Waarom het grootste elektrische voertuig ter wereld nooit hoeft op te laden
Deze ‘eDumper’ is het grootste elektrische voertuig ter wereld. De machine weegt van zichzelf al 45.000 kilo en dan moet hij nog volgestort worden met rotsen. Toch hoeft de kiepwagen in theorie nooit opgeladen te worden en dat heeft te maken met ... hoe het voertuig remt.
De Komatsu eDumper rijdt rond in een steengroeve van een cementfabriek in Zwitserland. Per lading vervoert hij 65 ton steen en rots en toch hoeft deze gigant officieel nooit te worden opgeladen. De truck is daarmee dus veel milieuvriendelijker dan een vrachtwagen met dieselmotor.
Van diesel naar elektrisch
Het voertuig is gemaakt door machineriefabrikant Kuhn. Zij bouwden een Komatsu-kiepwagen om van diesel naar een elektrisch exemplaar. Daarbij werd de 23,1 liter grote zes-in-lijn turbodieselmotor vervangen door elektromotoren en een 600-kWh accupakket van 4000 kilo. Dat is zes keer meer dan de capaciteit van de Tesla Model X.
Remmen voor energie
Dat de eDumper niet opgeladen hoeft te worden, komt door de route van het voertuig. De auto rijdt met zijn 65.000 kilo steen namelijk van bovenaan de groeve naar beneden richting de plek waar de lading wordt gelost over een weg met een helling van 13 procent. Onderweg remmen de elektromotoren de gigantische vrachtwagen af en de daarbij vrijkomende energie wordt opgeslagen in de 600 kWh-accu. Regenereren in het kwadraat dus.
130 ton CO2 bespaard
Bij normaal remmen zou de energie in de vorm van warmte in de omgeving verloren gaan, maar hier gebruikt de vrachtwagen deze energie om terug omhoog de mijn in te rijden. In theorie zou de truck tijdens de afdaling meer elektriciteit moeten produceren dan nodig is voor de beklimming, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Wel bespaart de eDumper veel CO2, omdat een klassieke vrachtwagen ongeveer 50.000 liter diesel per jaar verbruikt - en daarmee 130 ton koolstofdioxide uitstoot.
Lees ook:
Opladen van elektrische auto zal nog maar 10 minuten duren: “Batterijen wisselen wordt overbodig” (+)
Welke elektrische auto koop je voor minder dan 40.000 euro? Onze experten delen hun 6 toppers: “Qua prijs blijft deze e-break onklopbaar” (+)
Hoe groot is de tweehandsmarkt voor elektrische auto’s? En welke modellen zijn het populairst? (+)
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo ontdek je de echte kilometerstand van een auto
-
Gouden Giro
Van Pogacar over Uijtdebroeks tot Piganzoli: de Gouden Giro-ploeg van Michel Wuyts
Zaterdag is het eindelijk zover: dan gaat de Ronde van Italië van start. Onze analist Michel Wuyts kijkt ook nu weer in zijn glazen bol. Ben jij het eens met Wuyts of denk je er helemaal anders over? Bewijs dat je de grootste kenner bent met de Gouden Giro en maak kans op 5.000 euro cash en nog heel wat andere prachtige prijzen dankzij HLN. -
PREMIUM
GOD rijdt in een Porsche, JESUS in een Jaguar: kan je werkelijk élk woord kiezen voor een gepersonaliseerde nummerplaat?
Gespot in Antwerpen: een auto met nummerplaat ALLAH-1. Ja, gepersonaliseerde platen zijn een hit, en zowat alles lijkt te kunnen. “We proberen zo vrij mogelijk te zijn”, bevestigt Thomas De Spiegelaere van de FOD Mobiliteit in Dag Allemaal. “Waarom zouden we weigeren als iemand 1.000 euro over heeft om rond te rijden als KUT-WIJF?” Maar er zijn wel degelijk grenzen. Hier moet je op letten als je jezelf - of iemand anders - graag een persoonlijke nummerplaat cadeau doet. -
-
Winst Duitse autobouwers Mercedes en Volkswagen keldert
-
Livios
Tuinhuis plaatsen? Alles wat je moet weten over kosten, isolatie en beveiliging
Een tuinhuis ziet er niet alleen leuk uit, het is ook een praktische meerwaarde én verhoogt de veiligheid rond je woning. Je meubels, gereedschap en e-bike staan er immers droog en buiten bereik van mogelijke malafide passanten. Bovendien kan je je tuinhuis omvormen tot een charmant toevluchtsoord op wisselvallige dagen of functionele werkruimte. Bouwsite Livios geeft uitleg over de verschillende types. -
Drie keer zoveel tweedehandse elektrische auto’s ingeschreven
Steeds meer Belgen kopen een tweedehandse elektrische auto. In het eerste kwartaal van dit jaar ging het om 2.576 voertuigen, 157% meer dan de 1.003 in dezelfde periode vorig jaar. In Vlaanderen, waar de koper een premie krijgt, was er sprake van een verdrievoudiging van 655 naar 1.981. -
PREMIUM
Een Tesla of Porsche Taycan tweedehands kopen? Onze mobiliteitsexpert vertelt waar je op moet letten wanneer je een occasie EV overweegt
-
PREMIUM
“Zo voorkom je dat je een boete krijgt”: politie-expert verduidelijkt regels over bakfietsen, e-steps en andere voertuigen
-
Verzonken portiergrepen: hip, maar ook gevaarlijk? Duitse Touring waarschuwt voor risico
Ze zijn hip, elegant en aerodynamisch, maar niet helemaal zonder gevaar: de modieuze verzonken deurgrepen, die steeds meer automerken toepassen. Automobielorganisatie ADAC, de Duitse evenknie van Touring, waarschuwt eigenaren van auto's met deze handgrepen voor het risico dat hulpverleners de deuren niet, of niet snel genoeg, kunnen openen. -
PREMIUM
“BMW heeft elektrische aandrijving helemaal onder de knie”, merkt onze autokenner na rit met BMW iX2. Hoe doet die het tegenover de benzine?
De BMW X2 is voortaan ook te verkrijgen in een volledig elektrische versie: de BMW iX2. HLN-autospecialist Joost Bolle ging op pad met deze elektrische wagen en ontdekte heel wat troeven, zeker voor sportieve rijders. Maar wat als je de benzine- en elektrische versie met elkaar vergelijkt? “Als autoliefhebber weet je snel wat kiezen.” -
Spaargids.be
Wat mag jij wel/niet doen met het geld op de rekening van je kind?