Port of Antwerp-Bruges

Diepterecord gebroken in Deurganckdok in Antwerpse haven: schip met diepgang van 16 meter vaart er succesvol door

In de Antwerpse haven is in het Deurganckdok een diepterecord gebroken. Het schip de MSC Tessa is binnengevaren met een diepgang van 16 meter en dat is ook de maximaal toegelaten diepgang van de Westerschelde. De haven was bezig met enkele proefvaarten waarbij de diepgang telkens werd opgevoerd van 15,7 tot 16 meter. Deze proefvaart van 16 meter was de laatste in de reeks en is dus met succes uitgevoerd.

Om in de toekomst de allergrootste containerschepen te kunnen ontvangen in de Antwerpse haven is er een diepgang van 16 meter nodig. Port of Antwerp-Bruges is daarom een proefproject gestart samen met het Vlaams en Nederlands Loodswezen, rederij MSC en de Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit om dat mogelijk te maken. Samen zijn ze al enkele jaren bezig met proefvaarten waarbij de diepgang werd opgedreven van 15,7 tot 16 meter. 

In maart 2021 voer de MSC Regulus de haven binnen met een diepgang van 15,7 meter. In juli van vorig jaar werd dat record gebroken met een diepgang van 15,9 meter met de MSC Diletta. Vandaag was het de MSC Tessa die dat record opnieuw verbrak door met de maximale diepgang van 16 meter het Deurganckdok binnen te varen. Meer diepgang betekent ook meer laadcapaciteit. Enkele decimeters verschil in diepte, kunnen al snel een extra laadvermogen opleveren van een duizendtal containers.

Een diepgang van 16 meter maakt dat we ons nog sterker kunnen profileren op het Verre Oosten, waar de grootste schepen varen

Annick De Ridder (N-VA), havenschepen en voorzitter van Port of Antwerp-Bruges

"Deze succesvolle eerste proefvaart naar het Deurganckdok is een mijlpaal voor onze haven", zegt havenschepen Annick De Ridder (N-VA), ook voorzitter van Port of Antwerp-Bruges. "Voor onze wereldwijde economische positie en de welvaart van huidige en toekomstige generaties, is het essentieel dat we de grootste containerschepen kunnen blijven ontvangen. Een diepgang van 16 meter maakt dat we ons nog sterker kunnen profileren op het Verre Oosten, waar de grootste schepen varen.”

Meest gelezen