“Nog steeds zijn leerlingen langer dan 1,5 uur onderweg naar school”: katholiek onderwijs vraagt oplossing voor busvervoer buitengewoon onderwijs

(archiefbeeld)

“Een maand na de start van het schooljaar zitten nog steeds leerlingen langer dan anderhalf uur per rit op de bus naar of van hun buitengewone school”, zo hekelt Katholiek Onderwijs Vlaanderen in een persbericht. De Vlaamse regering wordt met aandrang gevraagd een oplossing te vinden.

mtm

“Elk schooljaar moeten we opnieuw vaststellen dat het vervoer voor onze meest kwetsbare leerlingen voor gezinnen en scholen niet loopt zoals het hoort”, zegt Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “We blijven aan de alarmbel trekken tot dit structureel helemaal is opgelost en het comfort van de kinderen eindelijk centraal komt te staan.”

Te lange reistijden

Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) beloofde dat leerlingen niet langer dan anderhalf uur per rit op de schoolbus zouden zitten. “Volgens de draaiboeken van De Lijn is dat voor bijna één op de tien leerlingen nog niet gerealiseerd”, luidt het. “8 procent van de leerlingen zit ’s ochtends toch langer dan 90 minuten op de bus. Ook de avondritten duren voor 9 procent langer dan de beloofde 90 minuten.”

De bevraging die Katholiek Onderwijs Vlaanderen organiseerde in haar scholen, leert naar verluidt ook dat die cijfers niet de realiteit weerspiegelen. “In de voorbije weken komen nogal wat bussen regelmatig toe na de start van de schooldag”, zo staat te lezen in het persbericht. “Dat betekent dat honderden leerlingen dagelijks de start van de les missen – per week zijn het er wellicht meer dan duizend.”

(lees verder onder de foto)

Lieven Boeve, directeur-generaal van Katholiek Onderwijs Vlaanderen.© BELGA

Het probleem is niet dat de leerlingen niet vroeg genoeg opstaan, aldus Katholiek Onderwijs Vlaanderen. “Eén op de vier scholen geeft aan dat de eerste leerling al voor 6.30 uur op de bus stapt. Bij negen op de tien scholen stapt de eerste leerling voor 7 uur op de bus.”

40 graden op de bus

Ook de communicatie tussen de scholen en De Lijn zou “meer dan andere jaren” moeizaam verlopen. “Scholen melden bijvoorbeeld dat verschillende bussen voor dezelfde school in dezelfde straat kinderen moeten afzetten, leerlingen opnieuw in de draaiboeken verschijnen terwijl ze al lang van school weg zijn, sommige ritten onrealistisch worden ingepland, of dat bussen te klein zijn voor het aantal leerlingen die ze moeten vervoeren”, luidt het. “Bussen rijden de school zo goed als voorbij om leerlingen op verzamelplaatsen verderop af te zetten, waarna ze met een andere bus teruggevoerd worden.”

Ook niet alle bussen die onze leerlingen naar school brengen zijn volgens Katholiek Onderwijs Vlaanderen “leerlingwaardig” te noemen. “Onvoldoende verluchting, het ontbreken van veiligheidsgordels, een kapotte rolstoellift, rolstoelen die niet vastgezet kunnen worden, een lek in het dak… De meest voorkomende klacht gaat over kapotte airco of verwarming. Begin september werd op bussen 40 graden gehaald.”

Oplossing?

Katholiek Onderwijs Vlaanderen stelt vast dat - “ondanks sussende beleidsvoornemens” - er nog altijd geen afdoende oplossing is op maat van dan de kwetsbare kinderen. “Het probleem kent meerdere oorzaken: middelen, personeel en slechte afstemming tussen departementen en diensten”, luidt het. “In de Septemberverklaring maakte de Vlaamse Regering nog 30 miljoen euro vrij voor het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs. We hopen dat dit nu eindelijk een volwaardige structurele oplossing kan betekenen. Die kinderen verdienen beter, wij verwachten beter”, besluit Boeve.

