Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium: "Behalve voor die ene autoreis per jaar is een groot bereik niet nodig.”
Volledig scherm
PREMIUM
Jochen De Smet, voorzitter van EV Belgium: "Behalve voor die ene autoreis per jaar is een groot bereik niet nodig.” © Getty Images / Geert De Rycke / EV Belgium

Zo gaan elektrische wagens de tweedehandsmarkt veranderen: “In plaats van een auto te kopen, nemen we er abonnement op”

Nu de Vlaamse overheid een premie van 3.000 euro geeft voor de aankoop van een tweedehands elektrische auto, denkt u er misschien aan om uw benzine- of dieselwagen in te wisselen. Maar waar moet u dan juist op letten bij de aankoop? En wanneer wordt een elektrische wagen ook interessant zónder premie? Twee experten leggen uit. “In plaats van er één te kopen, nemen we in de toekomst een abonnement op een auto.”

25 reacties

  • Cris Verwilligen

    7 maanden geleden
    Range is nog wel altijd een issue. Snelladen is een verbetering, dat is waar. Maar het blijft dat je range serieus afhangt van variabelen zoals warmte, koude, plat of hellend, autostrade of niet,... Zou het daarom zijn dat sommigen op reis gaan met de benzinewagen van de partner? DAAS (driving as a service) bestaat eigenlijk al: renting of beter huren van een wagen bij Sixt of Hertz. Dus haal je creditcard maar boven. Waarom EV? Politieke beslissing met oogkleppen op.
  • Cris Verwilligen

    7 maanden geleden
    range geen probleem? Daarom zeker dat de mensen met EV die ik ken op vakantie gaan met de auto van de vrouw die geen EV is. Dan is het toch een teken dat de range wel een issue is. En wat ik nog erger vind: verspilling van geld dan.
  • Geert Tamsyn

    7 maanden geleden
    Range is geen enkel probleem meer, snelladen lost dat op, je rijdt nu probleemloos naar Italië of Spanje. EV zijn als occasie meer betrouwbaar dan brandstofwagens, de batterij gaat 530.000 km. mee en de technologie is veel eenvoudiger. Als waterstof de toekomst zou zijn, waarom investeert er dan geen enkele constructeur in?
  • Wesley Kenis

    7 maanden geleden
    het is nu al wel duidelijk dat de groene droom van "iedereen elektrisch" (en dus afhankelijk van EEN leverancier=>prijsstijgingen) niet pakt. Het feit dat er op korte termijn al veel van die elektrische zaken ontploft zijn...tja dat vergroot niet echt de "geloofwaardigheid" van die wonderoplossing natuurlijk...de toekomst ligt in e-fuels of waterstof samen met kernenergie zoveel is al wel duidelijk geworden!!
  • Marc Dessers

    7 maanden geleden
    Als je geen eigenaar bent van zonnepanelen dan is het idd een twijfelgeval om al dan niet elektrisch te rijden. Ik was zeer sceptisch maar ben nu 2 jaar eigenaar van een Tesla Model3 (tweedehands gekocht met 20000 km op de teller) en wil niet anders meer. Ik weet niet of de volgende wagen ook een Tesla wordt, maar het bidirectioneel laden komt eraan en dan is het voor iedereen financieel interessant en ben je niet meer afhankelijk van het Net. En waarom moet je eigenaar zijn van een wagen?