Videospeler inladen...

Experts over harde campagne tegen druggebruik: "Mensen aanvallen is geen goede binnenkomer"

De anti-drugscampagne in de Nederlandse stad Rotterdam doet veel stof opwaaien. Affiches overal in de stad moeten mensen op een harde manier bewustmaken van de impact van druggebruik. Schiet een campagne zijn doel voorbij door te choqueren? "VRT NWS Laat" spreekt erover met creatief directeur van reclamebureau Lucy, Iwein Vandevyver.

Per dag worden er in Rotterdam 5.000 XTC-pillen gebruikt, 70.000 lijnen cocaine gesnoven en 54.000 joints gerookt. Daar staat veel geld tegenover: 130 miljoen euro. Rotterdam is daardoor aantrekkelijk voor criminelen en daar is de stad helemaal klaar mee.

BEKIJK - Dit zijn de affiches van de nieuwe anti-drugscampagne in Rotterdam:

Videospeler inladen...

Op het reclamebureau Lucy waar Iwein Vandevyver creatief directeur is, is veel gesproken over de nieuwe campagne. "Het heeft een pittig debat doen losbarsten", zegt hij. "Het is een heel nieuwe boodschap om zo de fout bij de gebruikers te leggen en het is de eerste keer dat dat zo duidelijk uitgesproken wordt."

Voor Vandevyver is dit geen geslaagde campagne. "Ze komen direct binnen met een verwijt, zo werkt het niet. Mensen aanvallen is geen goede binnenkomer, dan wordt je boodschap geblokkeerd."

Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs deelt dezelfde mening. "De doelgroep die men wil bereiken met zo’n campagne zal in weerstand gaan. Hierdoor gaan mensen allerlei argumenten in hoofd opbouwen om niet als individu de verantwoordelijkheid te dragen voor die grote maatschappelijke schade."

BEKIJK - Het Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs vindt het geen goede campagne:

Videospeler inladen...

Discussie starten

Je "klant" rechtstreeks aanspreken kan nochtans een goede techniek zijn, denkt Vandevyver, maar niet op een beledigende toon. Wat spookte er dan in het hoofd van de bedenkers van de campagne? Volgens Vandevyver moeten we er anders naar kijken. "Dit is geen campagne om gedrag te veranderen, maar een campagne om de discussie te starten. Op deze manier laat de stad Rotterdam ook zien dat ze niet van hun problemen wegkijken."

De website vindt hij interessanter omdat je daar ook meer informatie krijgt. Dat is voor hem van cruciaal belang als je een campagne bedenkt. "Wij beginnen niet direct met creëren, maar kijken eerst naar de data en onderzoeksmateriaal."

BEKIJK - Een voorbeeld van een campagne tegen zwerfvuil die reclamebureau Lucy maakte voor de stad Antwerpen:

Videospeler inladen...

In bovenstaande campagne voor de stad Antwerpen zou je kunnen zeggen dat reclamebureau Lucy ook mensen op een verwijtende toon aanspreekt, maar er is toch een verschil. "Wat wij hier doen is vuilnisophalers een gezicht geven, dat maakt het veel persoonlijker. In feite willen we hetzelfde doen: het hebben over sociaal wenselijk gedrag. Maar het gaat hier niet over bloed aan je handen, maar over vuiligheid op straat." Dat is natuurlijk niet dezelfde beschuldiging.

Meest gelezen