbeteren. Zodat ik weer kan gaan werken en ik een longtransplantatie kan uitstellen.” Zo klinkt de smeekbede van mucopatiënte Eline Thielemans (29), die de pech heeft drager te zijn van een zeldzame variant. Want daardoor heeft zij geen recht op de terugbetaling van een nieuw en life-changing geneesmiddel. “Ik heb opnieuw angst om dood te gaan.” -
14
Meer wegenwerken voor de verkiezingen (maar niet alleen om stemmen te ronselen)
Er zijn meer wegenwerken in aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, zo bevestigt cijfermateriaal dat VRT NWS opvroeg bij de Vlaamse bouwfederatie Embuild. Maar de lokale besturen doen dat niet alleen om stemmen te ronselen. -
Livios
Is een architect verplicht als je je woning wil renoveren?