Oprit van de N60 naar E40 in Zwijnaarde is definitief dicht

Kom je van De Pinte of Zwijnaarde en wil je via de N60 de E40 richting Brussel op? Dat kan sinds augustus vorig jaar al niet meer. Je moet een beetje omrijden via een nieuwe oprit van de N60 naar de ring rond Gent (R4) en dan kan je in Merelbeke alsnog de E40 op. Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) heeft het systeem een jaar uitgetest en goed bevonden: de oude oprit naar de E40 gaat dus definitief dicht.

Na een proefperiode van ongeveer een jaar wordt de oprit van de N60 naar de E40 in Zwijnaarde definitief afgesloten. Uit een evaluatie van de maatregel sinds 8 augustus vorig jaar blijkt dat de verkeersafwikkeling in de omgeving zich heeft aangepast en er geen overlast is op de omliggende wegen. Dat hoort VRT NWS bij Jef Schoenmaekers van het Agentschap Wegen en Verkeer in Oost-Vlaanderen.

Er was vorig jaar bij het begin van de proef wel wat bezorgdheid bij bewoners en bedrijven in de buurt. Gaat dat niet voor sluipverkeer zorgen in bijvoorbeeld Nieuw-Gent of Zwijnaarde en Merelbeke? Dat blijkt na metingen van AWV nauwelijks het geval. Eigenlijk is dat logisch: in plaats van net voor de Ringvaart de E40 op te rijden kunnen automobilisten nu even verderop rechtstreeks via een nieuwe oprit naar de R4 richting Merelbeke. Het is nauwelijks een omweg en alles op de ring verloopt vlot.

Dat betekent niet dat de autofiles op de N60 zelf verdwenen zijn. Integendeel. Door de groeiende activiteiten op het Technologiepark in Zwijnaarde wringen zich elke dag meer automobilisten via de N60 vanuit De Pinte via de ovonde aan Don Bosco zich richting de ingang van het park. Dat veroorzaakt op topdagen files van bijna een half uur maar dat heeft dus niks te maken met de nieuwe oprit. 

Blik op de nieuwe oprit van de N60 naar de ring rond Gent

Het afsluiten van de oprit van de N60 richting Brussel kadert in een breder plan. De kleinere wegen zoals de N60 en de Hundelgemsesteenweg ten zuiden van Gent zijn nu volledig aangesloten op de ring rond Gent. Via de ring kan je dan via Merelbeke, Sint-Denijs-Westrem of Drongen naar de E40. Een heel goed systeem want dat zorgt voor minder in- en uitvoegbewegingen op de E40 zelf.

Al zullen er vooral in Merelbeke in de toekomst ook aanpassingen nodig zijn. Het knooppunt daar van de ring met de E40 kan de verkeersdruk al lang niet meer aan. AWV bestudeert een vierde rijstrook op de E40 tussen Merelbeke en Wetteren maar wellicht zullen ook aan de wisselaar in Merelbeke aanpassingen nodig zijn om al het verkeer te verwerken. Niet eenvoudig op een krappe plek waar de ring over de ringvaart loopt en meandert tussen buurten die dichtbebouwd zijn.

De oude afrit van de N60 maakt overigens plaats voor een nieuwe fietsbrug over de E40 en de N60. Zo worden de groeipolen van tewerkstelling ten zuiden van Gent nog beter bereikbaar met de (elektrische) fiets.

Meest gelezen