© Shutterstock

Pak meer meldingen over professionele oplichters: slachtoffer gemiddeld 17.000 euro kwijt “en dat is topje van de ijsberg”

Oplichters maakten dit jaar in ons land al voor bijna 11 miljoen euro buit via beleggingsfraude, een kwart meer dan vorig jaar. Daarom lanceert beurswaakhond FSMA een brede sensibiliseringscampagne.

Nina Bernaerts

Sinds begin dit jaar hebben fraudeurs via online-tradingplatformen voor zeker 10,89 miljoen euro buitgemaakt bij Belgische beleggers. Dat is gemiddeld 1,21 miljoen euro per maand. En volgens de beurswaakhond FSMA gaat het “slechts om het topje van de ijsberg, omdat heel wat fraude niet wordt gemeld”.

Het FSMA ontving dit jaar al 1.403 meldingen over frauduleuze praktijken. Dat zijn er gemiddeld vijf per dag en een kwart meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Slachtoffers die aangifte doen, zijn gemiddeld 17.314 euro kwijt. Het gaat ondertussen om het meest voorkomende fraudefenomeen in ons land, concludeert de beurswaakhond.

“Het zijn professionele bendes die heel gewiekst te werk gaan”, zegt woordvoerder Jim Lannoo. “Meestal contacteren ze hun slachtoffer nadat die zelf via Facebook ergens interesse toonde in beleggen. De oplichters gaan ook mee met trends en hypes, en proberen je zo over de streep te trekken. Ze beloven fantastische rendementen, wat je aanvankelijk misschien zelfs krijgt. Het slachtoffer gaat geloven dat het om echte beleggingsproducten gaat. Maar op het moment dat iemand grotere sommen gaat ‘beleggen’, gaat het snel mis.”

Wie zijn inleg dan probeert terug te krijgen, is er steevast aan voor de moeite. “Erger nog, je contactgegevens worden dan nog eens doorverkocht. En dan krijg je opnieuw telefoon van zogezegd ‘recovery teams’. Mensen die je tegen betaling helpen om je geld terug te krijgen. Maar ook dat zijn oplichters.”

Betrouwbare website

Daarom lanceert het FSMA nu een sensibiliseringscampagne. “Nog te veel mensen gaan er van uit dat het gaat om individuele oplichters die mails sturen in gebrekkig Nederlands. Maar dat is niet meer het geval. Het gaat om goed georganiseerde bendes die zich als een echte firma gedragen, met betrouwbaar uitziende websites en goed draaiende callcenters die voor alles een uitleg klaar hebben en zeer intimiderend te werk gaan. Het is meer Wolf of Wall Street dan een individu achter een computer in de garage.”

De cijfers tonen aan dat vooral Belgen tussen 40 en 70 jaar oud het vaakst slachtoffer worden van online-fraudeurs, vermoedelijk omdat zij over meer financiële middelen beschikken. Toch is de campagne gericht op alle leeftijden. “We geven via de campagne ook bruikbare tips mee hoe je fraude kan opsporen. Maar de essentie blijft altijd dezelfde: als het te goed is om waar te zijn, dan is dat meestal ook zo.”

Aangeboden door onze partners

Hoofdpunten

Aangeboden door onze partners

Beste van Plus

Lees meer