“6.300 leerlingen meer op de bus dit jaar”

De uitdagingen voor het leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs zijn groot, zo reageert Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD) zondag op de oproep van Katholiek Onderwijs Vlaanderen. In één jaar tijd zijn er 6.300 leerlingen bijgekomen die gebruikmaken van het collectieve vervoer.

Peeters wijst erop dat de bevraging van Katholiek Onderwijs Vlaanderen handelt over een derde van het totale aantal leerlingen. Op basis van cijfers van vervoersmaatschappij De Lijn over alle leerlingen en scholen stelt ze zelf een en ander vast.

“De uitdagingen voor het leerlingenvervoer zijn groot met bijna 45.000 leerlingen die dit schooljaar gebruikmaken van het collectieve vervoer. Dat is een stijging van 6.300 leerlingen ten opzichte van het vorig jaar schooljaar. Ook het aantal scholen en vestigingsplaatsen is opnieuw toegenomen, wat een stijging in het aantal te bedienen locaties betekent”, reageert het kabinet Peeters.

De minister wijst op de extra middelen voor leerlingenvervoer in het buitengewoon onderwijs, wat maandag bekend raakte bij de Septemberverklaring van minister-president Jan Jambon. Peeters heeft vanaf 2024 jaarlijks 30 miljoen euro extra bekomen.

“Samen met De Lijn kiezen we voor schoolvervoer op maat van de leerlingen, de gezamenlijk ambitie is om leerlingen niet langer dan 90 minuten enkele rit op een bus te laten zitten. Momenteel zit 69 procent van de leerlingen minder lang dan 60 minuten op een rit”, vervolgt de minister.

Via “maatwerkaanpak” is De Lijn erin geslaagd om voor duizenden leerlingen kortere rijtijden te verzekeren. Ook klinkt het dat De Lijn continu in contact staat met de scholen voor bijsturing. En het blijft ook een gedeelde bevoegdheid met het departement Onderwijs, aldus Peeters.

De Lijn: “5,5 procent leerlingen langer dan 90 minuten op de bus”

In het buitengewoon onderwijs zit 5,5 procent van de leerlingen die een beroep doen op leerlingenvervoer langer dan 90 minuten op de bus. Dat zegt De Lijn zondag in reactie op Katholiek Onderwijs Vlaanderen.

In een reactie bemerkt de openbaarvervoermaatschappij dat ze geen zicht heeft op de enquête, waardoor het moeilijk is om gedetailleerd te reageren op aangehaalde problemen. Maar De Lijn wijst er wel op dat “elk schooljaar de ingewikkelde puzzel van het leerlingenvervoer weer volledig opnieuw dient te worden gelegd”. Het aantal rechthebbende leerlingen neemt jaarlijks toe, het aantal bestemmingen stijgt, kinderen verhuizen en dies meer.

“Tot de laatste dag van de zomervakantie, maar ook nog tijdens een groot deel van september blijft daarom het organiseren en vormgeven van het leerlingenvervoer doorgaan, want ook in september schrijven steevast nog vele leerlingen in, die dan allen eveneens van gepast vervoer moeten worden voorzien. Dit jaar dienen er ruim 6.300 kinderen extra te worden vervoerd ten opzichte van vorig jaar, in totaal goed voor ruim 45.000 leerlingen.”

Chauffeurs tekort

De puzzel leggen wordt dit jaar ook bemoeilijkt door chauffeurstekorten in meerdere regio’s, en tekorten aan begeleiders. Of door problemen met de software-applicatie van het departement Onderwijs voor het leerlingenvervoer, “waardoor een aanzienlijk aantal leerlingen niet of niet tijdig correct konden worden geregistreerd en daardoor niet aangemeld geraakten voor het leerlingenvervoer”.

“Ondertussen, sinds medio deze week, zijn de meeste leerlingen geregistreerd en aangemeld bij ons. Wij zorgen nu dat ze allemaal zo snel mogelijk leerlingenvervoer krijgen - dit over alle netten heen”, dixit De Lijn.

Eind september volgt steeds een evaluatie, waarbij onder meer specifiek gekeken wordt naar leerlingen die nog langer dan 90 minuten op de bus zitten, klinkt het.

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer

Meest Gelezen