Catherina raakt al zes maanden niet meer in haar slaapkamer of badkamer door een kapotte lift. “Moet ge daar nu voor naar de krant bellen?”, gooide installatiebedrijf Mobilae haar voor de voeten.© Karel Hemerijckx

Catherina raakte half jaar niet meer boven door kapotte lift

Maasmechelen -

Catherina Stulens liet in 2016 een traplift installeren door Mobilae. Ze betaalde 3.690 euro, plus 300 euro per jaar voor onderhoud. Sinds april staat de lift stil en raakt maar niet hersteld. “Moet ik me aan dat onderhoudscontract houden?”

Gunter Willekens

© Karel Hemerijckx

“Op een dag in april brak het hendeltje af om de lift te bedienen”, vertelt Catherina. “Daarna ging hij ongevraagd omhoog. En daar bleef hij staan. Er is geen beweging meer in te krijgen.”

“Ik heb Mobilae gebeld en een afspraak gemaakt, voor het jaarlijks onderhoud”, gaat de Maasmechelse verder. “Eind april kwam er een mechanieker langs. Hij bekeek de lift en vertelde dat het hendeltje niet meer bij Mobilae verkrijgbaar was. Maar hij zou er zelf naar op zoek gaan. En ja, in augustus kwam dezelfde mechanieker terug, mét het langverwachte hendeltje. Maar het hendeltje dat hij bijhad, dat paste niet. Intussen staat die lift al zes maanden stil. Hoogst vervelend, want boven staat niet alleen mijn bed maar is ook de douche.”

Maar hoewel de lift niet hersteld is, krijgt Catherina wel de rekening gepresenteerd. “Ik heb een factuur van 300 euro gekregen voor het jaarlijks onderhoud. Ik zou voor eind september moeten betalen. Doe ik dat niet, dan dreigt Mobilae met een incassobureau en 49 euro extra kosten. Moet ik dat nu betalen voor een lift die niet meer hersteld kan worden?”

Opgelost?

Mobilae reageert begripsvol wanneer we bellen, maar Catherina krijgt vervolgens een mail met minder begrip. “Tot onze verbazing werden we gecontacteerd door Het Belang van Limburg”, schrijft het installatiebedrijf. “Aangezien wij elke dag bereikbaar zijn tussen 9 en 17 uur, en wij steeds op zoek gaan naar een snelle oplossing, voelt dit niet aan als een erg correcte manier van aanpak. Begin september is met u besproken dat het type traplift zo verouderd is dat wij het nodige onderdeeltje niet meer kunnen leveren. Onze technieker is privé op zoek gegaan naar een correct onderdeel van een betrouwbare leverancier, heeft dat uit eigen zak voorgeschoten en zal dat ook komen plaatsen. U begrijpt dat het niet prettig voelt dat u – ondanks alle moeite die onze medewerker doet – alsnog naar de krant gaat klagen.” Om te besluiten met: “De factuur van het onderhoudscontract moet betaald zijn op vrijdag 29 september.”

Daarna wordt het stil. Wanneer we Mobilae twee weken later vragen of de lift nog wordt hersteld, horen we dat het herstel op de planning staat voor vrijdag 29 september.

Maar helaas: op vrijdag 29 september moet de technieker laten weten dat hij het bewuste hendeltje toch niet heeft. En dus ook niet kan plaatsen. “Hij belooft nu dat het er begin oktober zal zijn. We zullen zien”, zegt Catherina. “Maar intussen betalen wij dat onderhoudscontract niet.”

Opgelost

Een week later stelt Mobilae orde op zaken. De traplift wordt hersteld. “Kostenloos”, laat Catherina weten. “Als compensatie voor een en ander, moet ik ook het onderhoud van volgend jaar niet betalen. Eind goed, al goed!”

Voor U Opgelost recupereerde al minstens een half miljoen euro voor gedupeerde lezers. Kan Het Belang van Limburg iets voor u oplossen? Laat het ons weten

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Lees meer