JBC balanceert tussen winst en verlies: “Overname sectorgenoten was geen foute beslissing”, zegt expert

De Belgische modeketen JBC zou balanceren tussen winst en verlies. Na een slecht jaar in 2022 is het bedrijf nu weer aan de beterhand, volgens de CEO. Business AM vroeg aan Stefan Van Rompaey, journalist bij RetailDetail, om zijn licht te laten schijnen over deze zaak.


Beluister hier het volledige interview met Stefan Van Rompaey:


Waarom is dit belangrijk?

JBC is een grote speler in het Belgische retaillandschap, zeker na een paar overnames. Het feit dat het bedrijf weer uit een dal aan het klimmen is, is goed nieuws. Toch moeten we beducht zijn voor faillissementen in de sector.
  • “JBC was op de goede weg in 2021, maar ze hebben vorig jaar een serieus probleem gehad met stijgende kosten, vooral energiekosten. Tegelijkertijd liep er ook nog eens een groot investeringsplan. Dat heeft tot rode cijfers geleid. Nu is het zo dat CEO Bart Claes zegt dat 2023 wel goed begonnen is, dat als die trend zich doorzet ze terug in de zwarte cijfers zullen eindigen dit jaar”, aldus Van Rompaey.
  • JBC nam een aantal sectorgenoten over. Dat was geen foute beslissing, meent Van Rompaey: “Volgens Claes is Mayerline (overgenomen in 2013, red.) zelfs het merk dat nu het sterkst groeit binnen de groep. JBC gaat nu ook voor het eerst in hun winkel in Zonhoven drie merken naast elkaar aan de consument presenteren. Het wil testen of de merken elkaar gaan versterken.”
  • Uitgezoomd: “In ons land gaat het nog relatief positief met de sector. In Nederland valt de ene modeketen na de andere om. Dat is een opvallend verschil. Het heeft vooral te maken met de gulle coronasteun die Belgische bedrijven kregen. In Nederland moeten bedrijven de steun die ze kregen, nu terugbetalen. Dat brengt heel wat retailers in de problemen.”

(nd)

Meer